Anonym (Anna) skrev 2025-02-20 12:57:51 följande:
Det verkar ju som att alla läkare tycker man ska ge febernedsättande läkemedel hela tiden. Det är lite märkligt med tanke på att den är kroppens egna försvar mot att bekämpa virus/bakterier. Mitt barn har haft feber/hosta och rinnande näsa nu i sex dagar. jag brukar ge Alvedon när tempen är över38,5. Var igår till vårdcentralen med honom då han haft feber så pass länge. De senaste två dagarna har hans temp legat på mellan 38,0-38,8. Läkaren tyckte vi bör ge honom både Alvedon och Ipren regelbundetVarför vet jag inte. Undrar varför läkaren tycker det är bättre att ge två läkemedel istället för bara en och varför hela tiden? Då är det väl inte ens någon idé att ta tempen på honom om det ändå inte har någon betydelse hur hög den är.
Jag har fått dubbla besked om detta. När ena barnet hade feber i kombination med röd och ond hals, och vi ville att de skulle ta ett streptokockerprov, tjatade de om att ge Alvedon innan det var tal om prov. Vid andra tillfällen har jag fått höra att det är lika bra att avstå så länge barnet mår bra, eftersom feber inte är farlig och febernedsättande ändå har biverkningar. Det är ingen fara att vara hängig och att ha nedsatt aptit några dagar. Om barnet däremot hade ont, eller inte orkade dricka, skulle vi ge febernedsättande.
Alvedon används ibland som smågodis tycker jag. Det är tungt för kroppen och belastar levern hårt. Att iaktta försiktighet är självklart.