• Tukt

Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?

Är ju både rätt praktiskt och säkert att ha "hitta" påslaget i mobilen, eller liknande. Finns inget kränkande i det. Då får hon ta med sig mobilen, vare sig hon vill eller ej. Eller i alla fall en AirTag.
    Däremot är det inte för mig ett konstigt beteende att bara vara ute och gå. Hon är förmodligen utsatt för brus en stor del av dagen, och att då få vara själv en stund är inget orimligt behov.
    Därmed inte sagt att ungdommar kan göra dumt också. Så det är bra att ha koll.

• Tukt
    Xenia skrev 2025-02-03 17:56:43 följande:

Jag tycker den moderna svenska uppfostran är lite konstig. Tonåringar ska få göra precis som de vill fast de är långt ifrån myndiga och inte alls har tillräckligt med förstånd och erfarenhet. De brukar också tro att de är odödliga.

Jag skulle ha sagt "antingen följer jag el hunden med". Och "om inte jag är med så ska definitivt mobilen vara med!" Hon ska ha möjlighet att ringa om något händer. Går hon omkring i mörkret i skogen kan hon ramla och bryta benet. Går hon omkring på vägar kan hon bli överkörd och medvetslös. Även om hon kommer till sjukhus vill man ju veta så tidigt som möjligt.

För att inte tala om ännu nojigare oro. Den gamla kvinnan som mördades i skogen av någon som länge längtat efer att mörda. Den unga kvinnan som blev mördad troligen av samma orsak. Ida som mördades när hon joggade i skogen.

Har hon inte kommit hem efter 30 min (45 min är för länge att vara ute ensam i mörker och kyla), så ska vi ha möjlighet att ringa och fråga var hon är.

Om hon har så stort behov av ensamhet i skogen varje dag, så undrar jag om skolan är jobbig för henne, för mycket ljud, stök m m?

Är verkligen en kvällspromenad att "göra om man vill"? Sedan kan jag hålla med om att omständigheterna ska styras upp.
  • Tukt
    Anonym (J) skrev 2025-02-03 18:43:21 följande:
    Det är mörkt ute och inget för en 13-åring att vara ensam ute i. Hon är för liten.
    Är mörker farligt? Finns det statistik på det, eller är det mer en känsla? 
    Jag googlade lite och det fanns många parametrar. Barn bör exempelvis vara extra försiktiga under oktober och maj, men rätt chill i juli.
    Vad det gäller tiden på dygnet så ser det ut enligt bifogad bild: 
  • Tukt

Om TS var orolig innan, så lär det knappast vara lättare nu va? En del tror att frånvaron av dagsljus är en fara i sig, andra tror att allt som inte är som de själva är mystiskt....

• Tukt
    Ezmeraldah skrev 2025-02-04 17:12:38 följande:
    Hon kanske tycker att det är avkopplande att gå utan hund? 

Varför är detta med mobilen ett tecken på att allt inte står rätt till? Jag tänker tvärtom... Tänker du att hon tänker att föräldrarna kan spåra hennes mobil via gps och se var hon är och att hon därför lämnar den hemma? Det låter lite långsökt för mig men förstås inte omöjligt. 
    Precis. Här har man ett barn som gör precis det alla tycker barna av i dag ska göra. Lämna skärmen och röra på sig.
    Men det är tydligen fel det med! 
  • Tukt
    Ezmeraldah skrev 2025-02-04 17:54:30 följande:
    Kanske nån mild variant av tonårsrevolt: vägra ta med hund och mobil på promenaden. 

Men jag tycker att det är fullt förståeligt att TS oroar sig. Låter som en normal och bra förälder i mina öron. 
    Jag tycker också TS reaktion och intention tycks vara sunda. Men inte så många av de svar som levererats.
    ..
Svar på tråden Vad gör min 13-åriga dotter ute på kvällarna?