Hur lång tid ska det ta???
Det är en stor omställning att både flytta hemifrån och börja på högskolan samtidigt. Det är vanligt att det blir så som för dej. Jag kände det och var nära att hoppa av flera gånger men bet ihop och tog mej igenom studierna. I dag 10 år senare är jag glad att jag gjorde det. Jag jobbar med det jag vill och trivs med det. Då var jag inte alls säker på att jag valt rätt trots att jag pluggade till mitt drömyrke sen liten.
Tänk så här. Om 5 år tror du att det du utbildar dej till är någonting du vill jobba med. Om svaret är ja, kan du som jag bita ihop och bara göra det? Studier och verklighet har nästan aldrig något samband. Det kan kännas skit hela utbildningen men ändå bli bra i slutänden.
Jag skulle rekommendera dej att ta kontakt med UMO, ungdomsmottagningen för att få en tid hos en kurator. Det absolut inget skämmigt att gå dit. Där finns personer som varje dag pratar med ungdomar som dej. Dom kan hjälpa dej att komma till ett beslut som är rätt för dej. Jag tror att det är gratis. I vårt landsting är det helt gratis, gissar att det är det där du bor också.