Inlägg från: Anonym (Kitten) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kitten)

Har jag ocd?

Det låter som tvång. Provat kbt via nätet? 

Trött i huvudet och energi i kroppen - har du funderat på adhd någon gång? 

Är du kvinna? Ta en titt här och se om du känner igen dig: 

">

Du får säkert upp en massa andra förslag från Tuben sen också att titta vidare på. Finns bland annat en längre föreläsning från Attention. 

Mot ångest är träning ofta en effektiv behandling (lika effektivt som medicin). Prova att trötta ut kroppen ordentligt en gång varje dag, tex en intensiv kvart på motionscykel om du har svårt att komma iväg. Lyfta tyngder kan också vara skönt. 

När du gick kbt, fick du då lära dig metoder att hantera ångest som passade dig? Du verkar skifta lite i perioder vad du lägger din ångest vid. Det är viktigt att kunna hantera ångesten när den kommer så att man kan leva sig genom den istället för att ge vika för tvångstanken som kommer. 

• Anonym (Kitten)

Glöm det där med att skifta vad du lägger ångest vid - jag blandade ihop dig med en annan! 

• Anonym (Kitten)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-22 09:53:58 följande:
    Ja just att jag blir väldigt trött psykiskt. Får ingen ordning på mina tankar, det är ofta kaos i hjärnan trots att allt är under kontroll, tex om vi ska åka någonstans så får jag lätt kaos i hjärnan trots att vi är i fas. Ironiskt nog är det alltid jag som är sen och ställer till det för mig själv, då jag har så mycket rutiner för mig innan jag kan lämna hemmet. Fysisk energi har jag gott om, kan lätt storstäda hela huset samt köra ett hårt träningspass samma dag. Samtidigt kan jag också krascha och ha perioder jag har svårt att ta mig för enkla sysslor, som att städa av käket eller vika tvätt, men kan gärna ställa mig o skrubba rent hela duschen eller tokskrubba annat som inte räknas som "vardagsstädningen". Så ja, adhd kanske? Ibland känner jag igen mig i att jag hamnar i såkalladd manier och sen kraschar jag.

Det här låter ju precis som en adhd-hjärna - ELLER en hjärna som håller på att bli utbränd. En del upplever att det där kaoset, att man har svårt att komma igång och lätt väntar till sista sekund blir bättre av adhd-medicin. Av det skälet är det kanske värt att utreda. Hur är du med kaffe och energidrycker? Blir du pigg av det eller snarare lugn och samlad? En del med adhd får samma effent av koffein som av vissa adhd-mediciner. 

Har du nära släktingar med liknande problem, eller språkstörning, dyslexi eller nåhon form av autism? Någon som har svårt att få ihop livet? Npf är ärftligt, så har du familjemedlemmar som också verkar ha det ökar sannolikheten för att det även är så för dig. 

Om du har adhd är det inte omöjligt att rätt stöd och behandling för det kan få din stress att minska och att tvången då också gör det. Och det är ju lättare att jobba med kbt om det är lite mer lugn i huvudet. 

• Anonym (Kitten)

Appropå frågan om varför man drabbas. Personer med npf (som tex adhd) har ofta samsjuklighet med olika typer av ångestproblematik (som tex tvång). Mitt råd är att gå till källan. Utred om du har funktionsnedsättningar som gör dig stresskänslig och se till att få de hjälpmedel som du i så fall har rätt till. Läkemedel hjälper en del med adhd att få ett lugn. Många kvinnor går igenom utbrändhet mm och blir ibland även feldiagnosticerade inom psykiatrin eftersom vården inte känner igen adhd hos kvinnor. 

• Anonym (Kitten)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-24 21:46:43 följande:
    Så tvångstankar kan bero på adhd och då skulle medicin för adhd hjälpa mig hantera dessa tankar tex?

Jag är så lost i hur jag ska söka vård. "Hej! jag tror jag har adhd eller ocd eller ja en jävla massa ångest o tvångstankar ". För vad ska jag söka och hur och var vänder jag mig. Jag förstår att jag bör göra det, för mig och mina barns skull men drar ut på det för det känns läskigt helt ärligt, lite skamligt också och oro att jag ska bli förminskad utav vården.

Mitt barn (tonåring) har ångest och fick nyss adhd-diagnos. Våra läkare tänker att vi nog ska börja medicinera adhd:n eftersom stressen och därmed ångesten då kanske minskar. Men de utesluter inte ångestdämpande på sikt. (terapi har redan provats under ett par, tre år. Annars är så klart det förstahandsvalet.) 

Du kan absolut söka vård och säga precis sådär. :) Börja på vårdcentralen och be om remiss till psykiatrin. Att ha adhd eller ångest är absolut inget att skämmas för. Ångest är dessutom jättevanligt, tyvärr. Om du är kvinna så läs på lite, eller se webföredrag, om just kvinnor med adhd, för det är inte alltid vården kan det så bra, även om kunskapen har ökat mycket senaste åren. Be om psykolog med kunskap om neuropsykologiska funktionsnedsättningar hos kvinnor. Är det lång kö för utredning och du har råd så kan man köpa en utredning hos provat mottagning. 

Om du gillar att läsa är Svenny Kopp, Maria Bühler och Lotta Borg Skoglund några framstående i Sverige vad gäller forskning och böcker om flickor/kvinnor med adhd. Googlar du så hittar du artiklar och böcker. 

Svar på tråden Har jag ocd?