Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

Varför så mycket upphetsning?

Jag vet vilken tråd du syftar på, den är flera år gammal. Och i perioder har det varit en del snusktrådar kring småbarn och potträning, men även inkontinens hos vuxna, så det smittar tyvärr av sig på seriösa trådar som tar upp frågor kring blöjor och liknande hos vuxna. Det är verkligen synd att vissa ska förstöra på det sättet så de som ställer genuina frågeställningar ska bli lidande.

Jag jobbar inom vården och blir inte det minsta chockad av inkontinensskydd. Det är vanligare än man tror och ingenting man måste "vänja av sig" vid, vissa kommer vara beroende resten av livet och så är det med det. Men för vissa är det ett väldigt känsligt ämne och det är beklagligt.

Även om det i vissa fall rör sig om personer som väljer blöja istället för andra inkontinensskydd av skäl såsom fetish eller bara trygghet så är det inte någon annans ensak. Lika lite som det är någon annans ensak vilka underkläder man har på sig.

• Anonym (Frida)

Jo precis, vi som jobbar inom vården har sett så mycket och blir inte generade eller chockade av något så simpelt som ett inkontinensskydd. Blir man det passar man inte inom vården.

Men alla jobbar ju inte inom vården och har ingen personlig erfarenhet av inkontinens, och kan inte förstå varför någon väljer blöja istället för t ex kateter. De vet inte att alla inte kan använda kateter, att det är risk för infektioner och dessutom mycket mer opraktiskt för många jämfört med blöja. Om man dessutom har anal inkontinens hjälper ju inte kateter.

Det verkar som om många har en negativ koppling till blöjor, att det är förnedrande och smutsigt och det är ju synd att de tycker det. Dels för att den attityden kan bli jobbig för de inkontinenta och dels skulle det bli jobbigt för dem själva om de skulle drabbas, och de har en sådan inställning. I trådar här på fl har jag läst att sjuksköterskor försöker förnedra sina patienter genom att erbjuda blöja istället för kateter och det gör mig ledsen. Det är inte alls vår mening, vi vill ge våra patienter en så bra vård vi kan erbjuda och ofta är blöja att föredra om det finns risk för infektioner. Dessutom har vi haft patienter som tyckte att katetern var så obehaglig att de bara bad om att få slippa den.

Det är synd att okunniga människor ska tävla om vem som kan skrävla högst istället för att ta reda på fakta istället.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Gubben) skrev 2025-01-30 12:14:00 följande:

Det där med att förnedra någon genom att vilja sätta blöja på dem förstår jag mig helt enkelt inte på. Är det verkligen sant, eller är det bara ännu en skröna på nätet? Jag kan tänka mig det mellan människor vilka som helst, men inte inom vården faktiskt.
    Jag blev bara tillfrågad om kateter en enda gång, sen kom det väl in i min journal att jag var rädd för den, för det är jag. Eller bara tanken känns mycket obehaglig. Vill inte ha något rör instucket där, och eftersom jag går bra, trots ett litet balansproblem, tänkte jag att det skulle kunna skava och vara obekvämt och rentav farligt. Jag fick i alla fall aldrig mer erbjudandet. Sen är det ju den andra sidan av saken också som du påpekade (och som jag endast mycket sällan känner av).
    Så för mig är blöjan ALLTID att föredra, inte bara ofta som du skriver.

Jodå, det finns gott om trådar här på fl som handlar om att ha blöja på sjukhus och hur förnedrande det kändes, att de blev "litengjorda" och kände sig illa behandlade. Då ställer sig några frågan om varför ts i tråden inte fick kateter istället och vilka inkompetenta sjuksköterskor som bara "slänger på" en blöja istället för att fråga vad patienten vill.

Vi som jobbar inom vården vet hur vanligt det är med blöjor hos de som är inlagda. Det finns ingen avsikt alls att förnedra, tvärtom är blöja ofta det mest diskreta och enkla sättet att hjälpa den som kan ha svårighet att ta sig till toaletten eller riskerar att läcka avföring och därmed utgöra en smittorisk. Vi kan inte erbjuda kateter till alla och precis som du säger är det ofta direkt olämpligt. Och vi gör vårt jobb, om någon mår dåligt av att behöva använda blöja är det beklagligt men vi har inte mycket till val.
Svar på tråden Varför så mycket upphetsning?