• Anonym (TS)

Snälla hjälp mig! Alko och transsportstyrelsen

Jag skäms till döds men jag blev tagen för drograttfylla vid lunch idag. Pga att jag drack igår/i natt. Jag har bara mig själv att skylla. Så jag ursäktar mig inte.

Men det blev värsta polisförhören och upprepade andningsprov. Landade på 0.16. Jag förringar det inte, men tänker att det kanske inte var det värsta de sett. Men att jag borde väntat nån timme till. 

De har plockat mitt körkort (som jag desperat behöver åtminstone varannan vecka när barnen sover hos mg) så jag har lite panik!
    Polisen skulle skicka till transsportstyrelse. Men hur lång tid tar det då? Vad kan jag göra för att skynda på?Hur lång tid? Hjäääälp.

• Svar på tråden Snälla hjälp mig! Alko och transsportstyrelsen
  • Anonym (TS)
    Yllop skrev 2025-01-29 19:54:38 följande:
    Vad hade du tagit för något?
    Skrev fel, rattfylla blev jag tagen för. Druckit alkohol, inte tagit nåt annat. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Ol) skrev 2025-01-30 09:03:38 följande:

Får inte ihop det. Du är beroende av ditt körkort men ändå kör du rattfull, så till den grad att du får körkortet indraget. Du dricker dig rejält full en veckodag dessutom. 

Nja, det där körkortet är nog inte så viktigt, då hade du aldrig riskerat det. 

Bra med personer som vet hur beroendesjukdomen fungerar 👍 Och som faktiskt svarar på det jag undrade.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-01-30 10:01:02 följande:

När det hände mig gick det rätt snabbt till rättegång. Jag köpte då ett alkolås billigt på blocket som en bilverkstad monterade in. Kostade inte mycket och kunde köra väldigt omgående. 

Ta d lugnt, förstår att du mår dåligt men även detta kan du lösa. Lycka till. 

Hittade du ett godkänt alkolås på Blocket? Jag har kollat Transportstyrelsens sida och där omnämns 3 godkända lås. 2 av dem kostar nästan 1500/mån och det tredje köper man för ca 22.000.
    Det är för mycket pengar för min ekonomi.
  • Anonym (TS)
    Noname00 skrev 2025-02-05 05:02:21 följande:

Gränsen för rattfylleri går vid 0.2 promille och du blåste 0.16.
    Har du åkt  dit förut?

Jag blåste 0.32. Och på maskinen i polishuset blåste jag 0.16
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kvinna..) skrev 2025-02-05 03:45:19 följande:
    Jag kanske hade en väldig tur? Ja det var godkänt och kostade nån tusenlapp + installationen.
    Ska absolut försöka. 

Hur fick du tag i ett utlåtande från spec.läkare?
  • Anonym (TS)
    Noname00 skrev 2025-02-06 16:19:45 följande:
    Hur lång tid tog det från att du blåste vid bilen till du blåste på polisstationen.
    Hur kommer det sig att du fick blåsa igen?
    Kanske 40 min.
    Man blåser när man blir stoppad och om det ger utslag får man komma till stationen och blåsa i en mer exakt maskin som mäter på annat sätt. De mäter olika saker, så det är alltså inte att promillen sjunkit från 0,32 till 0,16
Svar på tråden Snälla hjälp mig! Alko och transsportstyrelsen