Inlägg från: Anonym (Skämmande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skämmande)

Skrämmande statistik

Jag kollade lite på statistik kopplat till en annan tråd, och tyckte detta var värt en egen tråd. 

Men också ställa oss fråga, varför är siffrorna så dåliga här i Sverige. Vad är det som gör att våld mot kvinnor är så himla utbrett här i Sverige. 

Detta är något som jag upplever att vi alla behöver bli bättre att vara medvetna om, men också något som visar hur långt kvar vi har att gå. 

Lite snabbt googlande visade att statistik säger att var tionde minut mördas en kvinna någonstans i världen, oftast av en man i nära relation. 

Var tredje vecka dödas en kvinna i Sverige av en man hon har eller har haft en relation med. 

15 kvinnor mördas per år pga våld i hemmet. 

Och då är det enbart det dödliga våldet. Inte våld i hemmet eller sexuellt våld. 

I Sverige har över 52 % kvinnor blivit utsatta för våld i nära relationer. 

Gällande sexuellt våld mot kvinnor har Sverige allra högst resultat i hela EU med 41 procent utsatta kvinnor. Sverige har också det allra högsta resultatet när det gäller sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

Naturligtvis är merparten av män inte kräk, och detta är inte en generalisering. 

Men kanske framförallt män kanske faktisk behöver öppna ögonen mer för detta. 

Detta är kanske inte tänkt så mycket som en diskussion om vad man kan göra, även om det kanske också är nyttigt, utan detta skriver jag mest bara för att lyfta det, för om vi blundar för det kommer det aldrig bli bättre

• Svar på tråden Skrämmande statistik
  • Anonym (Skämmande)
    EnAnonumius skrev 2025-02-16 11:48:22 följande:

Du påstår att det är skrämmande statisk. Du påstår detta bevisbördan ligger hos dig. Så kan du vara snäll och länka....

Känna dock, utifrån vad du skriver att du tror jag hittar på siffrorna, och det känns rätt trist. Men enjoy the reading.
  • Anonym (Skämmande)
    Anonym (F) skrev 2025-02-16 12:15:14 följande:
    Håller med att det är fruktansvärt. Vi borde ha kommit längre som samhälle kan man tycka, men uppenbarligen så är det vansinnigt mycket jobb kvar som behöver göras. 
  • Anonym (Skämmande)
    EnAnonumius skrev 2025-02-16 13:41:55 följande:
    Ja det är din känsla, inget som stämmer med verkligheten dock..
    Toppen 👍 Gläder mig att det inte stämde och hoppas du fick nytta av länkarna. 
  • Anonym (Skämmande)
    Anonym (Män_i_ett_nötskal) skrev 2025-02-16 14:07:06 följande:

Att män är kraftigt överrepresenterade när det gäller våld i nära relationer visar verkligen hur mycket feminismen behövs. "Inte alla män", nämen statistiken säger något om mäns natur.

Förstår hur du menar. Och det gäller ju våldsbrott generellt och inte enbart våld mot kvinnor.

Vikten för mig vad dock att män inte ska känna sig påhoppade och anklagade här utan istället läsa och ta sig till det. Men de vet förhoppningsvis själva vilken grupp de tillhör. 

• Anonym (Skämmande)

Visst är Sverige ett bättre land att leva i i många avseende. Och att siffrorna är som de är, är ju också för att det i Sveriges är fler som  faktiskt kommer fram och anmäler  

Och absolut, det finns massor av ställen som det är betydligt värre för kvinnor att leva i. Men personligen anser jag inte att argumentet ?det finns ställen som det är värre på? förändrar hur skrämmande siffrorna är. 

Sanningen är väl ändå att ett bra ställe för kvinnor att leva är ett ställe där förekomsten av våld mot kvinnor, oavsett om det är dödligt, sexuellt eller bara ?vanlig misshandel?, faktiskt är minimalt?

Kanske är jag naiv, men jag trodde att vi 2025 skulle ha kommit längre vid det här laget

Det jag menar är att kvinnor är ofta rätt medvetna om att detta är rätt vanligt förekommande, så och kvinnor pratar mer om problemet än män gör, enligt min erfarenhet. 
    Jag tror det behövs att män också blir upprörda när ch förfärade över detta för att hjälpa till att förändra det. 

• Anonym (Skämmande)

Vill understryka att jag verkligen inte menar att dra alla över en kam. Jag är fullt medveten om att merparten av män inte är våldsamma och aggressiv.

Svar på tråden Skrämmande statistik