Inlägg från: Anonym (Lovisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lovisa)

En miljon

Jag har ungefär 500 000 i fonder. Jag är ensamstående och har sparat ensam, och aldrig haft en hög inkomst. Tjänar ett några tusenlappar under medellönen. Men jag har sparat i ett antal år, så mycket jag tyckt att jag kunnat avvara, och det har gett avkastning även om det varit små summor i taget.

Därför tycker jag att det låter väldigt rimligt att många som tjänar betydligt mer än jag, eller har sparat i fler år, eller är två om sparandet har fått ihop över en miljon.

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (fondspara) skrev 2025-01-23 21:55:41 följande:
    Det låter bra gjort av dig att fått ihop ett så pass stort fondsparande.

Jag tycker det låter rimligt, om man utgår från att folk är intresserade av att fondspara och lever ekonomiskt. Det tror jag dock är en hel del folk som inte är. Och många som tjänar bra brukar ofta spendera mycket mer pengar skulle jag tro (dyrare boende osv) så inte säkert deras sparande är stort bara för de tjänar mycket.
    Tack.

Ja, att man är intresserad och framför allt medveten är såklart en förutsättning.

Alla som har möjlighet att spara/investera i fonder prioriterar det naturligtvis inte.

Huruvida man är en spara eller en slösa eller något mittemellan (förmodligen det bästa) tror jag ligger i ens personlighet och vanor och inte inkomst.
Svar på tråden En miljon