En miljon
Hur vanligt är det att ha en miljon i fondsparade?
Läste någonstans att var 10e svensk har det. Tycker det låter mkt. Man läster ju också att folk knappt har råd med mat.
Läste någonstans att var 10e svensk har det. Tycker det låter mkt. Man läster ju också att folk knappt har råd med mat.
Tycker inte det låter mycket. Väldigt många har höga löner, är de då två kan de lägga undan mer. Tycker snarare att det borde vara fler men många är slarviga med pengar. Och en miljon kommer du inte långt med om du t ex ska köpa eller bygga ett hus.
Vilka tror du är flest, de som inte har råd med mat eller de som sparat en miljon?
Jag har ungefär 500 000 i fonder. Jag är ensamstående och har sparat ensam, och aldrig haft en hög inkomst. Tjänar ett några tusenlappar under medellönen. Men jag har sparat i ett antal år, så mycket jag tyckt att jag kunnat avvara, och det har gett avkastning även om det varit små summor i taget.
Därför tycker jag att det låter väldigt rimligt att många som tjänar betydligt mer än jag, eller har sparat i fler år, eller är två om sparandet har fått ihop över en miljon.
Har 3 miljoner i aktier. Ett hus utan lån värt 4 miljoner kanske. Har ett vanligt jobb. Medellön. Sparat och investerat väl.
Gissar att det inte är ovanligt bland äldre som haft gott om tid att få pengarna att växa.
Jag har ungefär 500 000 i fonder. Jag är ensamstående och har sparat ensam, och aldrig haft en hög inkomst. Tjänar ett några tusenlappar under medellönen. Men jag har sparat i ett antal år, så mycket jag tyckt att jag kunnat avvara, och det har gett avkastning även om det varit små summor i taget.
Därför tycker jag att det låter väldigt rimligt att många som tjänar betydligt mer än jag, eller har sparat i fler år, eller är två om sparandet har fått ihop över en miljon.
Nu måste man ju inte tjäna ihop pengarna själv om andra har bott i hus.
Vi ärvde ca 9 miljoner rent efter svärföräldrarna, och sen blir det väl i alla fall 3 miljoner till när min mamma lämnar jorden.
Det är ju inte bara fondsparandet i sig som är det avgörande utan den totala ekonomin och hur ens livssituation ser ut. Jag är ensamstående 50+ med bara ett barn kvar hemmaboende varannan vecka. Räknas nog som medelinkomsttagare.
Hus värt drygt 3 milj - lån 600.000kr
Bil värd 250.000 - lån 0kr
Fonder 730.000kr
Övrig sparande 570.000kr
Pengarna har sparats ihop genom ekonomiskt tänkande - sparsam, samt att jag drivit ett företag under ett par år.
Har 3 miljoner i aktier. Ett hus utan lån värt 4 miljoner kanske. Har ett vanligt jobb. Medellön. Sparat och investerat väl.
Nu måste man ju inte tjäna ihop pengarna själv om andra har bott i hus.
Vi ärvde ca 9 miljoner rent efter svärföräldrarna, och sen blir det väl i alla fall 3 miljoner till när min mamma lämnar jorden.
Läste någonstans.... kan inte folk blir mer källkritiska och tala om vem som sagt vad i vilket syfte? Var det en bank som skrev detta? Och framför allt, vilka var urvalet? Var det bland de som sparade i deras bank?
Går säkert å spara ihop 1mille, men varför ju äldre en blir ju tråkigare blir ju livet och man handlar ju betydligt mindre ny än förr:)
Går säkert å spara ihop 1mille, men varför ju äldre en blir ju tråkigare blir ju livet och man handlar ju betydligt mindre ny än förr:)