Anonym (F) skrev 2025-01-29 17:52:11 följande:
Fastnat i ett mönster? Vi grälar knappt alls nuförtiden. Jag tror det gått rätt många år nu, sedan vi grälade senast. Vi vill inte göra varandra upprörda, men när förhållandet var nytt hände det relativt ofta att vi gjorde det av misstag.
Precis!
Trådstarten har fel på flera premisser:
1) När hen totalgeneraliserar att de första månaderna eller året inte ska innehålla bråk - det innebär att det är OK sen alltså? Det är mer sunt att man bråkar pga att spänningar och skit byggts upp än för att man är osynkade i början? För mig känns det sundare att man bråkar mindre och mindre än tvärtom.
2) Gällande städning och hussysslor: Min mans boende var verkligen sådär, men han ansträngde sig för han bryr sig om mig, och har höjt sin egen baseline för hur han vill ha det omkring sig.
3) Likaså har jag jobbat mycket med mig själv och mina svagheter. Jag tror inte jag hade kunnat göra det utan min man som utmanat mig och fått mig att se mina beteenden ifrån en annans perspektiv. Så om jag var tvungen att vara ?redo? för ett förhållande i bemärkelsen mogen och bråkfri hade jag fått vara singel for life.
En person som blivit sårad kan ha tillitsproblem, en person som är omogen kan vara svartsjuk. Är man öppen för att lyssna på varandra kan man jobba genom dessa saker ihop och växa tillsammans.