Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Skrämmande statistik

Jö. Här är en av dem. Problemet är att det är kvinnor och barn som betalar priset om man står upp mot detta. Hur då? Jo, har du lust att bo på kvinnojour anonymt månader i streck utan möjlighet att lämna området med barnen? Inte heller jobba. Omöjligt att fälla en man, och gör du det får han tre månader och hotbilden ökar. I Sverige är det fult att ha hemlig identitet och du kan vare sig betala räkningar eller räkna med att dina uppgifter inte blir läckta gång på gång. 
    Socialtjänsten bedömer ofta att barnet ju har rätt att umgås med misshandlaren och en vårdnadstvist vinner du inte. Så du kan heller inte lämna orten du är låst på. Sedan finns ingen möjlighet till barnomsorg på jourtid trots att många faktiskt arbetar jourtid och ofta saknar nätverk eftersom det är försvunnet sen länge. Konstigt att det ser ut som det gör. 

• Anonym (F)

Dessutom, anmäler du blir du själv ifrågasatt. Varför sprang du inte direkt hit? Nu är din föräldraroll ifrågasatt trots att de senare alltid bedömer pappa som lämplig oavsett vad han gjort sig skyldig till. Mammor och pappor bedöms redan utifrån helt olika måttstockar där mamma minsann ska upptäcka minsta hål under strumpan medan pappa kan gå in två timmar sent på förskolan i trasiga kläder, prutta, glöms barnets jacka medan alla gullar med honom. 

• Anonym (F)
    Anonym skrev 2025-02-16 12:47:40 följande:
    Här generaliseras det vilt!

Mitt ex dömdes till sex år i fängelse och ett skadestånd som han aldrig kommer att klara av att betala tillbaka till Brottsoffermyndigheten som betalde ut det till mig.
    Mm du är snarare undantaget som bekräftar regeln i så fall, det vet du säkert om du själv bott på kvinnojour med barn och gått genom diverse tvister och utredningar. bra att det gick bra för dig i alla fall efter den skit du fick gå genom 
  • Anonym (F)
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-16 12:41:29 följande:
    Håller med att det är fruktansvärt. Vi borde ha kommit längre som samhälle kan man tycka, men uppenbarligen så är det vansinnigt mycket jobb kvar som behöver göras. 
    verkligen! Ja alltså ? känns som att regelverket snarare är ett spel för galleriet. Det är kostsamt men väldigt sällan ändamålsenligt. Det kan vi ju bara se i statistiken. Direkt avspegling av samhället. Och de som har som deltidsjobb att offentligt sitta och släppa ut floskler offentligt är ekonomiskt oberoende. kanske har de själva genomlevt det, vad vet jag, Hoppas inte. Men kan berätta själv och från många kvinnors perspektiv är att såväl leva i en misshandelsrelation som att anmäla och bo dold är att leva i ett ständigt alarmsystem, ett limbo, en balansgång, att dö fast fortfarande tvingas leva för dina barn. Det handlar om att överleva vardagen och önska att du aldrig blivit född. Så känner jag och många människor dagligen. Ingenting man kanske säger öppet till vem som helst men. Man är stark för sina barn. 
  • Anonym (F)
    Postman skrev 2025-02-16 14:36:11 följande:

Ja det är hemska siffror men vi har ett rättsväsen som ändå fungerar och Sverige är ändå ett fantastiskt bra land att leva i för kvinnor. Men visst det finns förstås mer att göra.  

Männen ska öppna sina ögon skriver du, på vad sätt ska svenska män öppna sina ögon och göra tycker du? 

Sverige är ett bättre land att leva i för kvinnor än de allra första andra länder. Det jag skulle önska är att det skulle sluta vara så offentligt allting som det är idag. Uppgifter om allt etc förstår inte alls vitsen med det: och att det är omöjligt att inte ha det. Ja svenska män generellt har ju en bra syn på kvinnor vilket är en stor trygghet. 
  • Anonym (F)
    Tom Araya skrev 2025-02-18 07:47:37 följande:
    Jag undrar snarare varför det är så bra här i Sverige jämfört med många andra länder i hur sällan kvinnor utsatts för våld.

Men med det vill jag inte på något sätt hävda att det våld mot kvinnor som ändå förekommer är acceptabelt eller inte är av betydelse att bekämpa.

Jag kan i din trådstart inte se belägg för din tes.
    Det är som du säger fortfarande ett problem. Och vi bor här så det är relevant. Många länder för inte ens statistik. Själv är jag jugge, är tacksam att jag lever i Sverige ändå, jämfört med Mellanöstern kan man skratta sig lycklig. Sverige försöker ändå och har en helt annan attityd kring detta. Svenska män överlag har en helt annan syn på detta också. 
  • Anonym (F)
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-18 08:38:16 följande:

Visst är Sverige ett bättre land att leva i i många avseende. Och att siffrorna är som de är, är ju också för att det i Sveriges är fler som  faktiskt kommer fram och anmäler  

Och absolut, det finns massor av ställen som det är betydligt värre för kvinnor att leva i. Men personligen anser jag inte att argumentet ?det finns ställen som det är värre på? förändrar hur skrämmande siffrorna är. 

Sanningen är väl ändå att ett bra ställe för kvinnor att leva är ett ställe där förekomsten av våld mot kvinnor, oavsett om det är dödligt, sexuellt eller bara ?vanlig misshandel?, faktiskt är minimalt?

Kanske är jag naiv, men jag trodde att vi 2025 skulle ha kommit längre vid det här laget

Det jag menar är att kvinnor är ofta rätt medvetna om att detta är rätt vanligt förekommande, så och kvinnor pratar mer om problemet än män gör, enligt min erfarenhet. 
    Jag tror det behövs att män också blir upprörda när ch förfärade över detta för att hjälpa till att förändra det. 

Ja alltså min erfarenhet av svenska män både i relation och i professionella möten är ändå att de starkt tar avstånd från våld mot kvinnor och även mot dålig attityd. Det blir ofta ett problem med rättssystemet, att få till domar och vad utfallet blir i praktiken. De visar handlingskraft inom polis, socialtjänst men senare i domstol och efterspel blir det skit. Man blir totalt bakbunden. Det är precis samma sak som händer med brottsligheten i stort. Det finns inga straff, det är enormt svårt att sätta dit någon, offren behöver leva dolda och bakbundna inte förövarna. Ett system som passade på 40-talet har vi kvar än idag trots att det ser ut som det gör. 

Det blir svårt att våga prata om våld eftersom offren är de som straffas i praktiken. Sedan är det vanligt att många av någon anledning alltid känner lägre empati för kvinnor. Vet ej varför. 

Svar på tråden Skrämmande statistik