![Anonym (Jessy)](/bundles/flmuser/images/default_avatar_th.png)
-
Jag och min särbo har varit i ett förhållande i två år och bor nära varandra. Jag har två barn och han har ett barn från tidigare. Nyligen har han ställt ett ultimatum om att vi måste flytta ihop innan slutet av året, annars ser han ingen framtid för oss. Jag känner mig osäker på detta, inte minst på grund av hans svartsjuka och kontrollbehov, vilket gör att jag tvivlar på om vi verkligen skulle klara av att bo ihop. Jag är även delvis sjukskriven för ångest och utmattning, vilket gör att jag har ett stort ansvar för mina barn, jag hämtar ett av dem direkt efter jobbet och den andra lämnas till mig av deras pappa, eftersom det är lång väg att åka och jag inte har egen bil. Särbons barn, som är 7 år, hämtas och lämnas mellan 8 och 17, men han har möjlighet att vara mer flexibel med sitt jobb, vilket han inte använder. I de flesta fall kommer han hem till mig efter jobbet för att äta middag, då han säger att han inte hinner göra något annat. Dessutom jobbar han extra varje helg, vilket innebär att hans barn ofta är hos mig istället. Jag känner att han inte avlastar mig på något sätt, utan verkar tänka mer på hur han själv ska tillbringa så lite tid som möjligt med sitt barn, utan att ta ansvar för andra åtaganden. Jag måste också ta hänsyn till att ett av mina barn har en svår utvecklingsstörning, vilket gör att mina egna krav och ansvar är ännu större. Nu säger han att hans barn behöver en kvinnlig förebild när hen är hos honom, och att det skulle bli bättre ekonomiskt om vi flyttade ihop, så att han slipper jobba extra. Jag känner bara mer och mer att det inte finns några fördelar för mig och mina barn med att flytta ihop, i alla fall inte i nuläget. Jag undrar om jag är fel i mina tankar om detta, eller om min oro är befogad?
-
Svar på tråden Fel att avvakta med att flytta ihop
-
Jag tycker att din oro verkar högst befogad. Flytta inte ihop under de omständigheterna.
Det kommer inte att bli bra för dig, och inte för dina barn.
Ta hand om dig själv istället. Bästa sättet att göra det är nog att avsluta relationen. Du måste tänka på dig och din familj.
Det är inte roligt att upptäcka att man blivit utnyttjad, men det låter som att han utnyttjar dig totalt. -
Han vill ha en hushållerska och barnflicka, och är dessutom svartsjuk och har kontrollbehov.
Hur kan du ens tro att detta är något att satsa på?
Gör slut och fokusera på dina egna barn, det är du skyldig dem. -
Jag tror att du själv behöver tid för dig och dina barn. Det verkar att dina resurser räcker inte för att bli mer belastad. Hans förslag underlättar mycket för honom men du redan nu vet att du inte kommer att må bättre. Klokt av dig att tänka så. Röda flaggor.
-
Du är ovanligt klarsynt. Du ser allt som det och inte genom en rosa dimma.
Nej, ni ska inte flytta ihop.
Jag tycker du ska ta det ett steg ytterligare.
Vägra vara barnvakt på helgerna. Du yrkesarbetar och behöver helgen till återhämtning. Dina barn behöver din tid och energi.
Vägra vara gratis restaurang varje vardag.
-
Jag är verkligen tacksam för era svar. Den här veckan har varit otroligt tuff, särskilt efter att jag sa att jag inte kan flytta ihop. Han ignorerar mig så mycket han kan och straffar mig med tystnad, samtidigt som han lämnar sitt barn till mig varje gång barnet är hos honom. Ibland vet jag inte längre vad som är rätt eller fel, då han ofta säger att det alltid är jag som tänker fel, minns fel och gör fel.
Hans barn vägrar ibland gå till honom och vill sova över, känner mig faktiskt helt slut efter den här veckan 🙁.
Jag tycker synd om barnet men samtidigt behöver mina barn sin mamma också. -
Din särbos barn har en mamma.
Han får komma överens med henne om var barnet ska vara. Barnet får vara mer hos sin mamma om han inte tar hand om barnet.
Barnet har två föräldrar. Barnets tillsyn är inte ditt problem.
Meddela att du inte har möjlighet att ha barnet hos dig. Du behöver inga argument, du behöver inte förklara dig. Säg bara att du inte har möjlighet att ha barnet hos dig -
Hemska människa och uttnyttja dig usch....och inte bry sig om sitt eget barn heller.....sjukt. Ring kvinnofridslinjen för pepp och stöd...... Det är bättre att du är själv faktiskt ....bra att du inser det innan det blir värre....för det är risken....tyvärr för att vara ärlig men han verkar elak och självisk.
Du har skyldighet att ta hand om dig och dina barn och det kommer före hans barn och hans mående.
Du har utbrändhetsymtom och behöver lyssna på din kropp. Du kanske behöver du lära dig säga nej och sätta gränser till folk...riktiga vänner finns kvar ändå, dom respekterar din vilja och dina gränser.... -
Han verkar bara se fördelarna för egen del: mat på bordet när han kommer hem, hjälp med barnvakt och bättre ekonomi så att han inte behöver jobba extra.Anonym (Jessy) skrev 2025-01-31 16:45:46 följande:Fel att avvakta med att flytta ihopJag och min särbo har varit i ett förhållande i två år och bor nära varandra. Jag har två barn och han har ett barn från tidigare. Nyligen har han ställt ett ultimatum om att vi måste flytta ihop innan slutet av året, annars ser han ingen framtid för oss. Jag känner mig osäker på detta, inte minst på grund av hans svartsjuka och kontrollbehov, vilket gör att jag tvivlar på om vi verkligen skulle klara av att bo ihop. Jag är även delvis sjukskriven för ångest och utmattning, vilket gör att jag har ett stort ansvar för mina barn, jag hämtar ett av dem direkt efter jobbet och den andra lämnas till mig av deras pappa, eftersom det är lång väg att åka och jag inte har egen bil. Särbons barn, som är 7 år, hämtas och lämnas mellan 8 och 17, men han har möjlighet att vara mer flexibel med sitt jobb, vilket han inte använder. I de flesta fall kommer han hem till mig efter jobbet för att äta middag, då han säger att han inte hinner göra något annat. Dessutom jobbar han extra varje helg, vilket innebär att hans barn ofta är hos mig istället. Jag känner att han inte avlastar mig på något sätt, utan verkar tänka mer på hur han själv ska tillbringa så lite tid som möjligt med sitt barn, utan att ta ansvar för andra åtaganden. Jag måste också ta hänsyn till att ett av mina barn har en svår utvecklingsstörning, vilket gör att mina egna krav och ansvar är ännu större. Nu säger han att hans barn behöver en kvinnlig förebild när hen är hos honom, och att det skulle bli bättre ekonomiskt om vi flyttade ihop, så att han slipper jobba extra. Jag känner bara mer och mer att det inte finns några fördelar för mig och mina barn med att flytta ihop, i alla fall inte i nuläget. Jag undrar om jag är fel i mina tankar om detta, eller om min oro är befogad?
Att han inte hjälper till i hemmet, och dessutom är svartsjuk och har ett kontrollbehov gör inte saken bättre.
Och du är sjukskriven för ångest och utmattning, och att behöva ta hand om honom och hans barn kan göra att du mår ännu sämre. Med dina hälsoproblem så är det inte bra med ännu mera stress. Förstår han din situation? Förmodligen inte eftersom han inte hjälper till med hushållet.
Om jag vore som dig så skulle jag inte flytta ihop med honom. Hans skäl verkar enbart vara egoistiska. Du behöver någon som kan hjälpa dig när du mår dåligt, och som förstår din situation. Inte någon som vill bli uppassad, och bara tänker på sina egna fördelar. Då skulle jag hellre leva ensam. -
Instämmer med detta!Anonym skrev 2025-01-31 17:29:42 följande:
Din särbos barn har en mamma.
Han får komma överens med henne om var barnet ska vara. Barnet får vara mer hos sin mamma om han inte tar hand om barnet.
Barnet har två föräldrar. Barnets tillsyn är inte ditt problem.
Meddela att du inte har möjlighet att ha barnet hos dig. Du behöver inga argument, du behöver inte förklara dig. Säg bara att du inte har möjlighet att ha barnet hos dig
-
Jag har varit i kontakt med kvinnofridslinjen en gång efter att han blev arg på grund av min klänning och började skrika och tog sönder sin egen tröja. Tack så mycket för ditt svar.Anonym (Du är värdefull och dina barn också) skrev 2025-01-31 18:30:38 följande:
Hemska människa och uttnyttja dig usch....och inte bry sig om sitt eget barn heller.....sjukt. Ring kvinnofridslinjen för pepp och stöd...... Det är bättre att du är själv faktiskt ....bra att du inser det innan det blir värre....för det är risken....tyvärr för att vara ärlig men han verkar elak och självisk.
Du har skyldighet att ta hand om dig och dina barn och det kommer före hans barn och hans mående.
Du har utbrändhetsymtom och behöver lyssna på din kropp. Du kanske behöver du lära dig säga nej och sätta gränser till folk...riktiga vänner finns kvar ändå, dom respekterar din vilja och dina gränser....