• Anonym (Jessy)

Fel att avvakta med att flytta ihop

Jag och min särbo har varit i ett förhållande i två år och bor nära varandra. Jag har två barn och han har ett barn från tidigare. Nyligen har han ställt ett ultimatum om att vi måste flytta ihop innan slutet av året, annars ser han ingen framtid för oss. Jag känner mig osäker på detta, inte minst på grund av hans svartsjuka och kontrollbehov, vilket gör att jag tvivlar på om vi verkligen skulle klara av att bo ihop. Jag är även delvis sjukskriven för ångest och utmattning, vilket gör att jag har ett stort ansvar för mina barn, jag hämtar ett av dem direkt efter jobbet och den andra lämnas till mig av deras pappa, eftersom det är lång väg att åka och jag inte har egen bil. Särbons barn, som är 7 år, hämtas och lämnas mellan 8 och 17, men han har möjlighet att vara mer flexibel med sitt jobb, vilket han inte använder. I de flesta fall kommer han hem till mig efter jobbet för att äta middag, då han säger att han inte hinner göra något annat. Dessutom jobbar han extra varje helg, vilket innebär att hans barn ofta är hos mig istället. Jag känner att han inte avlastar mig på något sätt, utan verkar tänka mer på hur han själv ska tillbringa så lite tid som möjligt med sitt barn, utan att ta ansvar för andra åtaganden. Jag måste också ta hänsyn till att ett av mina barn har en svår utvecklingsstörning, vilket gör att mina egna krav och ansvar är ännu större. Nu säger han att hans barn behöver en kvinnlig förebild när hen är hos honom, och att det skulle bli bättre ekonomiskt om vi flyttade ihop, så att han slipper jobba extra. Jag känner bara mer och mer att det inte finns några fördelar för mig och mina barn med att flytta ihop, i alla fall inte i nuläget. Jag undrar om jag är fel i mina tankar om detta, eller om min oro är befogad?
  • Svar på tråden Fel att avvakta med att flytta ihop
  • Minkoppte
    Anonym (Kim) skrev 2025-02-01 22:22:33 följande:
    Skrika pga en klänning och ha sönder sin tröja? Dumpa detta psykfall!! 

Förutom alla andra röda flaggor, så detta. Nej, bara nej. 

Och din s.k. vän som påstår att ditt utvecklingsstörda barn hindrar dina chanser att hitta någon annan? gode tid. Lyssna inte på det där!

• Goneril

TS har redan en börda att bära; ett utvecklingsstört barn, inte så underligt att hon är utmattad.Trots detta lyckas hon förvärvsarbeta; en vardagshjälte är hon.                                                                                                              Nu har TS träffat en man som förväntar sig full service. Han ska tänker dra ner på sin arbetstid och få barnpassning. Här finns kulturkrockar med i bilden, skulle TS flytta ihop med honom blir hon ett tjänstehjon för evigt. Särbons släkt kommer att ställa sig bakom mannens krav och då är TS fast.                                                                                                                                                                                                                                            Inte utan att jag undrar varför TS fastnade för den här mannen, han är ju osympastisk, svartsjuk, kontrollerande och dessutom krävande!  Var det  desperation, en farhåga att inte hitta en partner när man har ett funktionsstört barn som avgjorde?                                                                                                                               TS ska självklart inte flytta ihop med den här mannen. Han får söka andra jaktmarker, frågan är dock vilka kvinnor som skulle vara intresserade med den framtoning av honom som framgår i tråden. Detta är emellertid inte TS problem.                                                                                                                                                        TS måste avbryta all kontakt med honom, jag är helt enig med alla övriga skribenter i tråden. Det är inte bara fråga om att förbli särbos utan att bryta helt. TS har tillräckligt med bekymmer i sitt eget liv och kan inte bära mannens på sina axlar.                                                                                                                                                       När TS säger upp bekantskapen med särbon tror jag att hon ska ta sällskap av en förtrogen, en väninna. Han kommer att bli rasande och skylla på TS och få ett utbrott. Den värld han byggt upp kommer att rasa; han var ju inställd på att fortsätta att utnyttja en redan utmattad kvinna. Genomfräckt, måste jag säga.. 

• Anonym (Snälla rara)
    Anonym (Jessy) skrev 2025-01-31 19:27:34 följande:
    Tack så mycket för ditt svar. Enligt honom förväntar sig hans föräldrar också att han ska gifta sig och flytta ihop (muslimsk kultur) att det inte är ok att ha det så här. Jag känner ett starkt nej just nu att gå vidare med hans önskemål. Det känns ändå skönt att få lite bekräftelse att jag kanske tänker rätt, en av mina vänner menar att det kommer bli svårt för mig annars att hitta någon i mitt liv som accepterar mig med ett barn som har en utvecklingsstörning. 
    Du behöver varken en man i ditt liv som inte tillför något annat än stress och arbete eller en vän som tycker att en dålig man är bättre än ingen man. 

Din prioriteringsordning är:
    Plats 1-100 Dig själv och DINA barn.

Du är varken hans hushållerska, hans mamma eller hans barnflicka. Om han lämnar sitt barn hos dig, ta betalt. Hans barn är INTE ditt ansvar. Låter mer som att han har barnet gör att slippa betala underhåll än att han vill vara med sitt barn. 

Du behöver inte denna man i ditt liv. Han tillför ingenting som gör DITT liv lättare, speciellt som du redan är sjukskriven. Gör slut! Och håll fast vid det. Alla samtal spelar du inte. Alla mess sparar du, speciellt om de innehåller hot. Ta skärmdumpar på allt för bevis. Blockera honom om det behövs
  • Anonym (Jessy)
    Anonym skrev 2025-02-01 21:08:38 följande:

Hur går det ts?
    Jag har tänkt på dig

Hej, det går upp och ner. Jag har sagt nej och sedan dess gör han allt för att på något sätt straffa mig. Igår sa han att han har tappat allt för relation nu.
  • Minkoppte
    Anonym (Jessy) skrev 2025-02-02 08:48:15 följande:
    Hej, det går upp och ner. Jag har sagt nej och sedan dess gör han allt för att på något sätt straffa mig. Igår sa han att han har tappat allt för relation nu.

En man som straffar dig när du säger nej är inte en man utan en översittare och hustruplågare. Han struntar totalt i att du redan går på knäna för att få vardagen att gå ihop, och han struntar totalt i hur du mår. Vinner han något på det så tvekar han inte ett ögonblick på att utsätta dig för känslomässig utpressning för att på så sätt få sin vilja igenom trots ditt nej. 

Det är så här ditt liv med honom kommer att se ut. 

• Anonym (Moon)
    Och det är ju jättebra om han har tappat allt för relationen! Bra tillfälle att avsluta relationen helt.

För utifrån vad du skrivit så handlar det inte bara om ifall ni ska flytta ihop eller inte, du ska ju inte vara ihop med honom alls. Varför är du ihop med honom, vad ger relationen dig som är positivt? 

Visst, din vän som säger att det blir svårt för dig att hitta någon med ett utvecklingsstört barn kan ha en viss poäng i det, men det är såklart inte omöjligt. Däremot så är det ju omöjligt att träffa någon alls sålänge du hänger fast vid denne man som inte är bra för dig och som inte är det minsta intresserad av att göra dig lycklig och få dig att må bra, vilket ju är det man vill när man älskar någon.

Och du, det är inte farligt att vara ensam heller, det är betydligt bättre än att vara ihop med någon bara för att ha någon. <3
  • Hellishen

Ja där har du svart på vitt. Han försöker inte ens övertyga dig om att ni kommer få det bra ihop och att han ska ändras och allt möjligt. Han tror att han har sådan makt över dig att han kan behandla dig illa för att bestämma och manipulera dig dit han vill.
    Han tycker inte ens att han ska behöva nedlåta sig till att behandla dig med kärlek och respekt.

En omogen självupptagen osympatisk och oberäknelig gris.

Och sådana är farliga för snälla kvinnor som du.

Låt honom förstöra, låt relationen rinna ut i sanden. Skit i att försöka blidka honom och skapa god stämning. Lämna den bollen till honom och avvakta.

Jag är stolt över dig! ❤️ Du är stark. Du är värd riktig kärlek. Och det kommer han aldrig ge dig, han kommer suga ur dig livslusten.

• Anonya
    Det är bra. Att han försöker straffa dig istället för att acceptera alternativt försöka visa att det kan bli bra är tydligt tecken på att du absolut inte ska flytta ihop med honom. Inte heller fortsätta relationen.

Jag tycker det är goda nyheter att han säger att han inte är intresserad av relationen längre. Det är jättebra om han lämnar dig, för känns som att det kan bli problem om du gör slut. Men gör han inte det så behöver du ändå göra det. Du nämner inte en enda positiv sak med honom eller ert förhållande. Även om sådana skulle finnas så skulle det absolut inte räcka. Hans beteende är så långt ifrån okej. Risken är att det skulle bli ännu mycket värre som sambos för då skulle han känna att han har dig fast och kan behandla dig hur som helst. 

Din väninna sade att du inte har någon större chans hitta någon bättre karl iom att du har ett barn med utvecklingsstörning. Visst skrämmer det bort många, men det är inte omöjligt på något sätt ändå. Och det viktigaste: Det är mycket bättre att vara singel än i en destruktiv relation! 

Hoppas han lämnar dig om du mer och mer säger nej till att ta hand om hans barn. Om inte och du måste ta steget, så var försiktig och ha med dig någon när du gör slut och när du ska hämta saker hos honom och han hos dig. Gärna en bror, pappa eller annan neutral man. Med tanke på att han blivit arg, skrikit och tagit sönder en tröja så har han ju tendens att bli aggressiv och det är bättre att ta det säkra för det osäkra. 

Lycka till med att rädda dig och dina barn!
  • Anonym
    Med tanke på att du skriver att han kontrollerar dig och får vredesutbrott för ingenting så låt honom få tro att det är han som gör slut för att du inte gör "som man ska". Var rädd om dig själv. Han låter som någon  som kan bli farlig
    Fortsätt med att säga att du vare sig kan flytta ihop, ta hand om hans barn eller bjuda på mat varje dag. Låt han dra sig undan. Ta inte kontakt. 
  • Anonym (Jessy)

Jag har läst alla era svar och er så otroligt tacksam 🙁. Min rädsla över att ingen kommer vilja ha mig har gjort att jag har accepterat mer än jag borde ha gjort. Nu när jag har distans från den mannen så märker jag mer och mer att det jag har varit med om är skrämmande. Det finns potential till fysiskt våld i framtiden och jag tror det är det som har stoppat mig att våga ta steget i en annan riktning med honom. Ni är så underbara, jag önskar er alla i verkligen allt det bästa ❤️. 

• Anonym (Snälla rara)
    Anonym (Jessy) skrev 2025-02-04 20:56:41 följande:

Jag har läst alla era svar och er så otroligt tacksam 🙁. Min rädsla över att ingen kommer vilja ha mig har gjort att jag har accepterat mer än jag borde ha gjort. Nu när jag har distans från den mannen så märker jag mer och mer att det jag har varit med om är skrämmande. Det finns potential till fysiskt våld i framtiden och jag tror det är det som har stoppat mig att våga ta steget i en annan riktning med honom. Ni är så underbara, jag önskar er alla i verkligen allt det bästa ❤️. 

Vad skönt att du börjar kunna se det destruktiva mönstret när han inte får som han vill. Avsluta helt med mannen (eller låta honom tro att det är han som avslutar det hela) och fokusera på dig och dina barn. 

Sök gärna kontakt med psykolog för att hjälpa dig att hantera det du varit med om i relationen och stärka dig framåt. Och be vännen att fara och flyga om hon inte stöttar dig i ditt beslut. 
  • Hellishen

Kram till dig! ❤️ Du kan!
    Ta hjälp av vänner, kollegor, kvinnojour alla. Du ska inte vara med honom!

Anonym (Jessy) skrev 2025-02-04 20:56:41 följande:

• Anonym (Petra)

Jag tycker inte du ska flytta ihop med honom och jag tycker inte du ska ta hand om hans barn när han jobbar extra.
    Jag har själv varit i den sitsen. Hade ett ex som hela tiden lämnade över sitt barn på mig.
    Lita på din magkänsla. Ta hand om dig och dina barn. Sätt gränser för honom. Om han inte respekterar det är han inte rätt för dig.

• Anonym (Pappa)

Dumpa honom. Kontrollbehov ocj svartsjuka utan anledning är ett stort varningstecken. Hade kanske varit annorlunda om du varit otrogen mot honom under en period. Men nu verkar det inte finnas något sånt med i bilden.

Dessutom kommer du få ta hand om barn och hem. Din utmattning kommer inte bli bättre. Skaffa en man med bättre värderingar som tar hand om sitt hem och sina barn.

• Tukt

Du kan ju posta han lite av den uppsjö med trådar som finns på Familjeliv på samma tema. Folk flyttar i hop, inget fungerar, sedan försöker man hitta ursäkter till det. Och i slutänden är det barnen som drabbas.

Svar på tråden Fel att avvakta med att flytta ihop