• Anonym (Gubben)

Varför så mycket upphetsning?

Jag försökte skriva i en tråd som dock verkade ha självdött. Det handlade om en något utvecklingsstörd ung kvinna som fortfarande gick i blöjor. Det väckte massor av aggressioner och ren dumhet.
    Jag ville ta upp frågeställningen så jag startar en ny tråd.
    De närmare orsakerna eller detaljerna är inte särskilt intressanta, men rakt på sak går jag alltså i blöjor. Många andra, yngre och äldre, gör det också. De flesta har nog fysiska orsaker, andra mer känslomässiga, som fetisher etc. Vilken orsaken än är, verkar det starta ett himla hallå. Folk blir anklagade för allt möjligt och omöjligt: Som att vara "troll", vad det nu är, konstiga, utvecklingsstörda (vad som nu är förbjudet med det), äckliga, lata, slarviga som inte sköter sin hygien och så vidare i oändlighet. I värsta fall kan en del bli misstänkta att vara pedofiler. Det är en himla sjuk tid vi lever i, ute i världen som alla vet och här hemma.
    Jag har varit gift i många år och varit beroende av blöja inte lika länge men många år ändå. Har haft stort stöd av min fru i detta. Visst syns det både på baken och frammen att det putar ett extra plagg under byxorna eller shortsen, hur mycket min fru än säger "Äsch inte syns det så någon tänker på det". Hon har hjälpt mig avdramatisera det hela så jag numera inte ens fattar vad det stora ståhejet rör sig om.
    Min fru hänger mina plastbyxor på torkställningen på balkongen efter tvätt, eller på linan mellan äppelträden i stugan. Vi gör oss av med tomma blöjkartonger i grovsoprummet i källaren. Om någon skulle ha lust att spionera, skulle det förstås vara lätt att lista ut. 
    Men man kan bara strunta i det också, så ta det bara lugnt, ni som lever i detta. 
  • Svar på tråden Varför så mycket upphetsning?
  • Tyra myra
    Anonym (Gubben) skrev 2025-01-29 18:57:12 följande:
    Varför så mycket upphetsning? Jag försökte skriva i en tråd som dock verkade ha självdött. Det handlade om en något utvecklingsstörd ung kvinna som fortfarande gick i blöjor. Det väckte massor av aggressioner och ren dumhet.
    De närmare orsakerna eller detaljerna är inte särskilt intressanta, men rakt på sak går jag alltså i blöjor. Många andra, yngre och äldre, gör det också. De flesta har nog fysiska orsaker, andra mer känslomässiga, som fetisher etc. Vilken orsaken än är, verkar det starta ett himla hallå. Folk blir anklagade för allt möjligt och omöjligt: Som att vara "troll", vad det nu är, konstiga, utvecklingsstörda (vad som nu är förbjudet med det), äckliga, lata, slarviga som inte sköter sin hygien och så vidare i oändlighet. I värsta fall kan en del bli misstänkta att vara pedofiler. Det är en himla sjuk tid vi lever i, ute i världen som alla vet och här hemma.
    Jag har varit gift i många år och varit beroende av blöja inte lika länge men många år ändå. Har haft stort stöd av min fru i detta. Visst syns det både på baken och frammen att det putar ett extra plagg under byxorna eller shortsen, hur mycket min fru än säger "Äsch inte syns det så någon tänker på det". Hon har hjälpt mig avdramatisera det hela så jag numera inte ens fattar vad det stora ståhejet rör sig om.
    Min fru hänger mina plastbyxor på torkställningen på balkongen efter tvätt, eller på linan mellan äppelträden i stugan. Vi gör oss av med tomma blöjkartonger i grovsoprummet i källaren. Om någon skulle ha lust att spionera, skulle det förstås vara lätt att lista ut. 
    Men man kan bara strunta i det också, så ta det bara lugnt, ni som lever i detta. 
    Starkt av dig att reagera på okunskapen kring detta. 

Som du skriver är blöja en nödvändighet för många, och borde inte betraktas annorlunda än bära glasögon. Men på något sätt verkar det trigga det värsta hos några av oss. Troligen handlar det om personer med mycket liten livserfarenhet och insikt.

Förhoppningsvis kan din tråd tjäna som tanke väckare.

Tack för ditt engagemang
  • Anonym (Gubben)

Tack för ditt svar. Jag hoppas att fler kan haka på, för liksom du tror jag att toleransen kunde öka om detta så de som inte har något val åtminstone slipper smyga.

• Anonym (Frida)

Jag vet vilken tråd du syftar på, den är flera år gammal. Och i perioder har det varit en del snusktrådar kring småbarn och potträning, men även inkontinens hos vuxna, så det smittar tyvärr av sig på seriösa trådar som tar upp frågor kring blöjor och liknande hos vuxna. Det är verkligen synd att vissa ska förstöra på det sättet så de som ställer genuina frågeställningar ska bli lidande.

Jag jobbar inom vården och blir inte det minsta chockad av inkontinensskydd. Det är vanligare än man tror och ingenting man måste "vänja av sig" vid, vissa kommer vara beroende resten av livet och så är det med det. Men för vissa är det ett väldigt känsligt ämne och det är beklagligt.

Även om det i vissa fall rör sig om personer som väljer blöja istället för andra inkontinensskydd av skäl såsom fetish eller bara trygghet så är det inte någon annans ensak. Lika lite som det är någon annans ensak vilka underkläder man har på sig.

• Anonym (Gubben)

Det är inte alls inom vården, aldrig skulle jag säga, som man möter sådana attityder, för jag förstår att ni som arbetar där är vana vid att möta det. 
    Knappast i verkliga livet heller, jag kan räkna på mindre än ena handens fingrar när någon har gått förbi mig, t ex i en kassa och "som av en händelse" råkat stryka över baken med handen.
    Nä det är på nätet som de här elakheterna sker, och den tråden både Frida och jag har läst var hemsk, tom mot den lite utvecklingsstörda dottern. Nu var det många som bet tillbaka mot hånarna, ska också sägas.
    Det där med vården vet jag, efter många vårdkontakter genom åren, har också varit inlagd några gånger. Det blir en naturlig sak.
    Jag går också på en dagverksamhet några gånger i veckan, som min fru lämnar och hämtar mig på. Dit kommer både deltagare utifrån och en del som bor på boendet där dagverksamheten är. De där som också går i blöjor har också kommit över stadiet av skam och blygsel, om de någonsin hade det, vi talar inte om det som något viktigt. Det är en bra sak, det här med dagverksamhet och så får min fru lite tid för sig själv. 

• Anonym (Frida)

Jo precis, vi som jobbar inom vården har sett så mycket och blir inte generade eller chockade av något så simpelt som ett inkontinensskydd. Blir man det passar man inte inom vården.

Men alla jobbar ju inte inom vården och har ingen personlig erfarenhet av inkontinens, och kan inte förstå varför någon väljer blöja istället för t ex kateter. De vet inte att alla inte kan använda kateter, att det är risk för infektioner och dessutom mycket mer opraktiskt för många jämfört med blöja. Om man dessutom har anal inkontinens hjälper ju inte kateter.

Det verkar som om många har en negativ koppling till blöjor, att det är förnedrande och smutsigt och det är ju synd att de tycker det. Dels för att den attityden kan bli jobbig för de inkontinenta och dels skulle det bli jobbigt för dem själva om de skulle drabbas, och de har en sådan inställning. I trådar här på fl har jag läst att sjuksköterskor försöker förnedra sina patienter genom att erbjuda blöja istället för kateter och det gör mig ledsen. Det är inte alls vår mening, vi vill ge våra patienter en så bra vård vi kan erbjuda och ofta är blöja att föredra om det finns risk för infektioner. Dessutom har vi haft patienter som tyckte att katetern var så obehaglig att de bara bad om att få slippa den.

Det är synd att okunniga människor ska tävla om vem som kan skrävla högst istället för att ta reda på fakta istället.

• Anonym (Gubben)

Det där med att förnedra någon genom att vilja sätta blöja på dem förstår jag mig helt enkelt inte på. Är det verkligen sant, eller är det bara ännu en skröna på nätet? Jag kan tänka mig det mellan människor vilka som helst, men inte inom vården faktiskt.
    Jag blev bara tillfrågad om kateter en enda gång, sen kom det väl in i min journal att jag var rädd för den, för det är jag. Eller bara tanken känns mycket obehaglig. Vill inte ha något rör instucket där, och eftersom jag går bra, trots ett litet balansproblem, tänkte jag att det skulle kunna skava och vara obekvämt och rentav farligt. Jag fick i alla fall aldrig mer erbjudandet. Sen är det ju den andra sidan av saken också som du påpekade (och som jag endast mycket sällan känner av).
    Så för mig är blöjan ALLTID att föredra, inte bara ofta som du skriver.

• Anonym (Frida)
    Anonym (Gubben) skrev 2025-01-30 12:14:00 följande:

Det där med att förnedra någon genom att vilja sätta blöja på dem förstår jag mig helt enkelt inte på. Är det verkligen sant, eller är det bara ännu en skröna på nätet? Jag kan tänka mig det mellan människor vilka som helst, men inte inom vården faktiskt.
    Jag blev bara tillfrågad om kateter en enda gång, sen kom det väl in i min journal att jag var rädd för den, för det är jag. Eller bara tanken känns mycket obehaglig. Vill inte ha något rör instucket där, och eftersom jag går bra, trots ett litet balansproblem, tänkte jag att det skulle kunna skava och vara obekvämt och rentav farligt. Jag fick i alla fall aldrig mer erbjudandet. Sen är det ju den andra sidan av saken också som du påpekade (och som jag endast mycket sällan känner av).
    Så för mig är blöjan ALLTID att föredra, inte bara ofta som du skriver.

Jodå, det finns gott om trådar här på fl som handlar om att ha blöja på sjukhus och hur förnedrande det kändes, att de blev "litengjorda" och kände sig illa behandlade. Då ställer sig några frågan om varför ts i tråden inte fick kateter istället och vilka inkompetenta sjuksköterskor som bara "slänger på" en blöja istället för att fråga vad patienten vill.

Vi som jobbar inom vården vet hur vanligt det är med blöjor hos de som är inlagda. Det finns ingen avsikt alls att förnedra, tvärtom är blöja ofta det mest diskreta och enkla sättet att hjälpa den som kan ha svårighet att ta sig till toaletten eller riskerar att läcka avföring och därmed utgöra en smittorisk. Vi kan inte erbjuda kateter till alla och precis som du säger är det ofta direkt olämpligt. Och vi gör vårt jobb, om någon mår dåligt av att behöva använda blöja är det beklagligt men vi har inte mycket till val.
  • Anonym (Gubben)

Jag har ett litet socialt umgänge, inget stort, där vad jag tror alla känner till det. Men framför allt har jag min fru, och eftersom det faktiskt var hon som föreslog det en gång i tiden när jag var tvungen att springa uppe flera gånger per natt, och ändå ibland läckte på vägen, så har jag ingen anledning alls att må dåligt av att behöva blöjan (senare även på dagen). Det är helt accepterat av henne alltså, och i själva verket var det hon som ledde mig till den lösningen. Det lär förbli så, resten av livet. Jag är tacksam för den trygghet det ger mig.

• Anonym (Bra)
    Anonym (Gubben) skrev 2025-01-29 18:57:12 följande:
    Varför så mycket upphetsning? Jag försökte skriva i en tråd som dock verkade ha självdött. Det handlade om en något utvecklingsstörd ung kvinna som fortfarande gick i blöjor. Det väckte massor av aggressioner och ren dumhet.
    Bra och starkt inlägg! Och vilken fin och klok fru du verkar ha 😍
  • Anonym (Gubben)

Tack! Det var bara vänlighet i den här tråden så här långt. Det är inte alldeles vanligt, eller i alla fall inte givet alltid. 
    Ja, jag är mycket tacksam för min fru, att hon har hängt ihop med mig genom åren. 
    Jag försöker också att inte begränsa henne. Hon ska också njuta av livet och vara självständig. Jag vet ju ändå, att jag alltid har henne kvar.

• Anonym (Gubben)
    Anonym (Bra) skrev 2025-01-30 12:40:32 följande:
    Bra och starkt inlägg! Och vilken fin och klok fru du verkar ha 😍
    Ja, det är bra beskrivet. Jag bjuder gärna på den frihet hon behöver i gengäld för att må bra och förbli lojal. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Gubben)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-30 12:22:23 följande:
    Jodå, det finns gott om trådar här på fl som handlar om att ha blöja på sjukhus och hur förnedrande det kändes, att de blev "litengjorda" och kände sig illa behandlade. Då ställer sig några frågan om varför ts i tråden inte fick kateter istället och vilka inkompetenta sjuksköterskor som bara "slänger på" en blöja istället för att fråga vad patienten vill.

Vi som jobbar inom vården vet hur vanligt det är med blöjor hos de som är inlagda. Det finns ingen avsikt alls att förnedra, tvärtom är blöja ofta det mest diskreta och enkla sättet att hjälpa den som kan ha svårighet att ta sig till toaletten eller riskerar att läcka avföring och därmed utgöra en smittorisk. Vi kan inte erbjuda kateter till alla och precis som du säger är det ofta direkt olämpligt. Och vi gör vårt jobb, om någon mår dåligt av att behöva använda blöja är det beklagligt men vi har inte mycket till val.
    Jag vet inte riktigt vad jag ska tro om sådana berättelser. Det KAN vara någon som bara njuter av lite medlidande, eller skarvar ihop något som kittlar deras egen fantasi.
    Ska inte döma, men själv har jag bara mött vänlighet och mjukhet i omhändertagandet.
    Det viktigaste är ändå att vår svenska sjukvård fortfarande fungerar, tvärtom mot vad man kan tro när man bara läser om misstag hela tiden. Hoppas det fortsätter så, att man kan känna sig trygg i vården.
Svar på tråden Varför så mycket upphetsning?