Inlägg från: Anonym (Juli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Juli)

Hur få lugn på fyra små barn?

Rutiner - fasta tider och bestämt schema för vad som ska göras. Likadant varje dag så att alla vet vad som ska hända. Gärna mycket utevistelse och fysisk aktivitet. Dela på barnkullen när det går så att de inte alltid är tillsammans allihop. Om du kan passa tex så ta två av barnen. 
    Att ge barnen regelbunden ensamtid med förälder brukar också kunna lugna. 

• Anonym (Juli)

Om de äldre barnen har aktiviteter är det ofta ett bra tillfälle att skapa ensamtid med förälder, tex att förälder och barn promenerar dit eller att föräldern alltid hämtar efteråt och de går och fikar tillsammans, eller liknande. 

Hur mycket jobbar föräldrarna? Med så många barn är det kanske smart om båda går ner i arbetstid några år framåt. 

Är det så att din dotter tagit all föräldraledighet och nu inte orkar längre? Det där kaoset utbryter ju gärna när den vuxna inte riktigt orkar styra upp (om jag ser till mig själv). I så fall är det hög tid för föräldrarna att byta plats. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (pappa) skrev 2025-02-14 10:21:05 följande:

Ja. Håller med dig. De där choklad-pralinerna som finns som frukost är rena fördärvet.
    En av döttrarna lider av aspberger och på henne märktes det fort som attan när hon fick omega-3. 

Mitt barn med npf började äta tillskott med (bla) omega 3 för ett par år sedan och det gjorde absolut ingen skillnad. Omega 3 finns ju redan normalt sett i maten. 

• Anonym (Juli)
    Anonym (Karl-Erik) skrev 2025-02-16 07:36:33 följande:
    Ja, det där med visuella belöningar och bestraffningar kan nog funka i en del fall. Min dotter har dock fyra ganska små barn, så kulor eller märken skulle bli alltför krångligt att administrera. 
    Man ska inte heller underskatta vikten av att verbalt uppmärksamma när barnet sköter sig. Att se sitt barn i ögonen och säga vad glad man är att hen satte undan sin tallrik utan att man behövde be om det, tex. Personligen tror jag att den positiva uppmärkssmheten är viktigare och mer effektiv än en stjärna på en lista. Men stjärnan funkar också, om man samtidigt ger den där uppmärksamheten, glada tonen i rösten, leendet och kramen. Barnen vill gärna ha belöningar, men helst vill de ha vår uppmärksamhet och vår bekräftelse. 
  • Anonym (Juli)
    Anonym (Qx) skrev 2025-02-16 08:43:27 följande:

Fast frågan är ju relevant. Om man har svårt att se konsekvenser av olika val.

Vad skulle du säga till någon som kört sin ekonomi i botten? Varför valde du att lägga pengar på det ena än det andra?

Vad skulle du säga till någon som mist jobbet? Vad var det som gjorde att du fick kicken? Varför gjorde du så?

Frågor av den typen är bara relevant om man kommer att vara med om samma sak igen och då behöver ändra sitt beteende (tex låta bli att stjäla för att slippa få sparken). Den här familjen har nu fyra barn och de kan inte göra om det, så frågor om varför är fullkomligt onödiga och oanvändbara. En relevant fråga i stil med den om att få sparken hade kunnat vara: I vilka situationer blir det kaos? Kan ni undvika de situationerna på något sätt genom att ni vuxna ändrar rutiner/bemötande/beteende? 
Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?