• Anonym (Li)

Lita direkt

Brukar manipulativa människor vilja att man litar på de direkt?

• Svar på tråden Lita direkt
  • Anonym (Li)
    Anonym (Nålsögat) skrev 2025-01-22 22:16:54 följande:

Varför säger han så? I vilket sammanhang ska du lita på honom? Det här kan gå åt två håll nämligen. Du skulle kunna vara den som utsätter honom för manipulation också.

t ex att någon ifrågasätter (på olika sätt) om den oskäligt kan lita på dig i början av ett förhållande, då egentligen inte förhållandet är spikat och tvingar då fram ett "du kan lita på mig" Egentligen är förhållandet för färskt för att göra några egentliga "commitments" utan den sk lojaliteten och försäkran har då manipulerats fram.

Han vill att jag ska lita på allt han säger.
  • Anonym (Li)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 22:13:29 följande:

Träffade också en som var sådan. Han började sedan kalla mig hemska ord flera ggr om dagen i ungefär ett år, sen hade han en annan samtidigt.

Dra öronen åt dig. Stå på dig. 

Varför kallade han dig för hemska ord?
  • Anonym (J)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-22 22:25:32 följande:
    Varför kallade han dig för hemska ord?
    Ingen aning 
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-22 22:23:33 följande:
    Men vadå "allt", vad handlar det om som han säger? Ifrågasätter du honom på något sätt, eller hur går en sån konversation?

Klart att tillit tar tid, och jag håller helt med Frida i kommentarerna! Så som han uttrycker sig mot dig är manipulation. Stor röd flagga!
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-22 22:23:33 följande:
    Är du svartsjuk? Måste han försvara sig? Vad är det för tillit?

Kan du ge något exempel... Tillit tar tid. Men måste jag förklara mig och bli ifrågasatt varför besöket till affären tog 30 minuter längre än vanligt, eller varför jag inte svarade i telefon när du ringde...
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 07:13:28 följande:
    Är du svartsjuk? Måste han försvara sig? Vad är det för tillit?

Kan du ge något exempel... Tillit tar tid. Men måste jag förklara mig och bli ifrågasatt varför besöket till affären tog 30 minuter längre än vanligt, eller varför jag inte svarade i telefon när du ringde...
    Nej är inte svartsjuk men upptäcker jag avvikande beteende så frågar jag, precis som han också har rätt att ställa frågor. Skillnaden på mig och honom är att jag måste besvara hans frågor men mina vill han inte svara alls på och han vill inte vinna tillit genom handling. Som redan påpekat så vill han att jag ska lita på alla hans ord och han ville ha tillit redan i start.
  • Anonym (K)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-23 08:19:26 följande:
    Nej är inte svartsjuk men upptäcker jag avvikande beteende så frågar jag, precis som han också har rätt att ställa frågor. Skillnaden på mig och honom är att jag måste besvara hans frågor men mina vill han inte svara alls på och han vill inte vinna tillit genom handling. Som redan påpekat så vill han att jag ska lita på alla hans ord och han ville ha tillit redan i start.
    Det låter som att ni båda två har en hel del som ni behöver jobba med om ni ska kunna ha ett bra förhållande, med varandra eller med andra.

Att bli tillsammans med någon, som man upplever har märkliga saker för sig, är som upplagt för att relationen inte ska fungera. Och att envist vägra att svara på frågor gör ingen relation bättre.

Visst att man bygger upp en allt högre tillit med tiden, men det bör finnas ett hyfsat mått av tillit redan från början. Att man känner att man är på samma våglängd och förstår varandras sätt att vara, åtminstone i stora drag. 
  • Anonym (Toker)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-23 08:19:26 följande:
    Hur länge har ni träffats?
  • Anonym (Li)
    Anonym (K) skrev 2025-01-23 08:54:39 följande:
    Det låter som att ni båda två har en hel del som ni behöver jobba med om ni ska kunna ha ett bra förhållande, med varandra eller med andra.

Att bli tillsammans med någon, som man upplever har märkliga saker för sig, är som upplagt för att relationen inte ska fungera. Och att envist vägra att svara på frågor gör ingen relation bättre.

Visst att man bygger upp en allt högre tillit med tiden, men det bör finnas ett hyfsat mått av tillit redan från början. Att man känner att man är på samma våglängd och förstår varandras sätt att vara, åtminstone i stora drag. 
    Jo men kommunikation är viktigt och att handlingarna matchar med pratet.
Svar på tråden Lita direkt