• Anonym (hyppo)

Av rent hypotetiska själ..

Man är arbetslös och får inte jobb eller praktik.
    A-kassans dagar är slut, en med barn får ju 150 dagar extra.
    en utan får ju inte det.
    om det är någon 40+ och man t om blir nekad ekonomiskt bistånd, pga någon korkad bagatell.
    innebär ju då att man:

A) Slaggar hos en släkting/ vän, etc tills man kommer på fötter igen.

B) inte hittar någon att slagga hos, påbörja kriminell bana i mål om att bli inlåst. ( nu hoppas vi ju inte på det)

C) sälj de sista man äger och hoppas på att de räcker till ett isfisketält med kamin och börja vandra på olika platser.

D) Vad skulle ni lägga här på D? 

• Svar på tråden Av rent hypotetiska själ..
  • Anonym (Kr)

Hänger ju lite på vad bagatellen är och om det problemt kommer försvinna snart

• Anonym (F)

Gå med i utvecklingsgarantin hos arbetsförmedlingen. Då får man ersättning 

• Anonym (hyppo)
    Anonym (F) skrev 2025-01-26 15:11:32 följande:

Gå med i utvecklingsgarantin hos arbetsförmedlingen. Då får man ersättning 

Och om på jobb och utvecklingsgarantin tycker att denna person ska studera in i vårdyrken. (som kanske den personen, vet inte hur den är. inte är lämpad inom vård och ej har intresse.)
  • Dexter dot com
    Anonym (hyppo) skrev 2025-01-26 15:28:36 följande:
    Och om på jobb och utvecklingsgarantin tycker att denna person ska studera in i vårdyrken. (som kanske den personen, vet inte hur den är. inte är lämpad inom vård och ej har intresse.)
    Hur kan man inte vara intresserad av ett yrke när man står inför att bli hemlös?
  • Anonym (Kr)
    Om intresset för isfisketält är större så är det väl bara att börja flytta runt.
  • Anonym (hyppo)
    Dexter dot com skrev 2025-01-26 15:36:49 följande:
    Hur kan man inte vara intresserad av ett yrke när man står inför att bli hemlös?
    Alla är ju inte lämpad som t ex polis, brandman, militär, etc man kan ju inte tro att man kan sätta vem som helst i vilken position som helst.
  • Dexter dot com
    Anonym (hyppo) skrev 2025-01-26 15:45:32 följande:
    Alla är ju inte lämpad som t ex polis, brandman, militär, etc man kan ju inte tro att man kan sätta vem som helst i vilken position som helst.
    Fast dom flesta kan ju anpassa sig och det finns ju många vägar att gå som uska. Personen har en inkomst under utbildningen och förhoppningsvis ett jobb efteråt. Trivs man inte så söker man ett nytt medan man fortfarande är anställd och har inkomst.
  • Anonym (Kr)
    Kör på fisketältet i så fall
  • Anonym (FF)
    Nöden har ingen lag. Bara att anpassa sig.
  • Anonym (F)
    Min syster är med i garantin och hon går kurser inom sådant som hon valt. Så vad jag vet så blir man ej tvingad. Bara gör upp din egen plan och be om att få den godkänd 
  • Anonym (Carina)

Så av rent hypotetiska skäl, pratar du om dig själv? 

Ingen blir tvingad till någon utbildning. On man inte har någon erfarenhet eller bakgrund inom det. Men inte ens jag arbetar med mitt yrke längre. Efter 8 år tröttnade jag.

Sen måste man ha ett intresse för att kunna klara att läsa en hel utbildning. Det är mycket att läsa, speciellt vårdyrket. Det slutar bara med att folk oftast hoppar av. Och då är det rent slöseri av skattepengar I alla fall. Vården har dessutom ökat sina krav de senaste åren. Och nu vill det i princip bara ha utbildade uskor och folk som är genuint intresserade av yrket. Det märks snabbt vilka som inte är det. Så det är inte längre "vem som helst" som kan komma in.

Jag har en systerdotter som fick läsa in dom ämnena hon behövde. För att kunna söka sig vidare till högskola.

"En bagatell" vore intressant veta vad det är. Om man blir nekad beror det oftast på att man har tillgångar man kan sälja. Alternativt missköter sig med bågitti systemet. Så då blir jag lite fundersam.

Bristyrken är dock prioriterade, du borde fundera starkt på vad du kan tänka dig. Och ett plus om du har någon form av bakgrund inom det. Det finns ju andra områden. T ex har man arbetat på timmar som vårdbiträde, behöver man inte bli uska. Man kan bli sjuksköterska istället. Eller medicinsk sekreterare t.ex. 

• Anonym (Carina)

* med något i systemet 

Svar på tråden Av rent hypotetiska själ..