• Anonym (Kbt)

Har jag ocd?

Hej! Har några i familjen som har OCD. Jag tror definitivt du har det och att du kan göra något åt det. Båda har gått på KBT hos en fantastisk psykiatriker. Dom är i stort sett botade. Kanske inte helt, men till 80 procent. Gör det! Det är värt allt. 

• Anonym (Kbt)
    Anonym (nästan samma) skrev 2025-02-22 01:56:15 följande:

Mångs skriver sök hjälp, och ja det kan man göra. Jag gick på kbt förut för jag hade så kallade katastroftankar sa någon till mig. Och det är väl något i det att vara rädd för bakterier att de ska göra en sjuk eller nåt. 

Det kändes bra med kbt. Jag fick mig några tankeställare. Hur orimliga tankarna var osv. Det vet jag ju egentligen redan men det var skönt att någon sa det rakt ut. Och man skäms inte när man sitter och berättar. På det viset var det bra. Men det försvinner ju inte helt. Men ibland dyker hans kommentarer upp i mitt huvud vilket är som en påminnelse på att jag tänker katastroftankar nu. Så en bra kbt- ja varför inte.

Medicinering skulle jag aldrig gå med på. Låter ju helt sjukt att ta jmedicin för tvångstankar. Då måste man ju vara väldigt sjuk isåfall.

Ja och vet du att man kan bli väldigt sjuk. OCD är den tionde mest handikappande sjukdomen i världen och då räknas ALLA funktionsnedsättningar in. Det är alltså en väldigt svår sjukdom som är svår att bli av med. Medicin kan därför vara helt avgörande. Det är inget fel att medicin för att få bukt med detta, det hoppas jag du förstår.
Svar på tråden Har jag ocd?