Inlägg från: Anonym (BRR) |Visa alla inlägg
  • Anonym (BRR)

Vad betyder ett sånt här EKG?

Be om att bli utredd ordentligt om du är orolig. 
    Jag gick med oregelbunden hjärtrytm ganska länge innan en (kvinnlig såklart) läkare tog det på allvar och skickade remiss för utredning. Hon sa att arytmier är väldigt vanligt bland kvinnor i åldern 18-35. Och att det är svårt att få hjälp för det för att man ofta avfärdas som "ung och frisk". Själv tyckte jag det var extremt obehagligt när det kändes som att hjärtat slog helt galet, eller det kändes som att det rusade, stannade av, tog dubbelslag osv. Har du känt av något själv eller är du bara orolig pga vad klockan visar?

Jag blev utredd och äter nu betablockerare som jag tar vid behov. Funkar toppen. Får mest oregelbunden hjärtrytm nu när jag sovit dåligt, varit tillfälligt stressad, eller håller på att bli förkyld.
    OBS kan ta tid. Jag fick vänta nästan ett år på att få ultraljud på hjärtat. 

Blev även avrådd från att hålla på och mäta puls och liknande via smartklocka eftersom det bara kan skapa mer oro och stress och påverka hjärtat ännu mer. (Vilket för mig inte är ett problem pga äger ingen smartklocka). Sen fick jag även veta att informationen man får ut från smartklockor inte är tillförlitlig heller, så man håller ofta på och jagar upp sig i onödan. 

• Anonym (BRR)
    Anonym (EKG) skrev 2025-01-28 22:03:13 följande:
    Jag har haft problem liknande det du beskriver. Hjärtat rusar, hoppar över slag, slår hårt och sedan mjukt. Liksom väldigt ojämnt på något sätt. Under några veckor. Återkommer flera gånger per dag. Kände på pulsen igår och det kändes inte bra. Väldigt oregelbunden. Googlade och läste att det kan vara förmaksflimmer, som är ofarligt och kom på att man kan kolla det med min smartklocka. Den säger dock att det inte tyder på förmaksflimmer, så tänkte om det är något annat.
    Har bara kollat med klockan ett par gånger ikväll, inte annars och oron fanns där innan.
    Jag har inte förmaksflimmer utan takykardi. Däremot har jag förmaksflimmer i släkten. Typ alla kvinnor på mammas sida har problem i någon form med oregelbunden hjärtrytm. Min mormor har förmaksflimmer och hon får ibland åka in på sjukhus och få en liten elchock så att hjärtat börjar slå i rätt takt igen. 
    Jag förstår att man vill googla när man mår dåligt men det kan bli galet också. Det är bättre att du söker kontakt med vården så får dom kolla upp vad din oregelbundna hjärtrytm beror på och att du får rätt behandling. 

Leta inte heller efter svar hos din smartklocka. Det är bättre att du letar hos vården. Ta tag i det direkt eftersom det kan vara långa väntetider för undersökningar. 
Svar på tråden Vad betyder ett sånt här EKG?