Inlägg från: Anonym (orolig?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig?)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Jag försöker lista ut vad min 13-åring gör ute på kvällarna. Hon säger inget utöver "går" om jag eller pappan frågar. Vi är skilda och hon bor varannan vecka sedan hon var 8. 

V har frågat om hon träffar någon. Nej. Vi har frågat om hon går någonstans särskilt. Nej. Vi har frågat om hon gör något hon inte borde. Nej. Något hon egentligen inte vill. Nej. Vi har frågat om hon inte ska ta med sig hundarna, vi har varsin. Nej. Vi har frågat om vi ska/får följa med. Nej. Propsar vi så stannar hon hellre hemma.

Det känns inte riktigt som att vi kan förbjuda henne att gå ut. Det är inte så pass sent. Hon går någon gång mellan 20.30 och 21, och är hemma igen på 45 minuter - 1 timme. Hon sköter skolan även om hon tycker att det är aptrist och skulle egentligen behöva bättre stimulans där. Hon har inte jättegott om vänner på fritiden, hennes kompissituation är lite underlig/komplicerad, men hon uttrycker aldrig att hon känner sig ensam eller så. Hon älskar hundarna och ägnar mycket tid åt dem. Hon gör över huvud taget inte mycket väsen av sig.

Jag bara undrar vad hon gör därute om kvällarna, och om jag borde vara orolig?

• Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?
  • Anonym (orolig?)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-03 15:14:13 följande:

Hon är 13 år och går runt själv  är det är kolsvart ute ännu. Och iskallt. Njäe. Tror inte riktigt på den. Alla har vi varit 13 år, ellerhur? Spåra mobilen för att se vart hon tar vägen och kolla upp eventuell adress om hon stannar till någonstans. Hon är ett litet barn som irrar runt på kvällarna?. 13 år är ingenting!

Hon tar inte med sig mobilen. 
  • Anonym (orolig?)
    Xenia skrev 2025-02-03 15:16:40 följande:

Ja, jag skulle då bli orolig och undra om hon träffar någon groomer.

Men nu var min dotter helt annorlunda. Hon umgcks med sina vänner eller var ute på någon fritidsaktivitet. Hon ville inte gå några ensamma promenader.

Jag tycker det är särskilt konstigt att hon inte vill ha hundarna med om hon nu älskar dem som du påstår.

Din dotter verkar ett stort behov av ensamhet. Hon kanske behöver det. Har hon någon diagnos?

Hon går ut med hundarna tidigare, efter skolan. Då brukar hon både leka och jobba med hundarna. Både hemma hos mig och hemma hos pappan är hundarna oftast inte många meter ifrån henne när hon är hemma.

Ibland har jag tänkt att hon kanske har någon diagnos. Autism ligger väl i så fall närmast till hands, det lilla jag kan om diagnoser. Men varken pappan eller skolan tycker att hon "behöver en diagnos" då hon klarar sig bra i skolan och har vänner där.
  • Anonym (orolig?)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-03 15:25:39 följande:

Hon kanske går fort eller springer som motion. Ätstörning? Eller så köper hon godis och tröstäter. Eller spanar på nån kille, typ går förbi hans hus eller nåt. 

Kanske motion. Ätstörning tror jag inte på, det är hon för matglad för. Spanar på någon är ju möjligt med tanke på åldern.
  • Anonym (orolig?)
    Tremere skrev 2025-02-03 15:41:25 följande:

Att följa efter kanske är enda sättet på att få reda på vad hon gör.
    Men om hon skulle upptäcka det så kan man ju förlora allt förtroende.

Att en trettonåring är ute så dags ser jag inget konstigt i.
    Men det beror nog lite på vart man bor.
    Vi t ex bor i ett mindre samhälle (sovsamhälle) och där tar sig barn till och från träningar själva vid den tiden. Samt att fritidsgården stänger 21, så då ramlar de ju hemåt efter det oftast.

Precis, det är lite dubbelt. Om hon verkligen bara är ute och går, som hon säger, så har vi endast visat att vi inte tror henne när hon talar sanning.

Även här stänger fritidsgården runt 21, 22 på fredagar. Flera träningar slutar 20.30 och då ska det duschas och bytas om och eventuellt tas en buss och ungdomarna är hemma runt 21.30-22.
  • Anonym (orolig?)
    Anonym (A) skrev 2025-02-03 17:13:32 följande:
    Men hur kan ni tillåta det? Om något händer, även om det är oskyldigt (dvs inte sex, killar osv) så kan hon ju inte kontakta er. Hon kan ramla t ex. Eller bli jagad.

Känns ju väldigt oansvarigt. 
    Det är inte så mycket att vi tillåter det som att hon överhuvud taget inte använder sin mobil så mycket så även om man påminner henne om den så är det inte säkert att den kommer med ändå. Inte till skolan heller eller när hon är ute dagtid. Kanske 1 gång av 7 får hon med sig mobilen. Där är hon lite disträ eller vad man ska kalla det.
  • Anonym (orolig?)
    Anonym (f) skrev 2025-02-03 17:25:51 följande:
    Ja 13åringen är säkert korkad...
    Är det något den ungen inte är så det korkad.
  • Anonym (orolig?)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-02-03 17:35:48 följande:

Sen spelar det roll var du och pappan bor också. Bor ni i ruffiga kvarter, eller knallar hon omkring i ett lummigt villaområde eller på landsbygden?

Att det är kallt och mörkt spelar mindre roll. Jag tar själv kvällspromenader ibland för att rensa tankarna. 

Jag bor i villaområdet, lummigt är verkligen ett ord som beskriver det bra, pappan bor 300 meter bort, i ett pyttelitet centrum. Om hon verkligen bara går en promenad så tror jag att det troligaste är att hon går igenom villaområdet till elljusspåret, eller runt i villaområdet, eller vägen runt den stora parkleken.
  • Anonym (orolig?)
    Anonym (hmm) skrev 2025-02-03 17:44:19 följande:

Lägg nån gpsgrej i hennes jacka.

Men, jag tycker också att ni ska ställa krav på henne att berätta vart hon ska och vad hon ska göra, annars får hon snällt hålla sig inne.

Men det kanske hon redan gör? Vi har ju frågat och svarar samma varje gång - hon är ute och går.
  • Anonym (orolig?)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-04 13:13:00 följande:
    Det finns ju olika ätstörningar. Hon kan ju ha tankar om att "motionera efter dagens måltider", motionera som "kompensation för maten". Eller trösta sig med godis. Tänker att hon går ut strax innan matbutiker brukar stänga? Om hon går ut samma tid vardag som helg så låter det mindre troligt att hon spanar på nån. I så fall skulle ni nog se nåt mönster i vilka tider hon går ut vissa veckodagar. T. ex 20.30 tisdagar och torsdagar för då går killarna i klassen hem från sin fotbollsträning, eller liknande. Om hon spanar på nån skulle hon nog vara sminkad/fixad, varmt klädd och ha mobilen med sig. Sportigt klädd, ofixad och utan mobil så är det nog för att motionera men då skulle ni ju se att hon är svettig och röd i ansiktet och duschar efteråt? Drar hon iväg väldigt plötsligt eller verkar det planerat och rutinmässigt? Vad gör hon innan? Ser på tv i vardagsrummet? Eller är hon i sitt rum med stängd dörr? Om du beskriver hur hon beter sig innan och efter promenaden så blir det mycket lättare att lista ut vad hon kan ha för sig. 
    Det är ju sant att det finns olika ätstörningar.

Matbutiken, den närmaste, stänger kl 21. hemifrån mig tar det ca 20 minuter att gå dit. Pappan bor mitt emot. Men då hon inte tar med sig mobilen, där även hennes bankkort ligger, så är köpa godis inte troligt de flesta dagar. 

Vi äter middag runt kl 18. Vi sitter gärna en stund och pratar då. Runt 18.30 går hon ut i vardagsrummet och har tvn på och antingen tittar på något, spelar en stund eller har tvn på i bakgrunden och läser eller pysslar medan jag diskar. Hon stänger i princip aldrig in sig, om jag till exempel har en vännina hemma så kan hon lägga sig på sin säng oxh läsa men då stänger hon inte dörren. 

Hon går inte ut sminkad eller fixad och uppklädd. Samma oftast jeans och collage-typ eller stickade tröja som i skolan, Vinterjacka och kängor. Hon är inte svettig när hon kommer hem så jag tvivlar på att hon springer. Gå är också motion. 

När hon kommer hem igen gör hon sig i ordning för att gå och lägga sig, kan sitta en stund i soffan, och sen går hon och lägger sig vid 22.

Angående mobilen, som jag sa innan så dels använder hon inte den mycket över huvud taget, och sen så kan både jag och pappan påminna henne om att ta med den till exempel till skolan, och den kommer till hallen och sen ligger den på hallbordet eller trappan till övervåningen eller något ändå.

Angående mörkret, som en del har skrivit om, vi bor ganska högt upp i landet. Idag går solen upp efter skolan börjar och ner innan hon slutar.
  • Anonym (orolig?)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-04 13:45:02 följande:
    Då kanske det är nån hon ville träffa (eller få en skymt av) när den/de är på väg hem från träning eller fritidsgård? Nån snygg kille/tjej som hon är förtjust i på avstånd. Eller tjejer i hennes skolklass som kanske pratar med henne om de "råkar ses och ska åt samma håll". Kanske bjuder hon nån på godis i kiosken för att få "vara med" en liten stund. Kanske står hon bredvid några som röker. Eller står vid busshållplatsen och låtsas vänta på en annan buss/åker några stationer med bussen och låtsas vara på väg nånstans. I den åldern kan det vara värt mycket att få prata några ord med nån, om så bara i några minuter. 

Nyfiken fråga som jag ändå tänker har viss relevans: Hur kommer det sig att du har koll på exakt vilka tider fritidsgården stänger olika dagar? Trots att din dotter, om jag förstår dig rätt, aldrig går dit? Jag antar att du har kontakt med andra tonårsföräldrar? I så fall kanske de vet nåt om vad din dotter kan tänkas ha för sig? (Nej, jag menar inte att man ska leka detektiv men man kan ju fråga lite allmänt, typ "Är din dotter också ute och promenerar mycket på kvällarna? Hur gör ni med komma-hem-tider nu när det är mörkt?" eller liknande.) Eller så har du fler barn och då kanske de har sett till din dotter eller vet nåt. 
    Jag har koll på fritidsgården för att hon var nyfiken och ville gå dit några gånger förra året/årskursen. De välkomnar ungarna från år 6.
  • Anonym (orolig?)
    Anonym (hmm) skrev 2025-02-04 16:13:45 följande:
    Jag hade inte litat ett dugg på det svaret. Om man ändå ska ut och bara gå kan man ju lika gärna ta med sig en hund. Vad är vitsen att gå själv utan hund liksom. Hon ljuger garanterat.
    Vitsen, särskilt för ett barn/ungdom som inte valt själv att skaffa hund, är väl att slippa vara ansvarig för hunden? Särskilt som hon redan gör så mycket med hunden/hundarna.
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?