• Anonym (Karl-Erik)

Hur få lugn på fyra små barn?

Min dotter har fyra barn som är 1, 5, 9 och 10 år. De triggar varandra, retas och provocerar varandra, volymen ökar och det bli kaos i kök och vardagsrum på eftermiddagarna. Dottern blir arg, skriker, lyfter bort ett barn, hotar och tycker att livet är jobbigt. 

Finns det några enkla grepp som kan sänka stressen/volymen/provokationerna?

• Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?
  • Anonym (Linda)

*Regler
    *Rutiner 
    * Förälder som är med och aktiverar dom 
    * Förälder som är där och har fokus.på dom 

Har din dotter insikt nog i att be om hjälp och kunna styra upp sina dagar med barnen?

• Anonym (ta hjälp)

Det låter ju inte särskilt bra....dottern blir arg o skriker och lyfter bort barnet... Borde kunna ha en kommunikation och att det skulle räcka med att säga till bestämt inte behöva lyfta bort barnet..
    Hoppas att hon tar hjälp, sväljer stoltheten, för det låter som att hon behöver det. Inte roligt varken för henne eller barnen, om det ska vara ilska och skrik och kaos hemma. 

• Anonym (pappa)

Det är väl så där under några år. Hon får skicka en eller flera till sitt rum. Härska genom söndring. Så gjorde vi. När det var för jobbigt så blev det "Upp på rummet och kom inte ner förrän vi säger det"..så stod man och pekade med hela handen.
    Lydde de inte så var det och bära upp dom handgripligen - under ett jädra liv.

• cosinus

Man kör slut på dem fysiskt.

Det var det enda som funkade för oss under några år. Vi kunde ta en hel lördag till att gå till affären och köpa lördagsgodis och gå hem (3 km i varje riktning). Vagn med så de kunde vila och så stanna och klättra på stenar och träd och leka i lekparker på vägen.

Har fyra barn med 2 år mellan alla och framförallt killarna (som är i mitten) behövde aktiveras för att det skulle vara rimligt lugnt en stund hemma sen.

När de började vara så stora som 8-10-år så hade de aktiviteter och då passade man på att ta med ett småsyskon och typ dumpa en unge på träning, ta med ett barn och handla och vips var det bara två hemma så det blev drägligare för den föräldern. Då valde man ju lite smart också så man delade på de som var mest i luven på varandra för tillfället.

• Anonym (Postpaket)

Regler och rutiner är a och o sen behöver barnen få tillräckligt med uppmärksamhet. Är de 4 barn är det väldigt mycket uppmärksamhet som behövs  få toll varje dag. Med fördel individuell uppmärksamhet så varje barn känner sig sedd. Då minskar troligen behovet att ropa skrika och stöka för barnen får då positiv uppmärksamhet utan att skapa kaos. 

• Anonym (Juli)

Rutiner - fasta tider och bestämt schema för vad som ska göras. Likadant varje dag så att alla vet vad som ska hända. Gärna mycket utevistelse och fysisk aktivitet. Dela på barnkullen när det går så att de inte alltid är tillsammans allihop. Om du kan passa tex så ta två av barnen. 
    Att ge barnen regelbunden ensamtid med förälder brukar också kunna lugna. 

• Anonym (Juli)

Om de äldre barnen har aktiviteter är det ofta ett bra tillfälle att skapa ensamtid med förälder, tex att förälder och barn promenerar dit eller att föräldern alltid hämtar efteråt och de går och fikar tillsammans, eller liknande. 

Hur mycket jobbar föräldrarna? Med så många barn är det kanske smart om båda går ner i arbetstid några år framåt. 

Är det så att din dotter tagit all föräldraledighet och nu inte orkar längre? Det där kaoset utbryter ju gärna när den vuxna inte riktigt orkar styra upp (om jag ser till mig själv). I så fall är det hög tid för föräldrarna att byta plats. 

• Anonym (pappa)

Ibland undrar jag om man som förälder gör fel val av frukost till barnen. Söta frukostar får dem mer speedade. En av barnen gav vi fiskleverolja (Omega 3) och märkte en *avsevärd* skillnad i beteende.
    Man kan ialla fall tänka på detta...

• Anonym (Postpaket)
    Anonym (pappa) skrev 2025-02-14 09:04:13 följande:

Ibland undrar jag om man som förälder gör fel val av frukost till barnen. Söta frukostar får dem mer speedade. En av barnen gav vi fiskleverolja (Omega 3) och märkte en *avsevärd* skillnad i beteende.
    Man kan ialla fall tänka på detta...

Detta tror jag är underskattat. Kosten generellt är så himla viktig. Än mer vid tex ADHD. Jag har själv erfarenhet av detta och det är som natt och dag vad kosten gör skillnad för beteende och förmåga. 
Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?