Inlägg från: LadyViolet |Visa alla inlägg
  • LadyViolet

Varva Ipren/alvedon

LHUF skrev 2025-02-16 06:16:46 följande:

Tack, jag trodde inte man kunde ge båda samtidigt som barn?  vi har gett när det kryper uppåt, för det är ju bra att se om febern är på väg att ge med sig?

Det kan man. Men om man tar dem omlott så slipper man de värsta febertopparna/smärtan. annars hinner ofta febern komma tillbaka ett tag innan det är dags för nästa dos.
  • LadyViolet
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-20 12:57:51 följande:

Det verkar ju som att alla läkare tycker man ska ge febernedsättande läkemedel hela tiden. Det är lite märkligt med tanke på att den är kroppens egna försvar mot att bekämpa virus/bakterier. Mitt barn har haft feber/hosta och rinnande näsa nu i sex dagar. jag brukar ge Alvedon när tempen är över38,5. Var igår till vårdcentralen med honom då han haft feber så pass länge. De senaste två dagarna har hans temp legat på mellan 38,0-38,8. Läkaren tyckte vi bör ge honom både Alvedon och Ipren regelbundetVarför vet jag inte. Undrar varför läkaren tycker det är bättre att ge två läkemedel istället för bara en och varför hela tiden? Då är det väl inte ens någon idé att ta tempen på honom om det ändå inte har någon betydelse hur hög den är. 

Håller med om att det är konstigt. Jag ger om den går över 39-39.5 eller om allmäntillståndet är dåligt och barnet inte vill äta eller dricka. Till natten ger jag oftast om tempen är hög, men fattar inte vitsen att ge annars. 
  • LadyViolet

Feberkramper är absolut ett skäl till att ge febernedsättande. 

Men i övrigt tycker jag att man kan använda sunt förnuft. Jobbar själv på apotek, är utbildad och säljer läkemedel men skulle inte ge rådet att använda det bara för att. 

Svar på tråden Varva Ipren/alvedon