Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer

Anonym (Ann) skrev 2025-02-24 14:33:33 följande:
    Var ser du detta? 

Det jag sett är att kvinnor i mkt större utsträckning än förr läser vidare, och när jag pratar med barnens vänner, både killar och tjejer, så betonar alla hur viktigt det är att kunna klara sig ekonomiskt, inte vara i beroendeförhållande. 
    Ja, så är det. Min sons flickvän tex säger att hon kommer aldrig att jobba deltid och hon kommer absolut bara ta halva föräldraledigheten och inte en dag mer. 

Jag tror att vi kommer få err kraftigt minskat barnafödande , eftersom vare sig dagens tjejer eller killar kommer vilja att ta hand om sina barn på bekostnad av sina egna karriärmöjligheter och ekonomi. 
    Redan nu är vi nere i 1,43 barn per kvinna och det kommer nog sjunka ännu mer. 

Att vi inte ser familjen och äktenskapet som något långvarigt livsprojekt längre påverkar naturligvis också. Man kan inte lita på att ens partner finns kvar om några år.  Alla måste ju därför vara individualister och ta hand om sig själva och se om sitt hus. Då finns det ingen plats för vare sig familj eller barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 14:57:18 följande:
    Allt som gör individen lycklig antar jag. Man ska ju inte skaffa barn om man inte vill naturligtvis.

När barn väl kommer i ett förhållande så blir det oftast inte som man tänkt sig. Är inte ovanligt att bördan faller på mamman och pappan intar en relativt passiv roll i föräldraskapet. Tror att det också är anledningen till att kvinnor vill behålla sin självständighet med jobb. För att män generellt inte går att förlita sig på. Det brukar då bli synligt att han förväntar sig bli omhändertagen av kvinnan. Hon förväntas berätta vad han ska göra för saker.

Så småningom så leder det relativt ofta till skilsmässa för att kvinnan vill ha en vuxen, maskulin, ansvarstagande man.
    Ja, och dagens killar är nog ännu sämre förberedda på att bli aktiva pappor än de lite äldre som föddes på sextio och sjuttiotalet. 
    Killarna i generation Z är mycket mer bortskämda och vana att få ägna sig åt datorspel i oändligt antal timmar. 
    Det kommer inte att bli många barn gjorda framöver, är mitt tips.

Den unga generationen ägnar sig mindre åt både alkohol och sex, jämfört med tidigare generationer,  vilket borde minska chanserna till att oönskade barn föds.
    Som du skriver, man skall ju inte skaffa barn om man inte vill, det är nog det viktigaste. Då bör de barn som föds ha ansvarstagande pappor. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:03:06 följande:
    Jag uppfattar det som en trend. Tror den har uppkommit då kvinnor förstått att ett jämställt förhållande för en man innebär att hon ska ansvara över förvärvsarbete samt ansvara över hemmets bestyr. Han kan hjälpa till om hon berättar vad som ska göras. Har hört om förhållanden där kvinnan styr upp mannens passivitet med att skapa scheman han kan följa. Missar han så täcker hon upp. Kvinnan organiserar semestrar, högtider och födelsedagar. Han kan köra bilen och då tycker han att han gör sitt. Hon blir som en mamma till en vuxen människa.
    Det finns en internationell trend. Men jag tror inte den blir stark i Sverige. Av flera skäl. De svenska unga killarna i generation Z är uppfostrade till att vara mjuka och softa män, de är inte uppfostrade till att ta för sig, göra karriär och försörja en familj. De är oftast ganska bortskämda och vana med mycket fritid för gaming och netflix eller möjligen träning. Dessutom har vi betydligt lägre lönenivåer för högavlönad jobb , och högre skatt, om man jämför med tex USA , så det är mycket svårare för en kille i Sverige att tjäna så bra att han kan försörja en familj själv. Jag tror det finns ett antal tjejer i Sverige som skulle vilja vara en soft girl om de hittade rätt ung man, en ung man som kan ta ansvar för och försörja en hel familj, men det finns inte många sådana unga män i Sverige. 
    Jämställdhetsnormen i Sverige är också stark och de unga tjejerna känner sig pressade att bli framgångsrika och göra karriär. Många får prestationsångest och psykisk ohälsa. Därför faller vår födelsetal, kraftigt. 

Jag förstår att unga i Sverige idag  inte vill ha barn. Att jobba ,ofta pendla och vara borta från barnen båda föräldrarna i tio-tolv timmar per dag. Det är ju inte något bra liv för någon. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:21:16 följande:

För att förtydliga, tror att soft-girl trenden är en reaktion på kvinnors dubbelarbete.

Självklart.
    Men tyvärr är generation z killar ofta soft boys de också.
    De är inte beredda på att vare sig försörja en familj eller att ta lika ansvar för barnen. De är inte så intresserade av barn.
    De är inte ens längre så intresserade av sex som tidigare generationers killar. Dagens unga har mycket mindre sex än tidiggare generationer. De dricker mindre alkhol. 
    Istället så ägnar de sig åt Streaming, Dataspel och träning. I varierande grad. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:39:55 följande:

Jag tror att båda parterna i ett förhållande kan förvärvsarbeta och att mannen kan uppfattas som maskulin, (hemmafru har egentligen inget med saken att gör, det är ett av sätten som tvingar mannen till ansvarstagande).

Det jag reagerar över är att det skapats en felaktig bild. T ex Båda förvärvsarbetar, individuell ekonomi, hon kan leva på ruinens brant medan han lägger pengar på hög. Hon ansvarar över alla instanser såsom köpa kläder åt honom och barnen, städning, matlagning, handel, barnen, högtider, födelsedagar. Han hjälper till om hon organiserat upp. Han tjatar om att han "vill ha lite sex" då han börjar bli alltmer som ett barn i hennes ögon. Han är ett offer, speciellt för kvinnor och feminister. Han förväxlar maskulinitet med att ha en allmänt hätsk attityd mot kvinnor. Bekvämt och bra, tills hon vill ha skilsmässa förstås.

Det är inte en maskulin man. Jag tror vi behöver klargöra vad en maskulin man egentligen är.

Det finns ju många män som är väldigt ansvarstagande och vill ha fru och barn och tar hand om sin familj. Tyvärr är det inte lika många män som vill ha barn som det finns kvinnor som vill ha barn. 
    Detta är nog anledningen till att många kvinnor skaffar barn med män som inte är motiverade att bli bra och engagerade pappor, eller som helt enkelt inte har den förmågan. 
    De vill väldigt gärna ha barn, och de får ta de män som finns att välja på. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:39:55 följande:

Jag tror att båda parterna i ett förhållande kan förvärvsarbeta och att mannen kan uppfattas som maskulin, (hemmafru har egentligen inget med saken att gör, det är ett av sätten som tvingar mannen till ansvarstagande).

Det jag reagerar över är att det skapats en felaktig bild. T ex Båda förvärvsarbetar, individuell ekonomi, hon kan leva på ruinens brant medan han lägger pengar på hög. Hon ansvarar över alla instanser såsom köpa kläder åt honom och barnen, städning, matlagning, handel, barnen, högtider, födelsedagar. Han hjälper till om hon organiserat upp. Han tjatar om att han "vill ha lite sex" då han börjar bli alltmer som ett barn i hennes ögon. Han är ett offer, speciellt för kvinnor och feminister. Han förväxlar maskulinitet med att ha en allmänt hätsk attityd mot kvinnor. Bekvämt och bra, tills hon vill ha skilsmässa förstås.

Det är inte en maskulin man. Jag tror vi behöver klargöra vad en maskulin man egentligen är.

Alla män klarar inte allt det du säger att en maskulin man skall klara. Och ännu färre vill det. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 15:55:06 följande:
    Tror många män vill ha barn. De har väl ett ok förhållande men när barnet väl kommer så förändras dynamiken. Hon upptäcker kanske att mannen intar en passiv roll och vill också bli omhändertagen av henne.

Vet inte om det egentligen handlar om oförmåga. Samma män verkar kapabla till förvärvsarbete. Kan ha att göra med en kultur. Jag förstår att killar vill bli soft-boys. Det tycker jag är bättre och ärligare än att ge sig i lag med en kvinna som ska föreställas bli deras pseudomamma.
    De vill ha barn, men de vill inte ta hand om barnen. Om mamman tydligt , innan barnen,  hade deklarerat att det skulle vara 50%-50% uppdelning av alla föräldradagar, blöjbyten, hämtningar och lämningar, matlagningar, VAB-dagar  och klädshopping till barnen, då hade det nog inte blivit några barn. Och hade mamman krävt detta för första barnet, hade det inte blivit ett barn nummer 2. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:07:09 följande:
    Kvinnan kan mycket väl kräva det. Han kan säkert nicka och hålla med, men när barnen väl kommer så är det en annan femma.

Tror också att de som skaffar barn idag föreställer sig att dela lika rent generellt. Så såna krav är då överflödiga för en kvinna att ställa. Man kan ju tycka att han i så fall ska berätta att om vi ska ha barn så hade jag inte tänkt ta hälften så får hon göra en avvägning om det är värt det.

Tror också att barn nr 1 och 2 är ett koncept. Kvinnan har nog inte utvärderat föräldraskapet tillräcklig innan 2:an kommer.
    I de flesta par är det kvinnan som är drivande och vill ha barn, mannen är oftast mer svårövertalad. Tror därför att få kvinnor kräver att man skall dela lika på arbetet. Det finns färre män än kvinnor som vill ha barn. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:07:09 följande:
    Kvinnan kan mycket väl kräva det. Han kan säkert nicka och hålla med, men när barnen väl kommer så är det en annan femma.

Tror också att de som skaffar barn idag föreställer sig att dela lika rent generellt. Så såna krav är då överflödiga för en kvinna att ställa. Man kan ju tycka att han i så fall ska berätta att om vi ska ha barn så hade jag inte tänkt ta hälften så får hon göra en avvägning om det är värt det.

Tror också att barn nr 1 och 2 är ett koncept. Kvinnan har nog inte utvärderat föräldraskapet tillräcklig innan 2:an kommer.
    Jag har träffat flera mammor som säger att de skaffade två barn med samma man, av det skälet att de ville ha helsyskon till sina barn. Redan efter första hade de bestämt sig för att skilja sig, men först ville de ha två barn, med samma pappa. 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Du) skrev 2025-02-24 16:15:22 följande:
    Nu framställer du män som offer återigen. Det är lika naturligt som att andas för dig va?
    Jag tycker snarare att du framställer kvinnor som offer. Offer för dåliga män. Välj en bra man istället så slipper du de omanliga männen. 
Svar på tråden Mäns problem är avsaknad av en maskulin figurer