Inlägg från: Anonym (LJ) |Visa alla inlägg
  • Anonym (LJ)

Flytta från sina barn?

Anonym (H) skrev 2025-01-27 08:01:30 följande:
    Förstår din situation och tankar. Självklart ska man som vuxen kunna satsa på sitt eget liv också. Samtidigt är jag kanske inte rätt person att ge råd då jag är väldigt biased. Alla lägger upp det som dem vill men bara detta att du uttrycker stress över vardagen och ändå ska lägga varje ledig stund att åka till honom. Betalar han någonting för dessa resor? Åker han till dig? Har han erbjudit sig att flytta till dig eller att ni skulle flytta till en stad mittemellan? Ja hon är 18 men man är ju ändå flyttbar och hon har också en bra relation till mamman. Han har ett barn och du två. Känns som att det alltid är så att kvinnan ska anpassa sig och ge upp saker. 
    Men som sagt har stött på så många egoistiska bekväma män där det går ut över kvinnan och hennes barn och fd. Självklart säger jag inte att det är fallet för er. Varför stressa egentligen? Om ni har en stabil relation och hans dotter är 18 och dina vuxna kan ju ett par år göra skillnad för dem då det händer mycket i den åldern. Då hinner de etablera sig mer och landa i saken. Förstår att det kan vara frustrerande att bo isär men om målet ändå är att flytta ihop och sådär? Ponera att ni säger att ni ska flytta ihop om två år och ni åker varannan gång så blir det inte lika stressigt och båda får tid med barnen och varandra. 
    Jag vill ju vara med honom varje ledig stund, längtar så efter honom nu och är en ren ångest varje söndag då jag måste hem. 
    Han betalar inte för resorna men jag äter istort sett gratis. Han betalar nästan all mat. Kan vara ibland dom jag köper nåt. Men som sagt, han står för nästan all mat. Han åker ibland hit, han kommer i helgen. Men det är mest jag som åker.  Jag sover på en bäddsoffa I rummet. Är trångt hemma då min yngsta är hemma med sån kille ibland. Den äldsta kommer med kompisar. Så det är jobbigt att vara här istället för ett stort hus med egen sängkammare och stort kök. 
    Jag vin flytta dit och nä, inte varit tal på att han ska flytta. Han har alldeles för bra jobb. Jag jobbar på fabrik och han har ett jobb med dubbelt så mycket lön som mig. Ett jobb som inte finns på många ställen. Så vore korkat att han säger upp sig och söker nytt och jag står kvar på min fabrik. 

Vi är strax över 50 båda. Om två år är vi nästan 55.. känner mig redan gammal.  Vin inte förlora mer tid med honom.  Därför vill jag flytta inom ett år helst. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (K) skrev 2025-01-27 08:09:52 följande:

Jag vet en tjej vars föräldrar flyttade när hon tagit studenten och hon kände sig väldigt övergiven och det påverkade deras relation väldigt negativt. 

Nu ska du inte flytta så långt bort som den tjejens föräldrar gjorde (utomlands), men lämnar dem ändå att klara sig helt själva i vardagen. 

Jag hade pratat med dem och berättat att jag funderade på att flytta i framtiden. Ge det något år till, eller två. Se till att båda har liv som rullar på på ett bra sätt. Gr dem tid stt förbereda och planera. Ett åt för dig är kort tid. Ett år för en 19-åring är lååångt. 

Jag flyttade hemifrån när jag var 18. Men det är skillnad på att flytta hemifrån och att ens hem försvinner och man tvingas skaffa eget. Jag kunde tex komma hem under studieuppehåll på somrarna.

Skillnad att flytta utomlands och flytta 13 mil bort. Sen kan dom kanske ändå känner sig övergivna. Men dom kommer ju kunna hälsa på oss och vi kommer hälsa på dom ofta.  
    Om det går som vi tänkte så flyttar jag ju inte förränom ca ett år ändå. Till hösten/nästa vinter nångång. Så du är ju 10 - 11 månader. Då kommer mina barn bara 21 och 19. 

Jag flyttade när jag var 17 men som du säger,  det var ju av egen vilja och det är skillnad. 
  • Anonym (LJ)
    Lynx123 skrev 2025-01-27 08:23:30 följande:

Kanske bäst om du tar ett samtal om det här med döttrarna. Tänk på att det här förmodligen är den sista perioden som ni kommer leva tillsammans - ha inte för brått med att avsluta den för den kommer inte tillbaka. Trots allt har du bara varit ihop med din kille i nio månader så det är väl inte så himla bråttom? Att han har pool betyder ju ingenting. Kanske ni kan bo hos varandra varannan helg en tid och se hur ni funkar ihop? Det kan också vara ett test för att se hur mycket han är villig att ge upp för dig.

Ja..Jag tänker på det med,. Att denna tid inte kommer tillbaka. Men dom är ju knappt hemma ändå. 
    Jag ska prata med dom med såklart innan vi tar ett riktigt beslut. Bara ville slänga ut frågan här och få lite tankar om det. 

Sen är det inte poolen som gör att vi väljer att bo hos honom utan hans jobb. Han har ett väldigt bra och välbetalt jobb och jag står och nöter på en fabrik med dålig lön. 
    Sen vi blev ihop så hänger vi ju varje helg och ledig dag så vi testar så mycket vi kan på att bo ihop.
  • Anonym (LJ)
    Anonym (I sanningens namn) skrev 2025-01-27 09:40:44 följande:

1. Det handlar om 13 mil! Han kan pendla från dig till sitt jobb varannan vecka. Det är många som har längre pendling till sitt jobb.

2. Du är 50+ inte 19. Du kan vänta 2 år iaf, varför kan inte han ?kasta ut? sitt barn? Varför ska dina barn få stå tillbaka pga av hans? Är hans unge viktigare än dina egna? 

3. 50 000kr är en ok lön, men verkligen inget ovanligt. Får avsmak när jag läser hur desperat du klamrar dig fast vid honom och drar upp hans välbetalda jobb som en anledning till att han inte är flyttbar. HAN kan pendla! 

4. Ditt val att nöta på fabrik. Du kan läsa en utbildning eller söka annat om du vill få upp din lön.

1. Sommartid kan han kanske pendla men vintern när det är kass väder så är det inte så roligt att åka 13 mil. Han börjar jobbet kl 6.30. Blir ju att gå upp mitt i natten för att åka ut på halkiga snöiga vägar. Nej!

2. Vi är båda 52 och vi vill inte vara gamla när vi flyttar ihop. Både hans och mina barn är lika viktiga.  Flyttar han blir det hans dotter som måste flytta. Så du är ju lika illa. 

3. För mig är 50 000 - 55 000 i lön mycket. Inte alla som har det. Du är säkert rik och fattar inte hur det är att leva på låg lön som precis räcker till hyra och mat. Jag får avsmak av rika knösar som inte fattar vanliga arbetare!

Jag kanske inte är nåt  läshuvd och inte lätt ai plugga som gammal. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Steff) skrev 2025-01-27 10:13:08 följande:

Kan du få ett nytt jobb på hans ort? Det är inte alltid så lätt att få när man är över 50.

Alla är olika men det kan vara en känslig ålder när man ska lämna skolan och gå ut i vuxenlivet. Det är många som mår dåligt i den åldern. 

Jag säger inte att du inte ska flytta men det är en hel del att ta med i beräkningen. Det är viktigt att ni pratar ihop er om ekonomin och andra praktiska frågor. 

Jag hoppas ju, måste, då jobb där. Och det är väl en av anledningarna med att jag är strax över 50. Än så länge kan jag nog få jobb men väntar jag och blir 55 kanske..då är det genast svårare. 

Och självklart pratar vi redan om ekonomin och hur vi ska lägga upp det. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (xxx) skrev 2025-01-27 10:46:22 följande:

Har du råd att flytta, ha dubbelt boende? Flyttar du fast du inte får jobb där?

Om det tar slut om några år, hur är planen då?

Alltså lägenheten har jag ju inte kvar om inte mina barn tar den. Tar mina barn den får dom ju betala allt. Min stora har fast jobb, fick direkt efter studenten. Min yngsta kommer nog få jobb där hon jobbar nu (jobbar helgen och kvällar) så det kommer dom ha råd med om dom har jobb. 

Nä flyttar inte utan att ha fått jobb där. Och ju äldre jak blir, desto svårare att få jobb.  

Vi har pratat om att jag ska få lägga undan hälften av mon lön, minst, att ha om jag måste flytta. Är rätt säker på att jag får komma tillbaka till mitt jobb jag har nu om det skiter sig. Jag jobbar på fabrik men en fabrik som går som tåget. Vi bara ökar och ökar. Anställer mer och mer. Jag kan mycket här och jobbat länge här så ska prata med chefen. 

Men det är väl många som flyttar utan att veta om det håller om 10 år eller? Med eller utan barn. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Steff) skrev 2025-01-27 11:07:11 följande:
    Ibland kan man få tjänstledigt för att prova på nytt jobb. Det är värt att kolla upp
    Smart!
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Alice) skrev 2025-01-27 11:28:56 följande:
    Du vet väl att både ris och pasta är halvfabrikat, va? Mjöl är också halvfabrikat... Halvfabrikat betyder inte att det är automatiskt dåligt. 

Men ja, dina barn borde ju ha lärt sig laga mat för flera år sen, och sen är det ju självklart att de ska kunna tvätta, städa och göra allt annat som man behöver kunna när man bor själv. 

I första hand skulle jag nog fokusera på det och att du ser till att dina två barn faktiskt är redo att bo själv så att du kan flytta till din pojkvän så snart som möjligt. 
    Det är väl matlagning dom inte så bra på. Fast dom lagar mat men inte egna köttbullar, köttfärssås, kött och  sås från grunden. Men sen klart dom kan steka färdiga köttbullar, hamburgare, korv och fiskpinnar...men jag menar riktig mat. 

Annars är dom duktiga och min äldsta har bott på internatskola på gymnasiet. Där städade dom och tvättade själva. Och det gör dom hör hemma med.  
  • Anonym (LJ)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-27 12:58:29 följande:

Att de har kvar lägenheten är väl en jättebra idé så de har tak över huvudet båda två. Även suveränt om det inte funkar med mannen som du känt väldigt kort tid (för att flytta ihop med). 

Fast hur lång tid tycker du att man ska vara ihop för att flytta ihop? Kommer ju bli ca 1.5 år till hösten/vintern. Är det för kort? Ska man vara ihop i 5 år eller? 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (JB) skrev 2025-01-27 13:02:26 följande:
    Vadå ska "få" lägga undan hälften av din lön?

Döttrarna kanske vill flytta med dig?
    Vi har bara pratat lite om ekonomin än,  men ett bra förslag var att jag inte stort sett bara kommer behöva betala maten. Sen kan jag spara och lägga undan och ha i fall i fall det inte skulle hålla mellan oss. Då har jag en bra slant att starta nytt boende med. Han skulle så för alla räkningar, bilarna och så.  Säg att jag kan lägga undan en 12000 varje månad. Helt ok för mig.  

Vill dom flytta med så absolut. Men tror absolut inte att dom vill det.  Äldsta har bra jobb inom det hon pluggade till och har kompisar hör. Yngsta har sin kille här och kompisar. Även deras pappa bor ju här. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-27 13:05:38 följande:

Att lära sig laga mat och städa etc är det minsta. Den vägen ska alla vandra och de allra flesta blir vettiga vuxna som betalar räkningar och är hela o rena. Däremot att bli utslängda är en annan femma. Yngsta tar alltså studenten och då är det tack o hej. Jag tycker att ett alternativ kan vara att du söker ett jobb på hans ort. Får du det jobbet så får du bo gratis ett tag säg ett halv år/år hos mannen. Döttrarna bor då hemma i din lägenhet men har de jobb betalar de naturligtvis för sig hemma. Då blir det inte så hårt som här ta över lägenheten o klara er själva. Du kan då åtminstone första tiden åka hem en helg i månaden. Hur är bostadsmarknaden där du bor? Kan ungdomarna ens få tag i egna lägenheter?

Jag har absolut inte tänkt bara "här ta över och tack och hej" har skrivit i många svar här att OM det skulle bli så här så skulle vi ofta åka och hälsa på dom över helgen och nån em med kanske.  Och dom får när dom vill komma till oss och sova över. Har ju liksom inte tänkt säga farväl för alltid till dom.  Det är heller inte partybrudar. Tvärtom. Dem äldsta dricker inte alls. Och den yngsta har en jättebra kille som hellre jobbar än festar. Så hon hänger nästan bara med honom.  Jag kommer ju aldrig tappa kontakten med dom.  Det är 13 mil. Finns väl många som flyttar utomlands eller mycket längre bort än så här.
  • Anonym (LJ)

Att lära sig laga mat och städa etc är det minsta. Den vägen ska alla vandra och de allra flesta blir vettiga vuxna som betalar räkningar och är hela o rena. Däremot att bli utslängda är en annan femma. Yngsta tar alltså studenten och då är det tack o hej. Jag tycker att ett alternativ kan vara att du söker ett jobb på hans ort. Får du det jobbet så får du bo gratis ett tag säg ett halv år/år hos mannen. Döttrarna bor då hemma i din lägenhet men har de jobb betalar de naturligtvis för sig hemma. Då blir det inte så hårt som här ta över lägenheten o klara er själva. Du kan då åtminstone första tiden åka hem en helg i månaden. Hur är bostadsmarknaden där du bor? Kan ungdomarna ens få tag i egna lägenheter?

Och japp, här finns lägenheter att få tag på rätt lätt. Bor i mindre samhälle och här är ofta lediga lägenheter lediga. 
  • Anonym (LJ)

Jag har absolut inte tänkt bara "här ta över och tack och hej" har skrivit i många svar här att OM det skulle bli så här så skulle vi ofta åka och hälsa på dom över helgen och nån em med kanske.  Och dom får när dom vill komma till oss och sova över. Har ju liksom inte tänkt säga farväl för alltid till dom.  Det är heller inte partybrudar. Tvärtom. Dem äldsta dricker inte alls. Och den yngsta har en jättebra kille som hellre jobbar än festar. Så hon hänger nästan bara med honom.  Jag kommer ju aldrig tappa kontakten med dom.  Det är 13 mil. Finns väl många som flyttar utomlands eller mycket längre bort än så här.
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2025-01-27 18:17:46 följande:

TS, det rimliga är väl att du flyttar ihop med mannen "på prov" och behåller din lägenhet så länge? Då kan döttrarna bo i den. Du åker hem ibland.

Varför skulle en 19-åring och 21-åring inte klara det? Att bo själva? De är unga men vuxna. De verkar ha sina egna liv. Du finns 13 mil bort och deras pappa finns 2 mil bort. Det är inte som att de bor i Sverige, du i USA och pappan i Australien, om du förstår vad jag menar.

Därför tycker jag att en del svarar konstigt, när de skriver att det vore fel av dig att flytta till hösten. Nästan som om döttrarna fortfarande vore bäbisar.

Du överger dem inte för att du flyttar 13 mil bort när de är i 20-årsåldern. Ni kan fortfarande träffas ofta och de kan fortfarande höra av sig till dig om det är något.

MEN låt dem bo kvar i lägenheten åtminstone något år till. Att flytta är ju inte detsamma som att kasta ut dem på gatan, och för både deras skull och din egen skull bör du ha kvar din egen bostad tills vidare. 

Sen håller jag med kritiken om att det så ofta är kvinnan som förväntas riva upp sitt liv och flytta till mannen. Som om hans liv är viktigare än hennes?

Men i ert fall kan jag förstå varför du vill flytta till honom och inte tvärtom. Jag tycker inte alls att du gör fel om du väntar till hösten och sedan flyttar på prov.

Tack för ditt svar, ett skönt svar att få. 
  • Anonym (LJ)
    Anonym (Nej) skrev 2025-01-28 07:19:22 följande:
    Tog du över lägenheten och fick betala själv? 
    Fast om dom har heltidsjobb så är det väl inget konstigt att en som är 21 år och en som är 19 år får betala hyra på en lägenhet eller? För förstår att du inte tycker att mina barn ska behöva betala hyran. 
Svar på tråden Flytta från sina barn?