Anonym (EKG) skrev 2025-01-28 22:03:13 följande:
Jag har haft problem liknande det du beskriver. Hjärtat rusar, hoppar över slag, slår hårt och sedan mjukt. Liksom väldigt ojämnt på något sätt. Under några veckor. Återkommer flera gånger per dag. Kände på pulsen igår och det kändes inte bra. Väldigt oregelbunden. Googlade och läste att det kan vara förmaksflimmer, som är ofarligt och kom på att man kan kolla det med min smartklocka. Den säger dock att det inte tyder på förmaksflimmer, så tänkte om det är något annat.
Har bara kollat med klockan ett par gånger ikväll, inte annars och oron fanns där innan.
Jag har inte förmaksflimmer utan takykardi. Däremot har jag förmaksflimmer i släkten. Typ alla kvinnor på mammas sida har problem i någon form med oregelbunden hjärtrytm. Min mormor har förmaksflimmer och hon får ibland åka in på sjukhus och få en liten elchock så att hjärtat börjar slå i rätt takt igen.
Jag förstår att man vill googla när man mår dåligt men det kan bli galet också. Det är bättre att du söker kontakt med vården så får dom kolla upp vad din oregelbundna hjärtrytm beror på och att du får rätt behandling.
Leta inte heller efter svar hos din smartklocka. Det är bättre att du letar hos vården. Ta tag i det direkt eftersom det kan vara långa väntetider för undersökningar.