Anonym (Elsa) skrev 2025-02-08 11:06:37 följande:
Det är tråkigt, att få lite åetsonkemi med sin frisör är ju jätteviktigt för att allt ska kännas bra. Tråkigt när frisörer inte har dendär sociala ådran att dom kan klaffa med sina kunder. Har varit hos frisörer om knappt försökt att prata. Dom går jag inte tillbaka till. Är jättetråkigt att sitta och allt är stelt. Min frisör jag har nu har den sociala förmågan och är rolig och glad. Pratar mkt. Läser av sina sina kunder i vad som är lämpligt att prata om eller inte. Jag har väldigt mkt hår så jag blir ofta sittande länge och andra kunder blir klippta medan slingorna har sin verkningstid. Jag tar mina 2 söner dit också och dom vill inte gå till någon annan. Har hon ingen tid så väntar dom hellre. Så det gäller att hitta någon som har den sociala förmågan. Vilket frisörer borde lära sig kan man ju tycka. Kanske att de yngre känner en viss osäkerhet? Vet inte men di kanske ska testa någon med lite mer erfarenhet, som har lärt sig det sociala lite ? Behöver inte ha med åldern att göra men en tanke
Hej Elsa! Ja det är viktigt att frisören är social och empatisk. Jag är själv en person som inte är rädd för att prata. Kände med min senaste frisör hur oempatisk hon är. Hon satt med mig och pratade skit om kunder, om deras yttre osv. Att de blivit gråhåriga och inte förstod hur gamla de ser ut, gått upp i vikt osv. Kan tänka mig att en sådan person också kan drivas av avundsjuka.
Hon var ändå inte alltför ung.
Jag är helt ärligt så trött på frisörer och deras personligheter kan vara hemska, en del. Såklart inte allas. Tror det har med jobbkulturen också, man pratar mkt om det yttre. Kanske fungerar bättre med manlig frisör? Jag vet inte hur man ska lösa detta problem. Det är inte gratis att gå till frisör och sedan försöka korrigera misstag.