• Anonym (Skämmande)

Skrämmande statistik

Jag kollade lite på statistik kopplat till en annan tråd, och tyckte detta var värt en egen tråd. 

Men också ställa oss fråga, varför är siffrorna så dåliga här i Sverige. Vad är det som gör att våld mot kvinnor är så himla utbrett här i Sverige. 

Detta är något som jag upplever att vi alla behöver bli bättre att vara medvetna om, men också något som visar hur långt kvar vi har att gå. 

Lite snabbt googlande visade att statistik säger att var tionde minut mördas en kvinna någonstans i världen, oftast av en man i nära relation. 

Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man hon har eller har haft en relation med. 

15 kvinnor mördas per år pga våld i hemmet. 

Och då är det enbart det dödliga våldet. Inte våld i hemmet eller sexuellt våld. 

I Sverige har över 52 % kvinnor blivit utsatta för våld i nära relationer. 

Gällande sexuellt våld mot kvinnor har Sverige allra högst resultat i hela EU med 41 procent utsatta kvinnor. Sverige har också det allra högsta resultatet när det gäller sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Naturligtvis är merparten av män inte kräk, och detta är inte en generalisering. 

Men kanske framförallt män kanske faktisk behöver öppna ögonen mer för detta. 

Detta är kanske inte tänkt så mycket som en diskussion om vad man kan göra, även om det kanske också är nyttigt, utan detta skriver jag mest bara för att lyfta det, för om vi blundar för det kommer det aldrig bli bättre

• Svar på tråden Skrämmande statistik
  • EnAnonumius

Du påstår att det är skrämmande statisk. Du påstår detta bevisbördan ligger hos dig. Så kan du vara snäll och länka....

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Skämmande)
    EnAnonumius skrev 2025-02-16 11:48:22 följande:

Du påstår att det är skrämmande statisk. Du påstår detta bevisbördan ligger hos dig. Så kan du vara snäll och länka....

Känna dock, utifrån vad du skriver att du tror jag hittar på siffrorna, och det känns rätt trist. Men enjoy the reading.
  • Anonym (F)

Jö. Här är en av dem. Problemet är att det är kvinnor och barn som betalar priset om man står upp mot detta. Hur då? Jo, har du lust att bo på kvinnojour anonymt månader i streck utan möjlighet att lämna området med barnen? Inte heller jobba. Omöjligt att fälla en man, och gör du det får han tre månader och hotbilden ökar. I Sverige är det fult att ha hemlig identitet och du kan vare sig betala räkningar eller räkna med att dina uppgifter inte blir läckta gång på gång. 
    Socialtjänsten bedömer ofta att barnet ju har rätt att umgås med misshandlaren och en vårdnadstvist vinner du inte. Så du kan heller inte lämna orten du är låst på. Sedan finns ingen möjlighet till barnomsorg på jourtid trots att många faktiskt arbetar jourtid och ofta saknar nätverk eftersom det är försvunnet sen länge. Konstigt att det ser ut som det gör. 

• Anonym (F)

Dessutom, anmäler du blir du själv ifrågasatt. Varför sprang du inte direkt hit? Nu är din föräldraroll ifrågasatt trots att de senare alltid bedömer pappa som lämplig oavsett vad han gjort sig skyldig till. Mammor och pappor bedöms redan utifrån helt olika måttstockar där mamma minsann ska upptäcka minsta hål under strumpan medan pappa kan gå in två timmar sent på förskolan i trasiga kläder, prutta, glöms barnets jacka medan alla gullar med honom. 

• Anonym (Skämmande)
    Anonym (F) skrev 2025-02-16 12:15:14 följande:
    Håller med att det är fruktansvärt. Vi borde ha kommit längre som samhälle kan man tycka, men uppenbarligen så är det vansinnigt mycket jobb kvar som behöver göras. 
  • Anonym
    Anonym (F) skrev 2025-02-16 12:13:18 följande:

Jö. Här är en av dem. Problemet är att det är kvinnor och barn som betalar priset om man står upp mot detta. Hur då? Jo, har du lust att bo på kvinnojour anonymt månader i streck utan möjlighet att lämna området med barnen? Inte heller jobba. Omöjligt att fälla en man, och gör du det får han tre månader och hotbilden ökar. I Sverige är det fult att ha hemlig identitet och du kan vare sig betala räkningar eller räkna med att dina uppgifter inte blir läckta gång på gång. 
    Socialtjänsten bedömer ofta att barnet ju har rätt att umgås med misshandlaren och en vårdnadstvist vinner du inte. Så du kan heller inte lämna orten du är låst på. Sedan finns ingen möjlighet till barnomsorg på jourtid trots att många faktiskt arbetar jourtid och ofta saknar nätverk eftersom det är försvunnet sen länge. Konstigt att det ser ut som det gör. 

Här generaliseras det vilt!

Mitt ex dömdes till sex år i fängelse och ett skadestånd som han aldrig kommer att klara av att betala tillbaka till Brottsoffermyndigheten som betalde ut det till mig.
  • Anonym (F)
    Anonym skrev 2025-02-16 12:47:40 följande:
    Här generaliseras det vilt!

Mitt ex dömdes till sex år i fängelse och ett skadestånd som han aldrig kommer att klara av att betala tillbaka till Brottsoffermyndigheten som betalde ut det till mig.
    Mm du är snarare undantaget som bekräftar regeln i så fall, det vet du säkert om du själv bott på kvinnojour med barn och gått genom diverse tvister och utredningar. bra att det gick bra för dig i alla fall efter den skit du fick gå genom 
  • Anonym (F)
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-16 12:41:29 följande:
    Håller med att det är fruktansvärt. Vi borde ha kommit längre som samhälle kan man tycka, men uppenbarligen så är det vansinnigt mycket jobb kvar som behöver göras. 
    verkligen! Ja alltså ? känns som att regelverket snarare är ett spel för galleriet. Det är kostsamt men väldigt sällan ändamålsenligt. Det kan vi ju bara se i statistiken. Direkt avspegling av samhället. Och de som har som deltidsjobb att offentligt sitta och släppa ut floskler offentligt är ekonomiskt oberoende. kanske har de själva genomlevt det, vad vet jag, Hoppas inte. Men kan berätta själv och från många kvinnors perspektiv är att såväl leva i en misshandelsrelation som att anmäla och bo dold är att leva i ett ständigt alarmsystem, ett limbo, en balansgång, att dö fast fortfarande tvingas leva för dina barn. Det handlar om att överleva vardagen och önska att du aldrig blivit född. Så känner jag och många människor dagligen. Ingenting man kanske säger öppet till vem som helst men. Man är stark för sina barn. 
  • EnAnonumius
    Anonym (Skämmande) skrev 2025-02-16 12:08:49 följande:
    Känna dock, utifrån vad du skriver att du tror jag hittar på siffrorna, och det känns rätt trist. Men enjoy the reading.
    Ja det är din känsla, inget som stämmer med verkligheten dock..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Skrämmande statistik