• Anonym (nn)

Vad fyller boendestödjare för funktion egentligen?

De kommuner som jobbar för att boendestödet inte ska behövas är verkligen inte insatta i vad boendestödjare ska göra. Att jobba för det är väldigt nedlåtande. Självklart ska man jobba för bättre rutiner men ens nedsättningar försvinner inte, att man behöver någon med sig för att klara av vissa saker försvinner inte etc. Lägger man då till dåligt mående som mixtrar med ens förmågor...

Det är mer åt det hållet här nu men BS håller inte helt med om vad de fått som direktiv iaf. BS ska absolut kunna pusha och stödja vid även dåligt mående till dusch& städ men visst finns det gränser. Mina hade utan problem kunnat vänta utanför badrumsdörren medans jag duschade. Ringa till BS kommer inte på frågan här för att jag ev mår dåligt men skulle jag inte ta emot besök går ett telefonsamtal för att kolla läget bra.

• Anonym (nn)

Just det där att faktiskt ha någon med sig (body doubling om annan involverad men lever man ensam kan det va svårt att ha) som kan bara vara där så att man inte fastnar i något moment eller ger upp om något krånglar. Jag är inte korkad eller behöver träna på att laga mat, jag får bara inte ihop mig själv riktigt periodvis. Ena dagen lagar personen mat själv, andra kan den inte riktigt klara av att få ihop sig själv att göra en macka även om du vet hur man gör såklart. Det blir inte bättre för att den gjort tusentals mackor förut. Jag gör massor av saker utan BS. Likväl är stödet ovärderligt periodvis.

• Anonym (nn)
    Anonym (Undrande..) skrev 2025-01-28 08:04:51 följande:
    Tror nog att det kan se olika ut från kommun till kommun. Alla chefer för socialpsykiatri har inte samma syn på hur man bäst hjälper människor bl.a Men i vår kommun har det uppdagats flera fall där människor som haft boendestöd levt i ren misär.
    BS kan inte tvinga någon att göra något.
Svar på tråden Vad fyller boendestödjare för funktion egentligen?