Skrämmande statistik
Jag kollade lite på statistik kopplat till en annan tråd, och tyckte detta var värt en egen tråd.
Men också ställa oss fråga, varför är siffrorna så dåliga här i Sverige. Vad är det som gör att våld mot kvinnor är så himla utbrett här i Sverige.
Detta är något som jag upplever att vi alla behöver bli bättre att vara medvetna om, men också något som visar hur långt kvar vi har att gå.
Lite snabbt googlande visade att statistik säger att var tionde minut mördas en kvinna någonstans i världen, oftast av en man i nära relation.
Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man hon har eller har haft en relation med.
15 kvinnor mördas per år pga våld i hemmet.
Och då är det enbart det dödliga våldet. Inte våld i hemmet eller sexuellt våld.
I Sverige har över 52 % kvinnor blivit utsatta för våld i nära relationer.
Gällande sexuellt våld mot kvinnor har Sverige allra högst resultat i hela EU med 41 procent utsatta kvinnor. Sverige har också det allra högsta resultatet när det gäller sexuella trakasserier på arbetsplatsen.
Naturligtvis är merparten av män inte kräk, och detta är inte en generalisering.
Men kanske framförallt män kanske faktisk behöver öppna ögonen mer för detta.
Detta är kanske inte tänkt så mycket som en diskussion om vad man kan göra, även om det kanske också är nyttigt, utan detta skriver jag mest bara för att lyfta det, för om vi blundar för det kommer det aldrig bli bättre