Inlägg från: Anonym (Carina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Carina)

Av rent hypotetiska själ..

Så av rent hypotetiska skäl, pratar du om dig själv? 

Ingen blir tvingad till någon utbildning. On man inte har någon erfarenhet eller bakgrund inom det. Men inte ens jag arbetar med mitt yrke längre. Efter 8 år tröttnade jag.

Sen måste man ha ett intresse för att kunna klara att läsa en hel utbildning. Det är mycket att läsa, speciellt vårdyrket. Det slutar bara med att folk oftast hoppar av. Och då är det rent slöseri av skattepengar I alla fall. Vården har dessutom ökat sina krav de senaste åren. Och nu vill det i princip bara ha utbildade uskor och folk som är genuint intresserade av yrket. Det märks snabbt vilka som inte är det. Så det är inte längre "vem som helst" som kan komma in.

Jag har en systerdotter som fick läsa in dom ämnena hon behövde. För att kunna söka sig vidare till högskola.

"En bagatell" vore intressant veta vad det är. Om man blir nekad beror det oftast på att man har tillgångar man kan sälja. Alternativt missköter sig med bågitti systemet. Så då blir jag lite fundersam.

Bristyrken är dock prioriterade, du borde fundera starkt på vad du kan tänka dig. Och ett plus om du har någon form av bakgrund inom det. Det finns ju andra områden. T ex har man arbetat på timmar som vårdbiträde, behöver man inte bli uska. Man kan bli sjuksköterska istället. Eller medicinsk sekreterare t.ex. 

• Anonym (Carina)

* med något i systemet 

Svar på tråden Av rent hypotetiska själ..