• EpicF

4-barnspappa planerar självmord

1. Du/ni tar kontakt med psykakuten med en gång. Du kan göra det och berätta att han är en fara för sig själv och har planerat självmord. 

2. Han ska absolut inte åka till jobbet imorgon. Han ska bli inlag psykakuten med en gång. 

3. Du tar hjälp av vänner och familj. Kanske även socialen kan bistå med avlastning. 

I hela inlägget så ropar han på hjälp och har säkert gjort det i lång tid. 

• EpicF
    Anonym (livrädd) skrev 2025-02-04 13:47:41 följande:

Jag förstår er men samtidigt har ni inte hela bilden. Om jag skulle ringa 112. Vad ska polisen komma hit o göra? Det är inte så att han är på botten som ni ser det framför er, utan han är på jobbet och han grejar med bilen han köpte. Han pratar om sommarplaner med mig och vad vi ska göra kommande dagar, veckor osv. 

Är det vanligt om man ändå har planer på självmord?

Ja, du kan också stoppa huvudet i sanden och låtsas som att det regnar tills den dagen du sitter där med fyra faderlösa barn. 
    Du kan redan förbereda dig på hur du ska berätta för dina barn att deras far tog liver av sig pga psykisk ohälsa.

Eller så ringer du 112 och meddelar att din sambo hotar med självmord och att ni behöver hjälp omgående. 

Ja, att leva som vanligt, jobba och planera sommaren/framtiden är inte alls ovanligt trots att man planerar självmord. Skulle tro att det är rätt normalt att uppträda som vanligt för att anhöriga inte ska fatta misstankar och hindra en från att göra det de har planerat. 

Du anar inte hur ofta folk har varit helt normala i ena stunden för att sedan ta livet av sig i andra stunden. 
Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord