Inlägg från: Anonym (Lunch) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lunch)

Hur lång tid för lunch i skolan?

Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan? Mitt barn, som går på lågstadiet, vittnar om att de inte ens får tio minuter på sig. De första fem minuterna ska barnen vara tysta och äta och om man inte hunnit äta upp på under den tiden, finns ingen tid att ta en portion till. Efter inte ens tio minuter, måste de lämna matsalen för nästa klass. Flera gånger har mitt barn fått lämna matsalen fortfarande hungrig.

Skolan hävdar så klart att det inte stämmer och att barnen får femton minuter på sig, men flera barn vittnar liksom mitt om att de inte alls får så lång tid.

Är det vanligt att barnen knappt hinner få i sig maten? I mitt huvud känns det orimligt, men det kanske är så idag?

• Svar på tråden Hur lång tid för lunch i skolan?
  • Anonym (Lunch)
    Anonym (Oj) skrev 2025-02-06 11:25:06 följande:

Låter stressigt tycker jag. Det brukar väl räcka med 10 minuter för att slänga i sig en tallrik mat men det ska ju inte finnas nån stress. Om personalen säger att barna har 15 minuter på sig så är ju det också lite för dåligt om man vill hämta om mat. Låter som dom fodrar djur nästan. Det ska vara trevligt och stressfritt i en matsal. 

Min son som går i 4 an har rast innan maten sedan äter dom och inväntar tills alla vid det bordet är nöjda (ca 6 st vid varje bord) när alla är klara så gåt man ihop tillbaka till klassrummet. Vet ej hur länge dom sitter men dom väntar på varandra så hoppas inte det är nån stresskänsla. 

Jag hade nog lyft detta med lite andra föräldrar om jag var du. Kan vara bra att vara lite fler som ifrågasätter 

Jag har redan pratat lite med andra föräldrar, vars barn säger samma sak som mitt. Ert upplägg låter rimligare. Så klart kan man inte sitta och såsa hur länge som helst, men mer än nio minuter (som min dotter klockat tiden till den här veckan), måste man ändå få på sig. Barnen lägger inte heller upp maten själva och kan därför ibland få för lite och därför kan behöva påfyllning. Häromdagen åt hon fyra mackor på melliset, för att hon var så hungrig efter lunchen.
  • Anonym (Lunch)
    Anonym (Lärare) skrev 2025-02-06 11:29:18 följande:

Personligen anser jag att man bör ha 30 minuter på sig i själva matsalen och att lunchen bör vara 60 minuter totalt för att hinna leka.

Sedan bör man vara allmänt skeptisk till barns utsagor om vad som händer i skolan, men sanningen brukar hålla sig någonstans lite mitt emellan. Fråga matbespisningen t ex, de om några vet precis hur det ligger till.

Fast i det här fallet tror jag på mitt barn, eftersom vittnesmålen är så lika. Enligt rektor ska barnen dessutom bara ha 15 minuter på sig, och ska de stå i led och serveras mat, är det inte konstigt att det blir nio minuter kvar att äta på.

Jag har tyvärr ingen möjlighet att fråga skolbespisningen, eftersom vi inte är välkomna in annat än vi hämtning och då är de inte på plats.
  • Anonym (Lunch)
    Anonym (I) skrev 2025-02-06 11:34:22 följande:

Då går man självklart till rektorn. Inte normalt. Fråga hur lång lunchrast hon själv har? Förnekar dom var med en dag i skolan. 

Rektorn hävdar att det är femton minuter och inget annat. Vi är tyvärr inte välkomna att vara med en dag i skolan.
  • Anonym (Lunch)
    Aliona skrev 2025-02-06 13:09:44 följande:

På sonens lågstadium har de 35 min avsatt till lunch, som inbegriper att gå till matsalen, ta upp mat, äta och duka av. Sen följer 30 min rast. 

Jag var med en dag i skolan och det var verkligen ingen stress på lunchen. 

Det låter som rena drömmen! Här känns verkligen som löpande band och bara stress. Jag tycker att idén med fem tysta minuter är bra, om det innebär att barnen kommer igång och äter, men inte när det i praktiken blir barnens enda tillfälle att kasta i sig maten på. 
  • Anonym (Lunch)

Det låter ju som om vår skola har extremt snålt med tid för lunch med andra ord. Tack för alla svar!

Svar på tråden Hur lång tid för lunch i skolan?