Inlägg från: MammaTillDansband |Visa alla inlägg
  • MammaTillDansband

Egen brunn

Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:32:01 följande:
    Men jobbigt att det ska vara så osäkert? Med kommunalt vatten behöver man ju inte tänka på det ens. Känns sådär. Vattnet kan ju ta slut när som helst då.
    Fast vadå osäkert? Har du en borrad brunn så lär du ha vatten så det räcker till att både duscha och tvätta och vad du nu vill göra. En grävd brunn som är rätt placerad kan också ha ett tillräckligt tillflöde. Det går ju att göra manuella nivåkontroller genom att lyfta på brunnslocket och titta efter ibland Solig.

Själva vattensystemet med pump, hydrofor och ledningar kan man faktiskt lära sig hur det fungerar. Finns mycket på YouTube, till exempel. Då behöver man heller inte vara hypernervös. Det är inte raketforskning!
  • MammaTillDansband
    Poison82 skrev 2025-02-08 10:51:53 följande:

Sen är det en sak att komma ihåg att kommunerna vill inte att folk ska ha egna brunnar så där kommer ny bestämmelser vid jämna mellanrum och det kan vara kostsamt. Strax innan vi flytta blev vi tvungna att punga ut med närmare 150 tusen på ett helt nytt godkänt system. Jag kommer iaf aldrig mer sätta mig i ett boende med egen brunn igen

Du menar "avlopp" va? Det är enskilda avlopp kommunerna jagar när de är på det humöret. Men jag skulle tro att de flesta kommuner redan kört sitt avlopps-race vid det här laget, så inte TS behöver fundera på det.

Men visst, egen brunn hänger ofta ihop med eget avlopp.

Det är två situationer som kan bli dyra:
    1) kommunen kommer med föreläggande om att anlägga nytt avlopp (inte så vanligt längre, de flesta är redan åtgärdade)
    2) kommunen ska tvångsansluta till kommunalt VA (alltså vatten&avlopp, gäller enbart fastigheter som ligger på rimligt grävavstånd från ett befintligt VA-nät, och då kan det kosta flera hundra tusen som måste betalas)

Så med andra ord: kolla så att avloppet är godkänt. Om fastigheten ligger nära en tätort med kommunalt VA, kolla så att kommunen inte har några planer på att ansluta fastigheten. Kommunerna brukar ha en "verksamhetsplan för VA" eller liknande på sina hemsidor, där står om vad de tänker göra framöver.
Svar på tråden Egen brunn