• Anonym (livrädd)

4-barnspappa planerar självmord

Min sambo 37 år har varit överbelastad länge och pratat om att han inte orkar. Nu senaste dagarna har han sagt att han bestämt sig och att oftast brukar man ju inte berätta innan. Men han känner sånt ansvar så han vill att vi ska veta. Han säger högt inför barnen att han inte orkar leva och är irriterad på oss alla. Han gör allt i hemmet för att jag varit/är deprimerad jag med.

Han ser ingen framtid och pratar om att allt är en återvändsgränd. Han orkar inte med alla människor omkring sig och vill ha lugn och ro. Det hjälper inte att komma iväg säger han. Allt är tydligen för komplicerat för honom.

Han är en extremt stark person i övrigt och är sån som aldrig ger sig. Men nu orkar han inte.

I dag spelade han upp en sorglig låt och sa "denna låten vill jag har på min begravning. tänk på alla fina minnen då"

Är så maktlös och ledsen! Han vill inte prata. Vad ska jag göra? 

Livrädd när han ska åka till jobbet imorgon.

• Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord
  • Anonym (Hjälp)

Ni ber akut om hjälp från familj och vänner! Samt att han kan inte gör allt i hemmet! Han är med deprimerad och slutkörd nu. Ni måste hitta balansen. Han bokstavligt talat skriker om hjälp utifrån det du skrivit. 

Hur länge har du varit deprimerad? Har du fått hjälp om hur du ska hantera det och bli bättre? 

så viktigt att hitta saker i vardagen som ger en energi. Om man hela tiden ger energi men inte får det så blir man slutkörd. 

• TriC

Du måste omedelbart söka akut hjälp! 

Ring psykakuten. Ring Självmordslinjen. Ring hans föräldrar och syskon om det finns. 

• Anonym (M)

Då får du kontakta polisen att han hotar med självmord.

• Anonym (Camilla)

Det här måste du ta på största allvar! Ring 1177 för att få råd om hur man går tillväga i er region. TriC har bra förslag. 

Du får inte låta detta gå en enda mm till. Packa ihop honom och åk till psykakuten. Han handske behöver läggas in för suicidprevention så han inte skadar sig själv. Att tänka på elden och ha dödstankar är jobbigt men inte farligt. När han kommer in på planering och välja metod så är det ruskigt allvarligt. Visserligen är det hans ansvar och egna beslut. Han kan inte lasta någon annan för dina handlingar. Men det du beskriver tyder på ett mycket allvarligt läge. 

• Anonym (Isabelle)

Tråkigt att du mår dåligt men tycker du får steppa upp nu. Nu är det din man som behöver hjälp innan han totalkollapsar! Undrar som någon ovan, hur länge har du varit deprimerad? Får du behandling? Terapi? Medicin? Inte rimligt att han ska göra allt i hemmet och ta allt ansvar! Du får hjälpa till! Göra det du kan. Kanske diska, starta en maskin, laga lite mat osv. Det får du göra samtidigt som du är deprimerad isf. Förstår att man helst vill ligga och dra täcket över huvudet dygnet runt men har man barn och så då måste man tackla det på ett annat sätt. Jobbigt men så är det.
    Han har ju nu blivit nedbruten själv. Sök akut. Eller besök vårdcentral snarast. Be honom sjukskriva sig omedelbart. Har ni någon anhörig som kan hjälpa er, avlasta? Synd att barnen hör detta och nu båda föräldrar psykiskt nedbrutna. Livet är inte lätt. Men ni behöver ta tag i er hälsa båda två. Läkarhjälp, psykolog, behandling, medicin. Kram

• Anonym (Anonym)

Ring till psykakuten med detsamma.  Tänker att det även kan vara bra/ skönt att få tala med en jourhavande präst. 

• Anonym (som övriga säger+)

Som övriga säger, psykakuten, men kanske också informera om att utbetala livförsäkring kan krångla om man suiciderar, och det går ju inte att driva det sedan för man har ju suiciderat.

Det har räddat mig, tanken på att min fru kanske inte får ut livförsäkring och vad händer med henne då? Utan min inkomst och utan att få ut den?  

• Anonym (Karin)

Du ringer in en barnvakt och sen sätter du honom i bilen och åker till psykakuten. Nu. Väl där berättar du för personalen att han upprepade gånger sagt att han bestämt sig för att ta sitt liv, planerar begravning mm. Ge dig inte förrän han är inlagd. 

Hur involverade är era närstående? Ni behöver deras hjälp nu. 

• EpicF

1. Du/ni tar kontakt med psykakuten med en gång. Du kan göra det och berätta att han är en fara för sig själv och har planerat självmord. 

2. Han ska absolut inte åka till jobbet imorgon. Han ska bli inlag psykakuten med en gång. 

3. Du tar hjälp av vänner och familj. Kanske även socialen kan bistå med avlastning. 

I hela inlägget så ropar han på hjälp och har säkert gjort det i lång tid. 

• Anonym (Karin)

Om ni inte har närstående som kan hjälpa, ring till kommunen (soc) och be om hjälp. Förklara vad du behöver hjälp med (stödfamilj? boendestöd? hemtjänst som kommer med mat och städar? samtalsstöd? Hjälp att samordna vårdinsatser och andra stödfunktioner?).

Hur gamla är barnen? Är de på förskola eller fritids? Kan de vara där mer för att avlasta? 

Om allt känns övermäktigt så se om barnen kan bo någon annanstans en tid. Hos släktingar? Någon kompis? 

Svar på tråden 4-barnspappa planerar självmord