• Anonym (Anonym)

Husköp, lån

Hej, jag och min kille vill köpa hus. Båda har fast inkomst. Min kille tjänar ca 40k och jag ca 26k. 

Vi har varit på banken och fått beviljat ett lånelöfte på 2,5 miljoner. Vi kunde fått mer men tyckte att detta var lagom för att förhoppningsvis få så mycket pengar över som möjligt. 

Men, jag är orolig. Jag har varit sjukskriven i olika omfattningar pga utmattning. När vi var på banken arbetade jag 75%. Idag är jag nere på 25%. Jag är rädd att det här kan ställa till med problem. Känner oro kring framtiden också, tex hur blir det om jag inte kan arbeta heltid, någonsin? 

Kommer vi klara av det ändå? Vi har aldrig tagit ett huslån och det känns läskigt. Jag förstår att det är omöjligt för er att veta. Vi ska prata med banken om det här. Men hur gör folk i ren allmänhet? Hur vågar man köpa hus överhuvudtaget? Tänk om man blir sjukskriven? Hur ska man då ha råd? Eller är det inräknat att man ska klara det, om man får lånet? 

• Svar på tråden Husköp, lån
  • Anonym (Lugna ner er)

Sen skriver Aftonbladet en artikel om stackars familjen som får hoppa över måltider. Sån hysteri kring husköp att folk är villiga att leva på gränsen. Sen klagar ni på att allt är dyrt och ni inte har råd med mat. 
    Nej tack till att sova oroligt. 

• Anonym (Anonym)

Vi är ju beviljade lånet redan med våra inkomster. 

Fast nu när jag är mer sjukskriven så gäller nog inte löftet längre. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lugna ner er) skrev 2025-02-18 21:36:39 följande:

Sen skriver Aftonbladet en artikel om stackars familjen som får hoppa över måltider. Sån hysteri kring husköp att folk är villiga att leva på gränsen. Sen klagar ni på att allt är dyrt och ni inte har råd med mat. 
    Nej tack till att sova oroligt. 

Nej vi är inte villiga att leva på gränsen, därför funderar vi ju såhär mycket. 
  • Anonym (Ellie)

Jättebra att ni tänker på det här redan nu! Det gjorde även jag och min sambo och det innebär att vi trots att vi drabbats av sjukdomar och elände (bla noll kronor från försäkringskassan till en av oss under ett halvår) i ett par år nu så kan vi bo kvar och har råd med roligare mat än gröt. 

Min lärdom är att man inte kan lita på att det samhälleliga skyddsnätet fångar upp en. Man behöver en egen sparkassa när det skiter sig. Så se till att ha en rejäl buffert kvar. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-02-18 21:42:01 följande:

Jättebra att ni tänker på det här redan nu! Det gjorde även jag och min sambo och det innebär att vi trots att vi drabbats av sjukdomar och elände (bla noll kronor från försäkringskassan till en av oss under ett halvår) i ett par år nu så kan vi bo kvar och har råd med roligare mat än gröt. 

Min lärdom är att man inte kan lita på att det samhälleliga skyddsnätet fångar upp en. Man behöver en egen sparkassa när det skiter sig. Så se till att ha en rejäl buffert kvar. 

Ja jag fattar inte hur folk vågar chansa ens? Man kan ju inte bara köpa ett hus och sen stå där med inga pengar. Man ser så många med både huslån, billån, sen tre hundar och fem barn. hur har de ens råd? Eller har de det?
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:47:33 följande:
    Ja jag fattar inte hur folk vågar chansa ens? Man kan ju inte bara köpa ett hus och sen stå där med inga pengar. Man ser så många med både huslån, billån, sen tre hundar och fem barn. hur har de ens råd? Eller har de det?

Många har nog råd så länge de håller sig friska och har jobbet kvar. Men om det skiter sig med något av de sakerna så blir det väldigt kärvt. 

Jag har alltid tänkt att om det värsta händer, att jag eller sambon dör tex, då ska man inte mitt i allt elände dessutom behöva flytta. Nu när krisen drabbade oss var det verkligen så. Hade vi behövt byta bostad mitt i allt det hade vi nog inte klarat det. 

• Anonym (Kör)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:32:56 följande:

Huset kostar 2,4. Det är ett fint hus som ligger vid sjön, med egen brygga. Rena drömlaget och jag blir så ledsen för att jag kanske ställer till det. Hur ofta får man en sådan chans liksom. 

Jag får ut fjuttiga 14 000 kr efter skatt. Därav oron.

Jag hade kört på om jag var i er situation. Även om du bara får ut 14.000 så får din man fortfarande ut runt 40.000 så det ger er en nettoinkomst på över 50.000.. Det är en extremt bra marginal.

Jag hade dock bundit bolåneräntan i 5+ år samt skaffat ett elabonnemang på fast pris i 5+ år. Det kanske inte ger det absolut bästa/lägsta priset, MEN ni hade lättare kunnat göra en budget på det samt slipper obehagliga överraskningar. 

Sedan hade jag gjort en budget utifrån det och sett till att amortera lite mer än nödvändigt för att få ner lånet så mycket som möjligt under dessa 5 år.

Jag hade även sett till att ha en "backup plan" (som jag hade delat med banken) som skulle gå ut på att OM saker skiter sig, så flyttar jag in i en billig 1a och hyr ut huset på Airbnb tills dess att lånet är betalt.

Se även till att ni båda äger huset lika mycket. Du ska stå på kontraktet och du ska få din andel av det om ni går isär. 
  • Anonym (Ellie)
    Anonym (Kör) skrev 2025-02-18 23:06:36 följande:
    Jag hade även sett till att ha en "backup plan" (som jag hade delat med banken) som skulle gå ut på att OM saker skiter sig, så flyttar jag in i en billig 1a och hyr ut huset på Airbnb tills dess att lånet är betalt.
    Jag säger inte att du har fel i det du skrev i ditt inlägg i övrigt men vill berätta från min synvinkel, som varit i skiten, att hamnar man där finns inte orken att flytta och ordna med air bnb-kunder. Du går kanske igenom svår sjukdom, har blivit ensamstående pga dödsfall etc. I det läget finns inte orken att packa ihop sitt hem och ta trevliga bilder och lägga upp bnb-annonser. För att inte tala om att sköta ett bnb..

TS, en jätteviktig sak om ni köper hus är att ni är gifta (eller har testamente) och livförsäkring. Det skyddar om någon av er skulle bli ensam med lånet. 
  • MammaTillDansband
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:47:33 följande:
    De fembarnsfamiljer som bor i hus köpte säkerligen före 2022, innan räntorna började gå uppåt och inflationen slog igenom på bankernas kvar-att-leva-på-kalkyler (KALP). Eller hade familjen en stor kontantinsats att sätta in i sitt nya hus.

Problemet för den som ska låna nu, är inte risken att bli stående med ett jättedyrt lån du inte har en chans att betala om räntorna går upp (som det var före 2022). Problemet nu är den stora risken att banken bara beviljar ett ganska litet lån, eller nekar lån helt och hållet. 

Banken är inte en kompis. Banken är ett vinstdrivande företag vars huvuduppgift är att leverera vinst åt aktieägarna. Det har varit tuffa tider ett par år nu, och det gör bankerna livrädda för kreditförluster (att folk inte ska ha råd att betala räntor och amorteringar på sina lån). När er bankkontakt sitter och gör en KALP-kalkyl åt er är det inte av omtanke om er ekonomi, utan för att banken vill vara helt 100 på att ni kan fortsätta betala på ert lån i framtiden. Det är därför de vill ha så mycket extra utrymme i kalkylen. Det är inte som att de bryr sig om ni får käka havregrynsgröt utan salt tre gånger om dagen.
    Köp bankaktier, förresten, det är en bra investering!  
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kör) skrev 2025-02-18 23:06:36 följande:
    Jag hade kört på om jag var i er situation. Även om du bara får ut 14.000 så får din man fortfarande ut runt 40.000 så det ger er en nettoinkomst på över 50.000.. Det är en extremt bra marginal.

Jag hade dock bundit bolåneräntan i 5+ år samt skaffat ett elabonnemang på fast pris i 5+ år. Det kanske inte ger det absolut bästa/lägsta priset, MEN ni hade lättare kunnat göra en budget på det samt slipper obehagliga överraskningar. 

Sedan hade jag gjort en budget utifrån det och sett till att amortera lite mer än nödvändigt för att få ner lånet så mycket som möjligt under dessa 5 år.

Se även till att ni båda äger huset lika mycket. Du ska stå på kontraktet och du ska få din andel av det om ni går isär. 

Nja han tjänar ca 40 000 men får ut ca 30 000 efter skatt. Men det är riktigt bra ändå! Tack för tipsen. Ja det där med att binda räntan och elen har vi funderat på. Då sa vi just så att tänk om man binder den och så sjunker räntan? Men som du säger. Samtidigt blir det ju en trygghet. Man vet då förhoppningsvis lite mer vad man behöver lägga per månad.

Vi har sagt som det är till banken. De nekade inte oss lån ändå, trots att jag är sjukskriven nu. Det glädjer mig. 

Jag hoppas att vi dessutom kan få huset billigare. Då hade det ju också blivit en billigare kostnad varje månad. 

Hoppas, hoppas.

Svar på tråden Husköp, lån