• Anonym (B)

Mitt ex kräver att jag ska passa hunden

Hej! 

Jag och mitt ex köpte en hund tillsammans. Det var han som betalade hunden och mitt ex ville att han skulle bo 100% hos honom då vi gjorde slut. Vi gjorde slut för 12 år sedan och nu har vår vänskap kommit i stor kris. 

Mitt ex har varit och är en klippa på många sätt i mitt liv men han kräver att jag ska passa hunden varje gång han åker utomlands och det blir flera gånger om året. Nu har han dessutom en tjej utomlands så det blir bara mer och mer. Jag har sagt till honom flera gånger att han måste skaffa en annan hundvakt men han vägrar och ger mig dåligt samvete om jag säger nej. Jag börjar förstå att vår vänskap hänger på detta i princip, tvätvägrar jag så kan vänskapen braka.  

Jag är nysingel och vill dejta utan att ha ett ex som kräver att jag ska passa hunden. Detta är jobbigt på många sätt. Älskar såklart hunden men dessa krav har blivit för mkt. Känns även jobbigt att vår vänskap är i kris nu. 

Hur tänker ni om detta? 

• Svar på tråden Mitt ex kräver att jag ska passa hunden
  • Minimalen

Tycker du verkligen att vänskapen är värd detta besvär? Om han vill att ni ska vara vänner så måste han förstå att han inte kan tvinga dig att vara hundvakt. Är ganska säker på att om det var du som vad om hundvakt så skulle han vägra. Du är inte värd något för honom. Han vill bara ha dig som hundvakt.

• Anonym (Knäppgökar)

Men hur länge kan en hund leva?

Detta borde vara ett övergående problem...men du får väl säga att du tar X veckor om året för att vara schysst och utöver det får han betala nån, det är inte ditt problem.

Inte konstigare än så. Det är ju han som valt att göra hunden till sin.

• Anonym (B)
    Minimalen skrev 2025-01-31 18:52:06 följande:

Tycker du verkligen att vänskapen är värd detta besvär? Om han vill att ni ska vara vänner så måste han förstå att han inte kan tvinga dig att vara hundvakt. Är ganska säker på att om det var du som vad om hundvakt så skulle han vägra. Du är inte värd något för honom. Han vill bara ha dig som hundvakt.

Nej det är inte värt besväret att "binda upp mig" när han ska iväg på resor. Jag kan inte hjälpa att han har få kontakter och inte kan lösa detta. Sedan tror jag inte att jag inte betyder något för honom, vi kan hitta på saker ibland och han hör av sig nästan dagligen. Men det finns en risk att han skiter i mig nu när jag vägrar 
  • Xenia

Ja, jag tycker synd om hunden som har en så ansvarslös husse.

Men betr dejtande, så kan du väl dejta ett par timmar, hunden kan väl vara ensam i 4 timmar? Leder dejten till övernattning får du bara förklara att du har en hund/passar en hund. (Du behöver inte förklara att det är åt ett ex, det kan ge intrycket att du står närmare ditt ex än du gör). Kan man inte dejta genom att gå en promenad i parken, då kan hunden följa med.

Annars får du förklara att du verkligen inte kan passa hunden mer eller iaf inte så ofta. Det verkar sannerligen som han utnyttjar dig. Gör han något för dig i gengäld?

Varför vägrar han att skaffa en annan hundvakt eller lämna in hunden på hundpensionat? Ren snålhet?

• Yllop

Med tanke på att hunden är så gammal kanske du inte kommer behöva vara hundvakt så länge till.
    Om du är angelägen om att behålla vänskapen kanske du kan stå ut något eller några år till.
    Om så inte är fallet är det bara att säga ifrån: jag har tyvärr inte möjlighet att vara hundvakt.

• Anonym (B)
    Anonym (Knäppgökar) skrev 2025-01-31 19:02:52 följande:

Men hur länge kan en hund leva?

Detta borde vara ett övergående problem...men du får väl säga att du tar X veckor om året för att vara schysst och utöver det får han betala nån, det är inte ditt problem.

Inte konstigare än så. Det är ju han som valt att göra hunden till sin.

Problemet med honom är att om man ger lillfingret så tar han hela handen. Om jag säger ett x antal veckor/vecka skulle han försöka med fler. Den här personlighetstypen kan inte ta ett nej. 
  • Anonym (B)
    Xenia skrev 2025-01-31 19:05:28 följande:

Ja, jag tycker synd om hunden som har en så ansvarslös husse.

Men betr dejtande, så kan du väl dejta ett par timmar, hunden kan väl vara ensam i 4 timmar? Leder dejten till övernattning får du bara förklara att du har en hund/passar en hund. (Du behöver inte förklara att det är åt ett ex, det kan ge intrycket att du står närmare ditt ex än du gör). Kan man inte dejta genom att gå en promenad i parken, då kan hunden följa med.

Annars får du förklara att du verkligen inte kan passa hunden mer eller iaf inte så ofta. Det verkar sannerligen som han utnyttjar dig. Gör han något för dig i gengäld?

Varför vägrar han att skaffa en annan hundvakt eller lämna in hunden på hundpensionat? Ren snålhet?

Pengar har han inte ont om, han är miljonär men snål. Han kan med lätthet köpa sig en hundvakt men han vägrar. Dels tror jag inte han litar på människor och sedan tycker han att det blir dyrt. Han vill inte lämna hunden till sin familj "för att de inte har samma intresse i hunden" 
  • Anonym (OctaviaStar)

Du får väl be honom om hjälp med saker också som underlättar ditt liv.

Var tydlig med att du kommer inte hjälpa honom med någon annan hund än denna, för han kanske skaffar en ny efter denna har dött.

• Anonym (Var tydlig och rak.)

Jag tänker att du behöver sätta gränser. Hans hund är hans ansvar. Hur mkt kan och vill du ställa upp. Vill du ha något betalt eller något annat i gengäld. Hur kan han hota med att vänskapen sägs upp för att du säger nej. I så fall har han ju ingen hundvakt kvar överhuvudtaget.
    Bestäm vilka gränser du kan tänka dig. Om hans hund är så viktig så får han behandla dom som tar hand om den med respekt inte ta någon för given. Sen så får han väl hitta någon annan, kanske du har möjlighet och vill o kan hjälpa honom hitta en annan hundvakt, det är dock hans ansvar så det är ett erbjudande ifrån dig bara. Inget han kan kräva.
    Du får säga det, att det är hans hund, hans ansvar. Inte du som ska bli bunden.....
    Du kan säga det lugnt och tydligt bara.... var tydlig med dina gränser och vad som gäller. Vill du ha betalt x antal kr säg det tex, Sen får han tacka ja eller nej. Genom tydlighet undviker man bråk och konflikter, man säger vad man vill ha och vad som är okej att man går med på, så blir man inte uttnyttjad....av någon som tror att det är okej för att man inte sagt nej rakt ut.

• Anonym (B)
    Yllop skrev 2025-01-31 19:09:27 följande:

Med tanke på att hunden är så gammal kanske du inte kommer behöva vara hundvakt så länge till.
    Om du är angelägen om att behålla vänskapen kanske du kan stå ut något eller några år till.
    Om så inte är fallet är det bara att säga ifrån: jag har tyvärr inte möjlighet att vara hundvakt.

Jag står faktiskt inte ut längre. Har gjort det i många år redan. Det handlar om hans sätt att "försöka" Att inte acceptera ett nej och tjata hål i huvudet och ge mig skuldkänslor. Jag har tappat lusten helt enkelt 
Svar på tråden Mitt ex kräver att jag ska passa hunden