Inlägg från: Anonym (Karl-Erik) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karl-Erik)

Hur få lugn på fyra små barn?

Min dotter har fyra barn som är 1, 5, 9 och 10 år. De triggar varandra, retas och provocerar varandra, volymen ökar och det bli kaos i kök och vardagsrum på eftermiddagarna. Dottern blir arg, skriker, lyfter bort ett barn, hotar och tycker att livet är jobbigt. 

Finns det några enkla grepp som kan sänka stressen/volymen/provokationerna?

• Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?
  • Anonym (Karl-Erik)
    SkaneFre skrev 2025-02-14 14:09:02 följande:

Varför skaffar man 4 barn? 

Tänkte inte på det. Sen abort, kanske...?

• Anonym (Karl-Erik)

Tack för fina tankar och råd. Delvis inspirerad av detta har jag nu skickat
    åtta råd till min dotter. 

"Goda råd har man ingen nytta av, det är därför man vill ge bort dem hela tiden", har någon klok person sagt.

Men nyligen vädjade hon faktiskt om råd - med lite desperation i rösten . 

• Anonym (Karl-Erik)
    SkaneFre skrev 2025-02-14 16:27:12 följande:
    Sniff sniff. Det luktar WT med 0 studieskulder.
    Snälla, håll dig till frågan i tråden. I mina öron låter du varken smart eller rolig. Bara plump.
  • Anonym (Karl-Erik)
    Anonym (Sexbarnsmamma) skrev 2025-02-15 10:49:46 följande:
    Ja, det var precis det jag menade med "visuellt lätt att uppfatta". Det var väl inte så tydligt uttryckt av mig, men jag tänkte på saker som de konkret kan se, såsom klistermärken, ritade staplar, eller stenkulor som du föreslår.
    Ja, det där med visuella belöningar och bestraffningar kan nog funka i en del fall. Min dotter har dock fyra ganska små barn, så kulor eller märken skulle bli alltför krångligt att administrera. 
  • Anonym (Karl-Erik)
    Anonym (Juli) skrev 2025-02-16 07:46:54 följande:
    Man ska inte heller underskatta vikten av att verbalt uppmärksamma när barnet sköter sig. Att se sitt barn i ögonen och säga vad glad man är att hen satte undan sin tallrik utan att man behövde be om det, tex. Personligen tror jag att den positiva uppmärkssmheten är viktigare och mer effektiv än en stjärna på en lista. Men stjärnan funkar också, om man samtidigt ger den där uppmärksamheten, glada tonen i rösten, leendet och kramen. Barnen vill gärna ha belöningar, men helst vill de ha vår uppmärksamhet och vår bekräftelse. 
    Ja, bra inlägg. Jag tror också på positiv förstärkning. Barn får nog generellt väldigt mycket tillsägelser och för lite beröm. Den som får en belöning - ett leende, ett tack, en kram, ögonkontakt - känner värme och glädje och vill ha mer. Och söker förhoppningsvis beteenden som belönas.
Svar på tråden Hur få lugn på fyra små barn?