• Anonym (EKG)

Vad betyder ett sånt här EKG?

Har ojämn puls. Pulsen slår t ex snabbt tre gånger, sen ett uppehåll (som att den hoppar över slag), sen ett hårdare slag. Några lättare slag, ett hårt, tre snabba osv. Gjorde EKG på smartklockan och ser ut såhär. Vad betyder detta?

• Svar på tråden Vad betyder ett sånt här EKG?
  • Anonym (Molly)

Omöjligt att säga utan att man vet mer som ålder, kön, bakomliggande sjukdomar, eventuell medicinering.
    Boka tid på vårdcentralen för utredning med fullständigt EKG, blodprover o dyl.

• Anonym (EKG)
    Anonym (Molly) skrev 2025-01-28 21:31:29 följande:

Omöjligt att säga utan att man vet mer som ålder, kön, bakomliggande sjukdomar, eventuell medicinering.
    Boka tid på vårdcentralen för utredning med fullständigt EKG, blodprover o dyl.

Kvinna. 33 år. Utmattning, inga andra sjukdomar. Inga mediciner.
  • Anonym (Woi)

Är ingen expert på ekg. Men jag vet att ett hjärta mår bäst av att slå lite oregelbundet. Det gör hjärtat mer tåligt och uthålligt. 

• Anonym (Molly)
    Anonym (EKG) skrev 2025-01-28 21:33:05 följande:
    Kvinna. 33 år. Utmattning, inga andra sjukdomar. Inga mediciner.

Jag var nog lite otydlig.
    För att kunna ställa en diagnos måste man göra ett tolvavlednings-EKG, ta upp anamnes, ta blodprover och eventuellt göra andra undersökningar.
    En liten EKG-remsa på en smartklocka säger i princip ingenting.

Är du orolig för ditt hjärta rekommenderar jag att du kontaktar vårdcentral för  utredning.

• Anonym (Extra)

Låter som att du har ett extraslag. Det brukar inte vara något farligt, men du bör självklart göra ett riktigt EKG hos VC.

• Anonym (EKG)
    Anonym (Woi) skrev 2025-01-28 21:40:08 följande:

Är ingen expert på ekg. Men jag vet att ett hjärta mår bäst av att slå lite oregelbundet. Det gör hjärtat mer tåligt och uthålligt. 

Jag har inte haft såhär förut. Får en konstig känsla i kroppen när det sker. Igår hade jag ojämnheter puls ganska länge. Känns obehagligt i kroppen på något sätt. Jag känner verkligen när den kommer hoppa över slag eller kommer slå snabbare, precis innan det sker. Känns inte som att det kan vara normalt?
  • Anonym (BRR)

Be om att bli utredd ordentligt om du är orolig. 
    Jag gick med oregelbunden hjärtrytm ganska länge innan en (kvinnlig såklart) läkare tog det på allvar och skickade remiss för utredning. Hon sa att arytmier är väldigt vanligt bland kvinnor i åldern 18-35. Och att det är svårt att få hjälp för det för att man ofta avfärdas som "ung och frisk". Själv tyckte jag det var extremt obehagligt när det kändes som att hjärtat slog helt galet, eller det kändes som att det rusade, stannade av, tog dubbelslag osv. Har du känt av något själv eller är du bara orolig pga vad klockan visar?

Jag blev utredd och äter nu betablockerare som jag tar vid behov. Funkar toppen. Får mest oregelbunden hjärtrytm nu när jag sovit dåligt, varit tillfälligt stressad, eller håller på att bli förkyld.
    OBS kan ta tid. Jag fick vänta nästan ett år på att få ultraljud på hjärtat. 

Blev även avrådd från att hålla på och mäta puls och liknande via smartklocka eftersom det bara kan skapa mer oro och stress och påverka hjärtat ännu mer. (Vilket för mig inte är ett problem pga äger ingen smartklocka). Sen fick jag även veta att informationen man får ut från smartklockor inte är tillförlitlig heller, så man håller ofta på och jagar upp sig i onödan. 

• Anonym (Woi)
    Anonym (EKG) skrev 2025-01-28 21:45:43 följande:
    Jag har inte haft såhär förut. Får en konstig känsla i kroppen när det sker. Igår hade jag ojämnheter puls ganska länge. Känns obehagligt i kroppen på något sätt. Jag känner verkligen när den kommer hoppa över slag eller kommer slå snabbare, precis innan det sker. Känns inte som att det kan vara normalt?
    Dricker du mycket koffein, kaffe/energidryck? Är du stressad? Sover du dåligt?

Jag fick sjuka extraslag och rusningar dagligen förut när jag drack koffein. Nu händer det typ aldrig. 
  • Anonym (EKG)
    Anonym (BRR) skrev 2025-01-28 21:54:42 följande:

Be om att bli utredd ordentligt om du är orolig. 
    Jag gick med oregelbunden hjärtrytm ganska länge innan en (kvinnlig såklart) läkare tog det på allvar och skickade remiss för utredning. Hon sa att arytmier är väldigt vanligt bland kvinnor i åldern 18-35. Och att det är svårt att få hjälp för det för att man ofta avfärdas som "ung och frisk". Själv tyckte jag det var extremt obehagligt när det kändes som att hjärtat slog helt galet, eller det kändes som att det rusade, stannade av, tog dubbelslag osv. Har du känt av något själv eller är du bara orolig pga vad klockan visar?

Jag blev utredd och äter nu betablockerare som jag tar vid behov. Funkar toppen. Får mest oregelbunden hjärtrytm nu när jag sovit dåligt, varit tillfälligt stressad, eller håller på att bli förkyld.
    OBS kan ta tid. Jag fick vänta nästan ett år på att få ultraljud på hjärtat. 

Blev även avrådd från att hålla på och mäta puls och liknande via smartklocka eftersom det bara kan skapa mer oro och stress och påverka hjärtat ännu mer. (Vilket för mig inte är ett problem pga äger ingen smartklocka). Sen fick jag även veta att informationen man får ut från smartklockor inte är tillförlitlig heller, så man håller ofta på och jagar upp sig i onödan. 

Jag har haft problem liknande det du beskriver. Hjärtat rusar, hoppar över slag, slår hårt och sedan mjukt. Liksom väldigt ojämnt på något sätt. Under några veckor. Återkommer flera gånger per dag. Kände på pulsen igår och det kändes inte bra. Väldigt oregelbunden. Googlade och läste att det kan vara förmaksflimmer, som är ofarligt och kom på att man kan kolla det med min smartklocka. Den säger dock att det inte tyder på förmaksflimmer, så tänkte om det är något annat.
    Har bara kollat med klockan ett par gånger ikväll, inte annars och oron fanns där innan.
  • Anonym (EKG)
    Anonym (Woi) skrev 2025-01-28 22:03:10 följande:
    Dricker du mycket koffein, kaffe/energidryck? Är du stressad? Sover du dåligt?

Jag fick sjuka extraslag och rusningar dagligen förut när jag drack koffein. Nu händer det typ aldrig. 
    Dricker koffein ibland, men inte dagligen. Om jag ska köra bil långt t ex så kan jag dricka en energidryck typ en gång varannan månad. Dricker kaffe när jag besöker någon eller på jobbet. Nu är jag sjukskriven för utmattning så inte varit på jobbet på flera veckor. Drack kaffe idag på ett kalas, annars är det längesedan.
    Sover dåligt gör jag väl, men har gjort i drygt ett år och inte haft sådär innan. Är som jag skrev sjukskriven för utmattning, så stress finns såklart.
  • Anonym (BRR)
    Anonym (EKG) skrev 2025-01-28 22:03:13 följande:
    Jag har haft problem liknande det du beskriver. Hjärtat rusar, hoppar över slag, slår hårt och sedan mjukt. Liksom väldigt ojämnt på något sätt. Under några veckor. Återkommer flera gånger per dag. Kände på pulsen igår och det kändes inte bra. Väldigt oregelbunden. Googlade och läste att det kan vara förmaksflimmer, som är ofarligt och kom på att man kan kolla det med min smartklocka. Den säger dock att det inte tyder på förmaksflimmer, så tänkte om det är något annat.
    Har bara kollat med klockan ett par gånger ikväll, inte annars och oron fanns där innan.
    Jag har inte förmaksflimmer utan takykardi. Däremot har jag förmaksflimmer i släkten. Typ alla kvinnor på mammas sida har problem i någon form med oregelbunden hjärtrytm. Min mormor har förmaksflimmer och hon får ibland åka in på sjukhus och få en liten elchock så att hjärtat börjar slå i rätt takt igen. 
    Jag förstår att man vill googla när man mår dåligt men det kan bli galet också. Det är bättre att du söker kontakt med vården så får dom kolla upp vad din oregelbundna hjärtrytm beror på och att du får rätt behandling. 

Leta inte heller efter svar hos din smartklocka. Det är bättre att du letar hos vården. Ta tag i det direkt eftersom det kan vara långa väntetider för undersökningar. 
  • molly50

Jag har också liknande problem och upptäckte det först när jag var gravid med mitt andra barn.
    Fick då veta att det troligen berodde på graviditeten.
    Men när det frórtsatte efteråt så fick jag en remiss till hjärtläkare och fick då veta att jag har ett sk retledningsfel. 
    Det innebär att de elektriska impulserna ibland blir fel så att hjärtat kan slå för fort eller med dubbla slag.
    Jag har fått betablockerare att ta vid behov och rådet att inte utsätta mig för för mycket stress.
    Och nu har jag inte känt av problemet på ganska länge.

Svar på tråden Vad betyder ett sånt här EKG?