Inlägg från: Anonym (Lisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lisa)

Sätesbjudning, vägra snitt?

Kan man vägra snitt om barnet ligger i säte? 

mitt barn har fortfarande tid att vända sig, men jag är rädd för att han inte ska göra det. på närmsta sjukhus får man inte föda i säte och med tanke på snabba tidigare förlossningar (ca 2 timmar från första känning) är chansen att jag hinner till närmsta förlossning där man får föda i säte liten! Kan jag ändå vägra snitt och försöka vaginal förlossning?

• Svar på tråden Sätesbjudning, vägra snitt?
  • Anonym (Lisa)
    Tow2Mater skrev 2025-02-13 01:01:51 följande:

Med risk att det blir akutsnitt?

Ja! Hellre akut snitt än planerat, då känner jag iallafall att det verkligen gjorts för att barnet behöver det och inte för att rutinerna ser ut så just där jag bor. 
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (N) skrev 2025-02-13 06:14:48 följande:
    Du litar inte på att de vill planera snitt för barnets bästa?
    Sätesförlossning är en riskförlossning. Risken att barnet dör i samband med
    förlossningen är uppskattningsvis mellan 1:300 till 1:1000 vid vaginal sätesfödsel och
    nästan obefintlig vid planerat kejsarsnitt. Dessutom finns det viss evidens för något
    ökade risker för syrebrist och trauma hos barnet. 
    Det finns många risker med kejsarsnitt med och fördelar med vaginal förlossning även om den är i säte. 
    Risker för skada på barnet är ungefär dubbel så stor vid säte som vid huvud bjudning. det kanske låter mycket men är ändå väldigt liten risk. 

det går argumentera mycket för vaginal förlossning eller kejsarsnitt då det går att vända och vrida för och nackdelar mycket. det är dock inte vad jag är ute efter här. andra får önska snitt om de vill men just jag vill inte. 
Svar på tråden Sätesbjudning, vägra snitt?