Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-18 08:38:16 följande:
Visst är Sverige ett bättre land att leva i i många avseende. Och att siffrorna är som de är, är ju också för att det i Sveriges är fler som faktiskt kommer fram och anmäler
Och absolut, det finns massor av ställen som det är betydligt värre för kvinnor att leva i. Men personligen anser jag inte att argumentet ?det finns ställen som det är värre på? förändrar hur skrämmande siffrorna är.
Sanningen är väl ändå att ett bra ställe för kvinnor att leva är ett ställe där förekomsten av våld mot kvinnor, oavsett om det är dödligt, sexuellt eller bara ?vanlig misshandel?, faktiskt är minimalt?
Kanske är jag naiv, men jag trodde att vi 2025 skulle ha kommit längre vid det här laget
Det jag menar är att kvinnor är ofta rätt medvetna om att detta är rätt vanligt förekommande, så och kvinnor pratar mer om problemet än män gör, enligt min erfarenhet.
Jag tror det behövs att män också blir upprörda när ch förfärade över detta för att hjälpa till att förändra det.
Ja alltså min erfarenhet av svenska män både i relation och i professionella möten är ändå att de starkt tar avstånd från våld mot kvinnor och även mot dålig attityd. Det blir ofta ett problem med rättssystemet, att få till domar och vad utfallet blir i praktiken. De visar handlingskraft inom polis, socialtjänst men senare i domstol och efterspel blir det skit. Man blir totalt bakbunden. Det är precis samma sak som händer med brottsligheten i stort. Det finns inga straff, det är enormt svårt att sätta dit någon, offren behöver leva dolda och bakbundna inte förövarna. Ett system som passade på 40-talet har vi kvar än idag trots att det ser ut som det gör.
Det blir svårt att våga prata om våld eftersom offren är de som straffas i praktiken. Sedan är det vanligt att många av någon anledning alltid känner lägre empati för kvinnor. Vet ej varför.