Inlägg från: Anonym (f) |Visa alla inlägg
  • Anonym (f)

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

För mig låter det som att hon behöver den avkopplingen innan läggdags. Att ta med föräldrar/hund/få en miljard frågor på en enkel aktivitet som en promenad hade fått mig att vara hemma trots att jag behövde promenaden. Krav på att telefonen ska vara med är rimligt att ställa men att spåra henne utan orsak eller följa efter när ni inte har något alls på att hon faktiskt gör något fel... Jag hade stannat hemma då också om jag visste att ni höll koll bara för att hålla koll.

• Anonym (f)
    Anonym (MM) skrev 2025-02-03 17:01:53 följande:
    Okej, men om du kanske försöker identifiera dig med en förälder istället för med en 13-åring, så kanske du kan förstå att det händer många obehagliga saker i barns liv och det är en förälders uppgift att ha koll på sitt barn. Skulle något hända flickan skulle folk fråga varför i hela friden ingen av föräldrarna var med henne eller visste var hon befann sig. 

Om det är så trist för flickan att vara sanningsenlig så får hon då hellre vara hemma. Så skulle jag resonera som mamma. Det är ändå ett barn vi talar om, inte en 17-åring.

Här drog vi på stora växlar direkt hur jag nu identifierar mig Tungan ute  Sa jag inte heller att telefonen skulle vara med? Att aktivt använda spårningen bara för att kartlägga vad ett barn som inte uppvisar tecken på något konstigt gör är något annat än att undra om barnet strax är hemma och kolla därför.

Det behöver inte vara så att flickan ljuger utan att det inte finns något spännande att säga än sanningen som är en promenad. Promenader som görs för att koppla av är inte speciellt detaljrika.

• Anonym (f)
    Anonym (J) skrev 2025-02-03 17:19:04 följande:

Du kan ju säga att du skulle handla och körde en runda extra. 

Ja 13åringen är säkert korkad...
  • Anonym (f)
    Anonym (Karl karaktär) skrev 2025-02-03 17:43:37 följande:

Att rensa tankarna och därmed inte ta med sig mobilen. En 13-åring tänker inte på det sättet.

Det är en typisk vuxen tanke applicerad på ett barn. 
    Inte ett dugg. 13åringen behöver inte ha en lång utförlig plan om varför denne promenerar utan den kan enbart tänka att det är skönt att promenera.  Även barn kan vilja fly från alla intryck. Behövs inte mobilen skulle jag också kunna lämna den hemma. Jag läser inte in totalvägran utan att barnet inte förstår att det är så himla viktigt att den är med. Men skulle mina föräldrar varit helt besatta av vad jag gör på mina promenader hade tonåriga jag gärna glömt den hemma... Betydligt mer troligt än dina befängda teorier.
  • Anonym (f)
    Xenia skrev 2025-02-03 17:56:43 följande:

Jag skulle ha sagt "antingen följer jag el hunden med". Och "om inte jag är med så ska definitivt mobilen vara med!"

Om hon har så stort behov av ensamhet i skogen varje dag, så undrar jag om skolan är jobbig för henne, för mycket ljud, stök m m?

Mobilen ska självklart vara med för att kunna ringa om något behov uppstår, inte för att föräldrarna ska spana på barnet dock. Att själv eller hund följa med förstår jag inte ska vara som ett hot? Att behöva umgås med någon eller hålla koll på en hund förtar ju all avkoppling.

Att skolan och övriga livet kan vara påfrestande så att man behöver en lugn aktivitet för att koppla ner är helt normalt. Det finns inte så mycket att göra åt skolmiljön och/eller ett påfrestande hem.
  • Anonym (f)
    Anonym (J) skrev 2025-02-03 18:41:06 följande:

Men flickan är 13 år. Det är mycket skumma typer ute om kvällarna. Vill hon gå en promenad kan hon väl gå ut på dagarna. Alternativt ta med sin mobil iallafall. 

Man kan inte utgå från att det är lugnt hela tiden. Jag umgicks med två av mina killkompisar jag hade känt i flera år, båda försökte våldta mig sen.

Jag vet inte var du bor men det är långt ifrån möjligt under den mörka årstiden att få till med att gå i skolan, fritidsintressen, läxor och mat. Inte ens att gå från skolan behöver vara i annat än gatlysen.

Man kan inte utgå från att ens vänner kommer plötsligt att vilja våldta en efter flera år. Inte relevant här.

Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?