Skillnaden på att vara kär och gubbsjuk?
När jag var egentligen 16 år började jag få uppskattning av män i 35 års åldern.
När jag blev 18 år så blev detta verkligen påtagligt och äckligt. Grannar i 40 års åldern försökte sig på att bjuda ut mig.
Jag kunde bada vid områdets brygga och helt plötsligt fick jag ett meddelande av en granne, som jag aldrig pratat med som ingående beskrev hur min kropp såg ut i badkläder och vad den ville göra med mig?
Jag var verkligen äcklad. Dessa individer kände inte mig, jag pratade inte med dom, jag visste inte att dom fanns innan dessa meddelanden kom. Däremot så är ju inte folk dumma, kan man någons förnamn och har ett postnummer går det snabbt att köra uteslutningsleken.
Detta beteende ser ju som direkt obehagligt, rubbat och gubbsjukt. Men skulle nog även vilja hävda att man kan låsa in den här typen av män. En man va särskilt obehaglig som mer eller mindre stalka mig. Skickade smygfotograferade bilder på mig. Jag kunde få ett meddelande om vilka jag umgicks med, att han sett mig med en kille, vad min pappa handlade i affären och så vidare?
Men är det här ett gubbsjukt beteende? Var går gränsen mellan att vara kär i någon som är yngre och att vara gubbsjuk eller helt störd?
Beteendet dessa män hade skulle ju varit lika motbjudande om jag varit 35 år också.
Man ska kunna gå och bada i sitt egna område. Man ska kunna gå i sitt egna område utan att få en erotisk novell om hur min gångstil får den här gifta 40 åringen att känna sig.
Men frågan om åldersskillnad är ändå intressant. Jag tycker inte åldersskillnader är ett problem om man faktiskt är nyfiken på en person, man har gemensamma intressen eller något att prata om.
Att bara gå runt och objektifiera andra är väl problemet? Hur ser ni andra på detta? Det finns ju nyanser och gränser, men hur ser dessa ut.