• LHUF

Varva Ipren/alvedon

Var länge sedan min son hade feber men nu verkar han fått influensa. Alvedon biter dåligt på febern och min svägerska Brukar varva ipren/alvedon när de har hög feber. men hur skall man räkna/tänka? 

han fick Alvedon vid 14 idag och vid 18 började det krypa uppåt och han hade 39,2. då gav jag Ipren. Men hur tänker man framåt? Ipren har väl längre effekt än Alvedon så skall man ge Alvedon när deb gått ut eller hur tänker man 

• Svar på tråden Varva Ipren/alvedon
  • Mantrasina

Det blöta är att ta båda sorterna på det intervall som behövs för att få jämn fördelning av dygnet utifrån maxdos. 

För vuxna blir det exempelvis så här: 
    Ipren 400mg tre gånger per dygn (00, 8, 16)
    Alvedon 1g fyra gånger per dygn (00, 6, 12, 18)

Fördela dem jämnt utifrån respektive läkemedel, inte i förhållande till varandra. Du vill ha en jämn nivå av läkemedlet i kroppen för att slippa febertoppar och jobbiga temperaturförändringar. 

• LHUF

Tack, jag trodde inte man kunde ge båda samtidigt som barn?  vi har gett när det kryper uppåt, för det är ju bra att se om febern är på väg att ge med sig?

• Anonym (Mia)

Behöver barnet verkligen ha feberbedsättande i kroppen hela tiden? Feber i sig är ju inget farligt, inte heller att den inte sjunker så mycket av alvedon. Mina barn får bara till natten om de blir oroliga av feber och när de har tillräckligt ont. Jag skulle aldrig blanda läkemedel vid vanlig feber och speciellt inte utan läkares ordination. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mia) skrev 2025-02-16 07:24:06 följande:

Behöver barnet verkligen ha feberbedsättande i kroppen hela tiden? Feber i sig är ju inget farligt, inte heller att den inte sjunker så mycket av alvedon. Mina barn får bara till natten om de blir oroliga av feber och när de har tillräckligt ont. Jag skulle aldrig blanda läkemedel vid vanlig feber och speciellt inte utan läkares ordination. 

Jag gjorde också så, gav bara Alvedon på kvällen för att de skulle kunna sova bra. Feber är ju kroppens försvar mot infektionen, det är inte dåligt med feber. Ja, jag kan tänka mig att det kan behövas mer febernedsättande om barnet mår uppenbart jättedåligt , med kramper tex, men för oss räckte det med Alvedon på kvällen under våra barns uppväxt.
  • Anonym (Anna)

Det verkar ju som att alla läkare tycker man ska ge febernedsättande läkemedel hela tiden. Det är lite märkligt med tanke på att den är kroppens egna försvar mot att bekämpa virus/bakterier. Mitt barn har haft feber/hosta och rinnande näsa nu i sex dagar. jag brukar ge Alvedon när tempen är över38,5. Var igår till vårdcentralen med honom då han haft feber så pass länge. De senaste två dagarna har hans temp legat på mellan 38,0-38,8. Läkaren tyckte vi bör ge honom både Alvedon och Ipren regelbundetVarför vet jag inte. Undrar varför läkaren tycker det är bättre att ge två läkemedel istället för bara en och varför hela tiden? Då är det väl inte ens någon idé att ta tempen på honom om det ändå inte har någon betydelse hur hög den är. 

• LadyViolet
    LHUF skrev 2025-02-16 06:16:46 följande:

Tack, jag trodde inte man kunde ge båda samtidigt som barn?  vi har gett när det kryper uppåt, för det är ju bra att se om febern är på väg att ge med sig?

Det kan man. Men om man tar dem omlott så slipper man de värsta febertopparna/smärtan. annars hinner ofta febern komma tillbaka ett tag innan det är dags för nästa dos.
  • LadyViolet
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-20 12:57:51 följande:

Det verkar ju som att alla läkare tycker man ska ge febernedsättande läkemedel hela tiden. Det är lite märkligt med tanke på att den är kroppens egna försvar mot att bekämpa virus/bakterier. Mitt barn har haft feber/hosta och rinnande näsa nu i sex dagar. jag brukar ge Alvedon när tempen är över38,5. Var igår till vårdcentralen med honom då han haft feber så pass länge. De senaste två dagarna har hans temp legat på mellan 38,0-38,8. Läkaren tyckte vi bör ge honom både Alvedon och Ipren regelbundetVarför vet jag inte. Undrar varför läkaren tycker det är bättre att ge två läkemedel istället för bara en och varför hela tiden? Då är det väl inte ens någon idé att ta tempen på honom om det ändå inte har någon betydelse hur hög den är. 

Håller med om att det är konstigt. Jag ger om den går över 39-39.5 eller om allmäntillståndet är dåligt och barnet inte vill äta eller dricka. Till natten ger jag oftast om tempen är hög, men fattar inte vitsen att ge annars. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-20 12:57:51 följande:

Jag har fått dubbla besked om detta. När ena barnet hade feber i kombination med röd och ond hals, och vi ville att de skulle ta ett streptokockerprov, tjatade de om att ge Alvedon innan det var tal om prov. Vid andra tillfällen har jag fått höra att det är lika bra att avstå så länge barnet mår bra, eftersom feber inte är farlig och febernedsättande ändå har biverkningar. Det är ingen fara att vara hängig och att ha nedsatt aptit några dagar. Om barnet däremot hade ont, eller inte orkade dricka, skulle vi ge febernedsättande. 

Alvedon används ibland som smågodis tycker jag. Det är tungt för kroppen och belastar levern hårt. Att iaktta försiktighet är självklart. 

• Anonym (Anna)
    LadyViolet skrev 2025-02-20 13:07:52 följande:
    Håller med om att det är konstigt. Jag ger om den går över 39-39.5 eller om allmäntillståndet är dåligt och barnet inte vill äta eller dricka. Till natten ger jag oftast om tempen är hög, men fattar inte vitsen att ge annars. 
    Nä. Det känns ju inte så jättebra att känna sig tvingad till att ge läkemedel i onödan. Det kan ju inte vara särskilt nyttigt för levern. Men läkarna älskar tyvärr att ge rekommendationer om att ge febernedsättande läkemedel tröts att man/barnet inte ens har hög feber. Jag känner verkligen inte att jag vill ge mer läkemedel än nödvändigt. Undrar om jag nu ?måste? ge honom både Alvedon och Ipren eller om jag bara kan fortsätta med enbart Alvedon? 
  • Anonym (I)

Vi ger febernedsättande rätt lättvindigt men då Ipren i första hand då sonen har feberkramper. Vet att det antagligen inte hjälper mot det men håller iaf temperaturen nere och höja inte lika snabbt då risken blir just kramper .

• Anonym (Anna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-20 13:16:33 följande:
    Nä. Det känns ju inte så jättebra att känna sig tvingad till att ge läkemedel i onödan. Det kan ju inte vara särskilt nyttigt för levern. Men läkarna älskar tyvärr att ge rekommendationer om att ge febernedsättande läkemedel tröts att man/barnet inte ens har hög feber. Jag känner verkligen inte att jag vill ge mer läkemedel än nödvändigt. Undrar om jag nu ?måste? ge honom både Alvedon och Ipren eller om jag bara kan fortsätta med enbart Alvedon? 
    Och jag vill inte ens ge Alvedon om tempen inte är särskilt hög. Jag har alltså börjat gett barnet Alvedon oftare nu sedan vi först kontaktade 1177 som såklart också sade att vi ska fortsätta med Alvedon regelbundet, men det tar emot. Men det känns som att man måste göra som de säger då de är ?experter?. 
  • LadyViolet

Feberkramper är absolut ett skäl till att ge febernedsättande. 

Men i övrigt tycker jag att man kan använda sunt förnuft. Jobbar själv på apotek, är utbildad och säljer läkemedel men skulle inte ge rådet att använda det bara för att. 

• TvillingmammaVästgöte

Jag läste på 1177.se just nu. Där står det att feber är kroppens försvar mot infektion. Och man skall inte ge febernedsättande om barnet mår bra i övrigt. Om barnet är gnälligt, inte kan äta och dricka och inte kan sova, då kan man ge febernedsättande läkemedel. 

Svar på tråden Varva Ipren/alvedon