Inlägg från: Anonym (V) |Visa alla inlägg
  • Anonym (V)

Skjuta upp visning

Jag har tre uppsägningsmånader som börjar februari. Jag ska flytta i redan början av april så det blir en dubbel hyra. 

Kan jag säga att jag vill ta besiktning och visningar under april? Man vill ju helst flytta sina saker innan det ska komma främlingar och titta. Och känns mer värt med en dubbel hyra om jag kan slippa detta. 
    Men det är ju klart att de vill ha den uthyrt så snabbt som möjligt. är det mkt begärt att be om att få ta det i april?

• Svar på tråden Skjuta upp visning
  • Anonym (V)
    Fjäril kär skrev 2025-01-30 09:27:11 följande:

Så fort en lägenhet sägs upp läggs den ut som ledig för alla att söka. Då kan du också vara beredd på att folk vill komma och titta. 

Jag hade min första visning redan dagen efter jag sa upp min och då visste jag inte ens att den var utlagd . 

Besiktning kan du fock säga till om när du vill. Det bestämmer du själv över.

De sa ni att besiktningen blir i februari.. De kallar det ?förbesiktning?
  • Anonym (V)

Lite ironiskt då det var varken städat eller helt när jag flyttade in här. Köksfläkten fungerade ej och det var dammigt..

• Anonym (V)
    Fjäril kär skrev 2025-01-30 09:46:51 följande:
    Ja man har alltid en förbesiktning för att gå igenom förra protokollet och ser om det blivit mer slitet , mer hål , saker som gått sönder etc så dom kan anteckna om att laga och renovera innan nästa flyttar in.

Slutbesiktning görs innan du får.lämna in nycklarna och då ska det vara tomt och gäller din städning 
    Ok men de ger fan i att renovera medan jag bor här. Det är fortfarande min tid för jag betalar 3 månader till
  • Anonym (V)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-01-30 10:35:56 följande:

Om du vill riskera att missa chansen att slippa dubbla hyror så är det upp till dig.

Jag har dubbel hyra i april dock
  • Anonym (V)
    Fjäril kär skrev 2025-01-30 10:02:08 följande:
    Nej renovering görs alltid när du flyttat ut. Det kan vara nästa hyresgäst som får vänta med att flytta in alternativt får leva med hantverkare nån vecka. 

Detsamma gäller ju dig själv till nästa lägenhet du flyttar. Det som ska åtgärdas där är förmodligen nytt och fräscht tills du flyttar in eller så får du meddelande om att x och y ska utföras ett visst datum . 
    Fast det var ej fräscht när jag flyttade in här. Jag fick städa i en hel månad innan det kändes okej att flytta in
  • Anonym (V)
    Anonym (Sussi) skrev 2025-01-30 14:57:35 följande:

Tänk lite längre!

De som ska ta över din lägenhet kommer att få dubbla hyror i tre månader, ifall visningen är i april och inflyttningen är i maj.

Anonym (Hmm) skrev 2025-01-30 11:57:16 följande:
    Om någon skulle vilja flytta in 1 april skulle du inte ha det.

Nä alltså jag vill ha den i en månad för att flytta över saker i lugnare takt, ej över en förmiddag
  • Anonym (V)
    Yllop skrev 2025-01-30 17:04:58 följande:
    Kolla vad som står i kontraktet angående visning. I de flesta kontrakt, i alla fall om du hyr av en större värd,  framgår det att hyresgästen är skyldig att släppa in folk för visning.
    jo förstår att jag måste släppa in dem. Men trodde att man fick bestämma datum tillsammans med värden, inte att de skulle bestämma fritt och man behöver rätta sig efter det

Jag har lite konstig möblering och ingen tv så soffan står riktad mot sängen liksom. sedan har jag börjat packa redan så står bags med prylar. 
  • Anonym (V)
    Fjäril kär skrev 2025-01-31 10:31:49 följande:
    Det är den nya hyresgästen  som ska komma och titta på din lägenhet som ska bestämma tid tillsammans med dig för visning.  Det har värden ingenting med att göra alls. 

Den som tittade på min lägenhet skickade sms och frågade när hon fick komma och vi bokade in dagen efter . 
    De har en uthyrare som visar lägenheterna och allt sker via henne. Hon kommer använda huvudnyckel om jag inte skulle öppna. Så det är väldigt strängt här
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-01-31 13:45:21 följande:
    Då har du varit medveten om detta när du flyttade in. Det står väl på deras hemsida. 
    Nej det står inte
    Normalt så kan man komma överens om en tid tillsammans, så har det varit när jag flyttat tidigare
Svar på tråden Skjuta upp visning