Inlägg från: Gullvivor |Visa alla inlägg
  • Gullvivor

Att ha 4 barn, hur är det?

Ni som har 4 barn eller fler, hur tyckte ni det var att gå från 3 till 4 barn? Var det en stor omställning? Hur i hela friden hinner man vara en bra mamma till alla 4? 

Har tre barn och att gå från 2 till 3 barn har varit jättetufft tycker jag, knappt någon "harmoni" hemma.. Men då är ändå de två yngsta 3 år och snart 1 år. 

Nu väntar vi fjärde barnet (!!!) och jag har mycket panik inför hur livet kommer bli. 
    Behöver därför snälla höra andras erfarenheter, både positiva och negativa, angående hur ni upplevde att skillnaden var. 

• Svar på tråden Att ha 4 barn, hur är det?
  • Gullvivor
    Körsbärsdalen skrev 2025-01-23 19:31:36 följande:

Att gå från 2-3 barn var ingenting alls, plättlätt. Att gå från 3-4 barn var... Ja... Föreställ dig att du håller på att drunkna - så ger någon dig en bebis.

Som att gå från 3 till 44 barn. 😅

Men efter ungefär 1,5 månader hade vi vant oss. 4-5 var däremot plättlätt igen.

Ja, det blir mycket läxor m.m., som Elsa är inne på, olika aktiviteter, många kompisar till barnen på besök. Inte ovanligt att det är 10 ungar vid middagsbordet här ibland. 😆

Så beror det såklart på barnen och föräldrarna. Vi föräldrar är neurotypiska/diagnosfria, lugna och hade lätt för oss i skolan. Barnen är precis som vi var/är. Jag kan ibland uppleva att våra fem barn tillsammans är enklare än ett av vissa andra personers barn.

Så olika det kan vara, kände själv att gå från 2 till 3 barn var att helt plötsligt ha 10 barn haha. Så är orolig att det ska kännas som 20 med ännu ett barn, särskilt med tanke på att det är så tätt. Hade du själv tätt mellan barnen?

Men mycket beror ju på barnen också som du skriver.. Men känns som att ha 4 ungar hemma inte är särskilt enkelt oavsett hur "enkla" barnen är. Det blir liksom barn överallt, men man vänjer sig väl (hoppas jag!).
  • Gullvivor
    Anonym (H) skrev 2025-01-23 19:41:10 följande:

Har fyra barn, vilket är min största lycka här i livet. Den största omställningen för oss var att skaffa större bil och hotell rum. Jag har aldrig jobbat heltid som mamma och efter fjärde barnet blev det halvtid, vilket kändes helt rätt då min man jobbade/reste mycket under småbarnstiden. 

Ja, att gå ner i arbetstid när man har flera barn känns ändå som ett smart val. Själv kommer jag vara hemma med barnen på heltid så på så sätt blir det nog enklare. 
  • Gullvivor
    cosinus skrev 2025-01-26 12:07:51 följande:

Har fyra barn. Nu är de stora, yngsta går på högstadiet men för drygt 10 år sen när de var typ 1,3,5 och 7 så var det ju mer livat.

yngsta har alltid varit superlugn. Trean har varit en utmaning. Fyran hann liksom ikapp trean ganska direkt i hur mycket tillsyn som behövdes. 

Sen fanns det ju en period där vi många kvällar hade fyra barn med fyra olika aktiviteter på fyra olika ställen i stan. Det var en spännande tid logistiskt. Men jag tyckte det var mycket mindre slitigt än när de var mindre och man behövde vakta dem mer handfast så de inte hade ihjäl sig själv eller varandra.

som tonåringar har samtliga varit lugna. Klart de bråkat en del men överlag lugna, förståndiga och hjälpsamma när det krävts. Nu är livet plättlätt. 

Gud vad skönt att höra att det inte måste vara katastrof utan att livet kan bli bra ändå, tack för ditt svar.
  • Gullvivor
    VeronikasHjärta skrev 2025-01-26 12:10:22 följande:
    Vilken härlig kvinnofälla du har fastnat i.
    Mycket härlig och bekväm, finns inget mer härligt än att slippa jobba och kunna vara hemma.
  • Gullvivor

Tack så mycket till alla som svarat. 
    Har varit så deppig under graviditeten och känt att allting är kört. Men det var skönt att höra andras upplevelser av att ha 4 barn och nu känner jag lite att det kan gå åt helvete, men det kan också gå bra. Så man får hoppas på det bästa.

Svar på tråden Att ha 4 barn, hur är det?