Inlägg från: Anonym (Tvång) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvång)

Har jag ocd?

Har själv ocd och skulle säga att du helt klart har det.

• Anonym (Tvång)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-21 22:52:49 följande:
    Har du sökt hjälp för det och isåfall var börjar man? Har du liknande rutiner för städning eller hur ser din ocd ut?

Jag har även andra "klassiska" tvångstankar som att kolla så dörren är låst, allt är avstängt osv. Detta gjorde jag även när jag var tonåring. Minns tydligt när tvångstankarna började och hur det successivt ökade. Under några år var det ganska lungt och jag levde utan den här konstanta oron. Sen kom den tillbaka och har nu haft det såhär i ca 8 år.
    Jag sökte hjälp via företagshälsovården och fick medicinering och KBT. Du kan kontakta din vårdcentral så kan de hjälpa dig vidare.

Japp, nästan exakt samma städrutiner som du beskriver. 

Mina började nog redan som barn. Sedan har de blivit bättre och sämre i omgångar och även bytt skepnad genom åren.
  • Anonym (Tvång)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-21 23:03:12 följande:
    Och du söker inte hjälp för att?

För att då får dina barn en normalt fungerande mamma och du kommer att må bättre. Så kan det ju inte vara. Låt det gå några år till. 
    Självklart ska man söka hjälp, men det är uppenbart att du inte förstår. Jag sökte hjälp i början av 2000-talet och kämpar fortfarande dagligen. Inte så svartvitt eller enkelt som du vill få det att låta.
  • Anonym (Tvång)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-21 23:09:10 följande:
    Känner du att det blivit bättre efter hjälpen? Kan du liksom leva mer normalt eller finns tankarna fortfarande kvar?. Jag känner att det är omöjligt att nånsin bli av med alla tvångrutiner och drar mig för att söka vård pga det, även för att jag känner sån skam.

Tack för att du delar med dig! Jag har gått igenom hela mitt liv för att försöka förstå hur det började, och kan också se att det har ändrat skepnad. Tex ätstörningar, och andra tvångsbeteenden som inte hade med städning att göra.
    Har blivit marginellt bättre, skulle jag säga. Har gått i terapi i flera omgångar, men nu har jag väl gett upp/accepterat att det är som det är. M (ed det sagt, så finns ju folk som faktiskt blir bättre, så vill inte låta för negativ. Men det är starkt, så starkt. Svimmade i matbutiken för några år sedan. Vaknade upp på golvet och kände att jag var alldeles blöt runt huvudet av blod och ambulansen var på väg, men allt jag kunde tänka på var att jag låg på ett smutsigt  butiksgolv. Galet.

Jag har också ätstörningar. Äter i princip bara samma maträtter och mängder. Även samma med motion, har svårt att sluta. Det har också blivit som ett tvång. Men städning och hygien har nog varit det värsta för mig.
  • Anonym (Tvång)
    Anonym (...) skrev 2025-02-23 14:44:37 följande:
    Jag har ocd, men det yttrar sig som olika självskador.

Jag kan ha fel men har för mig att diagnosen ocd inte ges om man själv tycker att det är sunt att göra det man nu gör? 
    De med ocd brukar vara smärtsamt medvetna om att det är sjukt det man håller på med.
    Aldrig hört att det skulle vara ett kriterium. Däremot hur stor tid det upptar och hur man mår om man inte gör handlingen.
Svar på tråden Har jag ocd?