Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
När jag var precis fyllda fjorton mådde jag jättedåligt, självskadande, och träffade en 12 år äldre kille i smyg. Istället för promenader tog jag dock "cykelturer". Visst cyklade jag ibland bara, men det var en rutin jag höll igång för att kunna göra saker utan mina föräldrars vetskap.
Så visst kan det vara så att din dotter gör något dumt när hon är ute. Det kan ju också vara så att hon verkligen behöver rensa huvudet ensam och ostört. Kanske skäms hon över det behovet? Att hon kanske inte funkar riktigt som alla andra?
Som föräldrar tycker jag att ni, av säkerhetsskäl, ska kräva att vuxen, hund eller mobil ska vara med. Inte för att övervaka henne utan för att det faktiskt finns en risk att som ung tjej röra sig ute ensam på kvällarna. Oavsett om man är 13 eller 33. Eller så får ni köpa ett sånt där armband med larm. Bara så hon inte råkar illa ut.
Sen kanske försöka jobba från "andra hållet" och ägna er åt gemensamma aktiviteter som stärker er relation. Om något skaver hos henne så kanske det kommer fram efter hand.