• Anonym (livrädd)

4-barnspappa planerar självmord

Min sambo 37 år har varit överbelastad länge och pratat om att han inte orkar. Nu senaste dagarna har han sagt att han bestämt sig och att oftast brukar man ju inte berätta innan. Men han känner sånt ansvar så han vill att vi ska veta. Han säger högt inför barnen att han inte orkar leva och är irriterad på oss alla. Han gör allt i hemmet för att jag varit/är deprimerad jag med.

Han ser ingen framtid och pratar om att allt är en återvändsgränd. Han orkar inte med alla människor omkring sig och vill ha lugn och ro. Det hjälper inte att komma iväg säger han. Allt är tydligen för komplicerat för honom.

Han är en extremt stark person i övrigt och är sån som aldrig ger sig. Men nu orkar han inte.

I dag spelade han upp en sorglig låt och sa "denna låten vill jag har på min begravning. tänk på alla fina minnen då"

Är så maktlös och ledsen! Han vill inte prata. Vad ska jag göra? 

Livrädd när han ska åka till jobbet imorgon.

• Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord
  • Anonym (LPT)

Ring psykakuten och be dem skicka ut läkare alt polis.
    De kan ta ett LPT på honom så han får hjälp av psykiatrin.
    Han behöver hjälp och han har ingen rätt att dela med sig till dig eller barnen om vilka planer han har.
    Ring nu Hjärta

• Anonya

TS, hur har det gått? Har ni sökt vård? Om inte, RING NU!

Din man behöver omedelbar hjälp!
    Även du behöver hjälp!
    Och era barn måste få hjälp genast!

Du är orolig för att din man ska ta sitt liv eller skada sig då han åker till jobbet på måndag. Alltså måste du larma innan han åker. Om han redan åkt, ska du ringa nu genast.

RING 112 NU! Det är rätt ställe, för du beskriver en akut livsfara.

DIN MAN VILL HA HJÄLP! Det är därför han berättat för er. Han är för sjuk för att kunna larma själv. 

Du kanske är orolig för följderna, men inget är så illa för någon som att din man begår självmord eller gör ett försök!

VAR MODIG OCH RING 112 NU! Stort lycka till!

• Anonya

Här är en fortsättning på/längre version av föregående inlägg. Vissa saker blir lite dubbelt.

Inget barn ska behöva höra en förälder säga att den inte vill leva, prata om sin begravning eller nämna självmord! Hos er har det skett i minst några dagar. Din man måste få kontakt med psykvården akut. Och barnen måste akut bort från denna situation!
    Finns det någon mor- eller farförälder, syskon, vän, granne eller annan som kan ta hand om barnen redan idag, måndag? Om inte behöver socialen rycka in. Oberoende vilkendera behöver barnen också få proffshjälp. Det gäller också om deras pappa får vård nu genast och/eller om han verkar må bättre.

Du säger att pappan bryr sig så mycket att han vill förvarna er innan han tar sitt liv. Det betyder att han vill ha hjälp! Han klarar inte av att skaffa den själv och då måste du hjälpa honom. Det räcker att du ringer 112 eller psykakuten så får du hjälp. Om du mår för dåligt för att orka larma eller skulle känna dig osäker på om det är rätt eller nödvändig: Ta kontakt med någon släkting, vän, lärare eller någon annan och säg precis hur illa det. Men vänta inte. 

Det är inte omtanke att säga såhär till dig och barnen. Din man mår för dåligt för att förstå det och som det verkar också du.
    När man konkret funderar på självmord så tror man ofta på riktigt att det är bättre för alla, även ens barn, om man inte finns. Att man gör dem en tjänst om man avslutar sitt liv. Så är det förstås inte, utan det är sjukdomen som talar. 

Om maken verkligen tar sitt liv eller gör ett suidicförsök är det som för alla barn ett livslångt trauma. Det är mycket få barn som inte anklagar sig själva, med allt från att man sade något lite argt till honom en gång (alltså sånt alla gör i vardagen)  till att man inte kunnat ta hand om föräldern.
    I ert fall ska barnen dessutom leva med att de hört om pappas självmordstankar men att de inte berättade det för någon så han kunde fått hjälp. Det skulle de göra med säkerhet, även om andra säger att det inte är barns ansvar.  

Snälla TS, ta ditt ansvar som mamma och ring efter hjälp genast! Du oroar dig för vad han ska göra när han åker till jobbet imorgon. Om du ser det här före det behöver du alltså agera genast. Annars genast du ser det här.

Verkar maken må bättre idag? Du behöver ändå ringa efter hjälp! Att plötsligt verka må bättre när man mår så dåligt som din man, kan bero på att man bestämt sig för att genomföra självmordet. Det gör att man verkar stabilare och kanske till och med glad.

Stort lycka till! 

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Q)

Dags för dig att rycka upp dig lite. Jag brukar inte skriva/säga så till personer med depression, men att du har lämpat över nästan allt på din man, har gjort att han blivit sjuk. Nej! Det är inte enbart ditt fel. Han skulle sagt till tidigare. Nu är ni två deprimerade vuxna människor och borde kunna göra lika mycket. Kanske att du måste ta mer ansvar ett tag, om din man mår så dåligt att han inte kan se någon mening med sitt liv. Många som pratar om att ta sitt liv, gör också ett försök någon gång. Psykakuten på direkten för din man. Sen får sjukvården ta ställning till vilken hjälp han behöver. Från och med idag får ni dela på arbetsuppgifterna. Kanske att du tar mer eftersom du verkar mer stabil än mannen.

• Anonym (livrädd)
    Anonym (Q) skrev 2025-02-03 12:42:04 följande:

Dags för dig att rycka upp dig lite. Jag brukar inte skriva/säga så till personer med depression, men att du har lämpat över nästan allt på din man, har gjort att han blivit sjuk. Nej! Det är inte enbart ditt fel. Han skulle sagt till tidigare. Nu är ni två deprimerade vuxna människor och borde kunna göra lika mycket. Kanske att du måste ta mer ansvar ett tag, om din man mår så dåligt att han inte kan se någon mening med sitt liv. Många som pratar om att ta sitt liv, gör också ett försök någon gång. Psykakuten på direkten för din man. Sen får sjukvården ta ställning till vilken hjälp han behöver. Från och med idag får ni dela på arbetsuppgifterna. Kanske att du tar mer eftersom du verkar mer stabil än mannen.

Jag har tagit tag i mycket idag och lovat honom att hjälpa till fast jag inte orkar. Jag vill inte leva heller men jag vill heller inte dö och skulle inte göra försök som han pratar om.

Jag vet inte om det är friskt att må dåligt över detta men det är i stort dessa 3 saker som finns i mitt huvud:

1. Vi har inte haft något riktigt sexliv nånsin egentligen och det har framkommit att både han och jag onanerat själva på vart sitt håll under flera år. Sorgligt såklart. Igår tog jag tag i detta och vi hade en mysig kväll. Han var tacksam och sa att det känns bättre. Sexbrist är EN av tusen orsaker till hans dåliga mående. Men vad jag mår dåligt över är att jag mår hemskt illa av tanken på att han kollat på porr under dessa år (porr är typ det äckligaste jag vet) men han säger att han inte har gjort det. Jag har svårt o tro på honom men samtidigt ä jag hemskt som anklagar.

2. Vi bor nära en mobilmast och har gjort med bebisar/småbarn under flera år. Jag visste inte om detta och är SÅ rädd att något av barnen ska få cancer eftersom forskningen säger att risken ökar.

3. Jag ångrar att jag tjatade till mig ett fjärde barn. Min kille vill egentligen inte. Jag har fortfarande inte knytit an. Tar hand om barnet för att jag måste. Det praktiska i livet är skit och vi kommer alltid sakna ett barnrum och dessutom behöva ha 7-sits. Just nu har vi inget av det vi behöver rent praktiskt och det tär. Dåligt planerat såklart men vi hade planer med husbygge som blivit fördröjt och den stora bilen vi hade behövde säljas.

Vet inte hur jag ska hantera mina problem? Det är ovanstående som tynger ner mig.

Ikväll ska sambon åka och köpa en annan 7-sits. Så han lever ju på som att det finns en fortsättning. Men jag vet ju ändå inte vad som försiggår i hans huvud. Jag har lovat honom att kämpa för honom och med honom.

Men igår kväll sa han så obehagligt (har har humor) att jag kan få hans tänder sen när jag berättade att jag inte orkat borsta mina tänder på typ en vecka. Blir illa till mods. Han sa också att han kan inte förklara riktigt men det är mycket som inte är bra enligt honom. Han kan inte sätta ord på det. Jag vet inte om det är något han inte vill berätta? För det är inte tydligt exakt vad som är hans problem. Men han har kommit till insikt att han inte orkar ha så många barn och att det är jobbigt med stora barn (äldsta blir 11 i sommar). Sambon har också sagt till mig vart hans kontanter ligger och att jag kan ta dem o köpa en 5-sitsig bil.

Han känns hur som helst väldigt avtrubbad, sådär som jag varit när jag varit mer eller mindre sängliggande sedan september. Han har alltid verkat må bra och gjort EXTREMT mkt, han är en praktiker som han säger, men han har tydligen inte mått riktigt bra tidigare heller, fast aldrig såhär illa.

Det enda positiva är att han skrev att sms och tackade för igår (kvällen vi hade ihop i sängen) och att det "känns redan bättre".
  • Anonym (livrädd)

Tack till alla som skrivit. Läser allt men hinner inte svara.

Vill tillägga att han har eget företag och kan inte vara ledig.

Ang ikväll så ska min bror med och hämta bilen så jag känner mig inte orolig. Jag vet att det är det som ska ske. Vet vart han ska då vi kollat på bilen på Blocket ihop.

• Anonym (Ross)

Ehh?? Utifrån ditt senaste inlägg antar jag att du inte har gjort det precis ALLA i tråden skrivit.. dvs ringt 112 eller på annat sätt fått akut hjälp. Helt sjukt om du inte har gjort det!? Din man behöver uppenbarligen akut hjälp! Dessutom som några andra antytt så ska dina barn inte behöva leva under sådana förhållanden. Det ÄR traumatiskt bara att höra ens förälder säga att de inte vill leva, planera sin begravning osv. Och sen är det miljoner gånger värre då han väl tar livet av sig. Helt ärligt, wtf. 

• Anonym (F)

Men herregud, ring mobila teamet i din kommun. Och du behöver också stöttning! Det är absolut inte okej att du och barnen ska behöva bära på detta. Du och dina barn behöver stöd och hjälp också, det är en enorm belastning ni står ut med.

• Anonym (F)

Hade jag vetat dina barns namn jade jag nu gjort en orosanmälan till socialtjänsten. Dina barn far psykiskt illa av det här. Agera!

Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord