• Anonym (Anonym)

Egen brunn

Hej! 

Jag och min kille bor i en bostadsrätt nu och funderar på att köpa hus någon gång. 

Vi är båda uppvuxna på landet. Jag kommer ihåg som liten att vi tex inte fick använda så mycket vatten, för vattnet kunde ta slut. Det var även mycket krångel med det. Inte att vattnet tog slut men hela vattensystemet liksom. Pappa var hypernervös över detta hela tiden. Det gör mig orolig över om det verkligen är så, eller om han var lite överdrivet rädd. Min killes föräldrar däremot verkar inte ha haft några problem med detta. 

Behöver man vara rädd för att vattnet tar slut om man har egen brunn? Nu menar jag främst om man anvnda mycket vatten. Där vi bor nu med kommunalt vatten kan vi ju tex tvätta fyra maskiner på en dag och diska i maskinen två gånger samt under rinnande vatten plus duscha varje dag. Vi båda gillar ju dessutom att duscha relativt länge. Går det att göra likadant ute på landet eller är det helt otänkbart? Hur gör ni? Nu menar jag inte att man varje dag ska tvätta fyra maskiner tvätt utan jag syftar på om man kan göra det på en dag, en gång i veckan, tex. Eller hur funkar det v Förstår också om det inte går att svara på exakt för det beror väl på vart brunnen är och hur nära vatten den är. Men vad är era erfarenheter? 

• Svar på tråden Egen brunn
  • Anonym (Anonym)

Måste man snåla med vattnet? Tex bara tvätta en gäng en dag, duscha snabbt. Diska nästa dag. Osv. Eller går det att göra som vanligt? 

• Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:12:51 följande:

Måste man snåla med vattnet? Tex bara tvätta en gäng en dag, duscha snabbt. Diska nästa dag. Osv. Eller går det att göra som vanligt? 

Det beror på vilken typ av brunn du har och hur vädret har varit. En grävd brunn håller vatten sämre och torra somrar kan det vara problem så man måste snåla. Det flesta borrade brunnar brukar hålla vatten bättre med det är inte någon garanti. Men tvätta, diska och duscha normalt länge samma dag brukar gå bra.
    Så kolla med säljaren vilken typ av brunn det är och om den håller vatten bra. Vattenkvalitén är en annan sak ni måste kolla, ta ett prov och skicka till analys. Kanske måste ni sätta in någon form av rening. Men det brukar mäklaren påpeka.
  • Anonym (Anonym)
    Tecum skrev 2025-02-07 19:29:38 följande:
    Det beror på vilken typ av brunn du har och hur vädret har varit. En grävd brunn håller vatten sämre och torra somrar kan det vara problem så man måste snåla. Det flesta borrade brunnar brukar hålla vatten bättre med det är inte någon garanti. Men tvätta, diska och duscha normalt länge samma dag brukar gå bra.
    Så kolla med säljaren vilken typ av brunn det är och om den håller vatten bra. Vattenkvalitén är en annan sak ni måste kolla, ta ett prov och skicka till analys. Kanske måste ni sätta in någon form av rening. Men det brukar mäklaren påpeka.
    Men jobbigt att det ska vara så osäkert? Med kommunalt vatten behöver man ju inte tänka på det ens. Känns sådär. Vattnet kan ju ta slut när som helst då.
  • Anonym (Anonym)

Ja det där med vattnets renlighet är också en sak jag funderar på. Själv fick jag tex inte ens dricka vatten hemma hos mina föräldrar. Tror inte det var något fel på det, pappa kollade det ibland. Men han litade inte på det. 

Sånt krångel? 

• Tecum
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:33:03 följande:

Ja det där med vattnets renlighet är också en sak jag funderar på. Själv fick jag tex inte ens dricka vatten hemma hos mina föräldrar. Tror inte det var något fel på det, pappa kollade det ibland. Men han litade inte på det. 

Sånt krångel? 

Alltså, det KAN vara krångel men de flesta idag är noga både med tillgång och kvalité. Om ni t ex köper av en barnfamilj borde de rimligtvis ha bra vatten, om de är rädda om sina barn.  Lite mer lurigt om säljaren är en ensamstående pensionär, de brukar inte vilja kosta på, är härdade och tål lite dåligt vatten.

Sen går det att åtgärda, t ex borra en ny brunn eller sätta in någon form av rening. Men det kostar ju en slant.
  • Anonym (Anonym)
    Tecum skrev 2025-02-07 19:48:06 följande:
    Alltså, det KAN vara krångel men de flesta idag är noga både med tillgång och kvalité. Om ni t ex köper av en barnfamilj borde de rimligtvis ha bra vatten, om de är rädda om sina barn.  Lite mer lurigt om säljaren är en ensamstående pensionär, de brukar inte vilja kosta på, är härdade och tål lite dåligt vatten.

Sen går det att åtgärda, t ex borra en ny brunn eller sätta in någon form av rening. Men det kostar ju en slant.
    Skönt att höra. Tvätta, diska och duscha vill man ju kunna göra. Då behöver jag kanske inte vara så nojig.
  • MammaTillDansband
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:32:01 följande:
    Men jobbigt att det ska vara så osäkert? Med kommunalt vatten behöver man ju inte tänka på det ens. Känns sådär. Vattnet kan ju ta slut när som helst då.
    Fast vadå osäkert? Har du en borrad brunn så lär du ha vatten så det räcker till att både duscha och tvätta och vad du nu vill göra. En grävd brunn som är rätt placerad kan också ha ett tillräckligt tillflöde. Det går ju att göra manuella nivåkontroller genom att lyfta på brunnslocket och titta efter ibland Solig.

Själva vattensystemet med pump, hydrofor och ledningar kan man faktiskt lära sig hur det fungerar. Finns mycket på YouTube, till exempel. Då behöver man heller inte vara hypernervös. Det är inte raketforskning!
  • BuoBä

Egen brunn är ganska ovanlig i åretruntbostäder. 
    Även ute på landet kan man ha kommunalt vatten och avlopp. 
    Men funderar ni på ett hus med egen brunn är det viktigt att ta reda på vilken typ det är, om de har tagit prover regelbundet så de vet hur kvaliteten är etc.

• Anonym (H2O)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-07 19:11:48 följande:

Behöver man vara rädd för att vattnet tar slut om man har egen brunn? 

Frågan går inte att svara på eftersom varje brunn är unik MEN brunnar har ofta grävts där man har bästa möjliga förhållanden så ...

Vår grävda brunn har stort tillflöde och god kvalitet på vattnet. Det är enbart vid längre torkor på sommaren som vi måste fundera på att ta det lugnt med tvättmaskinen och korta av duscharna. Vi har ännu inte blivit utan vatten. Och då är vi fyra vuxna och en tonåring som använder samma brunn.
  • Dimisi

Vi har grävd brunn och den har aldrig sinat. Sommaren 2018 var det nära. Det var då det var så otroligt torrt och varmt och en massa skogsbränder.

Men det är ju bra att vara lite händig om man bor på landet med egen brunn och eget avlopp. Det blir ju betydligt enklare om man kan fixa småsaker själv istället för att ringa rörmokare.

Svar på tråden Egen brunn