Anonym (Lunch) skrev 2025-02-06 11:16:50 följande:
Hur lång tid för lunch i skolan?
Hur lång tid har era barn på sig att äta lunch i skolan? Mitt barn, som går på lågstadiet, vittnar om att de inte ens får tio minuter på sig. De första fem minuterna ska barnen vara tysta och äta och om man inte hunnit äta upp på under den tiden, finns ingen tid att ta en portion till. Efter inte ens tio minuter, måste de lämna matsalen för nästa klass. Flera gånger har mitt barn fått lämna matsalen fortfarande hungrig.
Skolan hävdar så klart att det inte stämmer och att barnen får femton minuter på sig, men flera barn vittnar liksom mitt om att de inte alls får så lång tid.
Är det vanligt att barnen knappt hinner få i sig maten? I mitt huvud känns det orimligt, men det kanske är så idag?
Även 15 min låter alldeles för lite för en bra måltid!
Mina barn har dock haft liknande. De har kanske haft 25 min lunch totalt, men först stått i kö 5-10 min för att ta mat, sätta sig, och sen kommer nästa gäng så fort de satt sig. Så de står liksom och väntar på att det ska bli lediga platser. Ingen direkt matro och i praktiken har de inte alls några 25 min på sig att äta. Ta en till portion har inte varit att tänka på, då får man ju stå 5-10 min till i kö, för då är ju nästa gäng där och tar maten.
Dessutom en högljudd och stressig miljö även om man försöker ha tysta minuter. Då är det ändå slammer från köket, skrapande stolar och annat.
Båda mina barn har slutat äta i matsalen från högstadiet, mest för att de inte stod ut i miljön. Jag var med mitt barn och åt i matsalen en gång när han gick i tvåan eller nåt, det var verkligen ingen trevlig måltid. Just för den högljudda miljön, och stressen att sitta där och se nästa gäng komma in och snart skulle komma och vänta på att få plats.