Mitt ex kräver att jag ska passa hunden
Jag tänker att du behöver sätta gränser. Hans hund är hans ansvar. Hur mkt kan och vill du ställa upp. Vill du ha något betalt eller något annat i gengäld. Hur kan han hota med att vänskapen sägs upp för att du säger nej. I så fall har han ju ingen hundvakt kvar överhuvudtaget.
Bestäm vilka gränser du kan tänka dig. Om hans hund är så viktig så får han behandla dom som tar hand om den med respekt inte ta någon för given. Sen så får han väl hitta någon annan, kanske du har möjlighet och vill o kan hjälpa honom hitta en annan hundvakt, det är dock hans ansvar så det är ett erbjudande ifrån dig bara. Inget han kan kräva.
Du får säga det, att det är hans hund, hans ansvar. Inte du som ska bli bunden.....
Du kan säga det lugnt och tydligt bara.... var tydlig med dina gränser och vad som gäller. Vill du ha betalt x antal kr säg det tex, Sen får han tacka ja eller nej. Genom tydlighet undviker man bråk och konflikter, man säger vad man vill ha och vad som är okej att man går med på, så blir man inte uttnyttjad....av någon som tror att det är okej för att man inte sagt nej rakt ut.