• Anonym (Li)

Lita direkt

Brukar manipulativa människor vilja att man litar på de direkt?

• Svar på tråden Lita direkt
  • Anonym (Li)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-22 21:39:00 följande:

Ja det är klart. Det är ju hela vitsen med manipulation.

Samtidigt är inte alla som vill att man litar på dem, manipulativa människor.

Träffar en man som beteer sig konstigt enligt mig. Han vill att jag litar på honom fast jag sagt att sånt tar tid och visas i handling. Han är väldigt på i ord att jag ska lita på honom.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-22 21:39:00 följande:

Ja det är klart. Det är ju hela vitsen med manipulation.

Samtidigt är inte alla som vill att man litar på dem, manipulativa människor.

Jo men tillit tar sin tid.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-22 21:47:12 följande:
    Enligt mig är det ett manipulativt beteende, ja. Märkligt att han är så mån om att du måste lita på honom och inte kan acceptera att sådant tar tid.

Akta dig för kommentarer om att det är något fel på dig som inte litar på honom, det kallas gaslighting.
    Han säger att han inte orkar med en tjej som inte litar på honom fast jag förklarat fint att det tar sin tid och menar inget illa mot honom.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Nålsögat) skrev 2025-01-22 22:16:54 följande:

Varför säger han så? I vilket sammanhang ska du lita på honom? Det här kan gå åt två håll nämligen. Du skulle kunna vara den som utsätter honom för manipulation också.

t ex att någon ifrågasätter (på olika sätt) om den oskäligt kan lita på dig i början av ett förhållande, då egentligen inte förhållandet är spikat och tvingar då fram ett "du kan lita på mig" Egentligen är förhållandet för färskt för att göra några egentliga "commitments" utan den sk lojaliteten och försäkran har då manipulerats fram.

Han vill att jag ska lita på allt han säger.
  • Anonym (Li)
    Anonym (J) skrev 2025-01-22 22:13:29 följande:

Träffade också en som var sådan. Han började sedan kalla mig hemska ord flera ggr om dagen i ungefär ett år, sen hade han en annan samtidigt.

Dra öronen åt dig. Stå på dig. 

Varför kallade han dig för hemska ord?
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 07:13:28 följande:
    Är du svartsjuk? Måste han försvara sig? Vad är det för tillit?

Kan du ge något exempel... Tillit tar tid. Men måste jag förklara mig och bli ifrågasatt varför besöket till affären tog 30 minuter längre än vanligt, eller varför jag inte svarade i telefon när du ringde...
    Nej är inte svartsjuk men upptäcker jag avvikande beteende så frågar jag, precis som han också har rätt att ställa frågor. Skillnaden på mig och honom är att jag måste besvara hans frågor men mina vill han inte svara alls på och han vill inte vinna tillit genom handling. Som redan påpekat så vill han att jag ska lita på alla hans ord och han ville ha tillit redan i start.
  • Anonym (Li)
    Anonym (K) skrev 2025-01-23 08:54:39 följande:
    Det låter som att ni båda två har en hel del som ni behöver jobba med om ni ska kunna ha ett bra förhållande, med varandra eller med andra.

Att bli tillsammans med någon, som man upplever har märkliga saker för sig, är som upplagt för att relationen inte ska fungera. Och att envist vägra att svara på frågor gör ingen relation bättre.

Visst att man bygger upp en allt högre tillit med tiden, men det bör finnas ett hyfsat mått av tillit redan från början. Att man känner att man är på samma våglängd och förstår varandras sätt att vara, åtminstone i stora drag. 
    Jo men kommunikation är viktigt och att handlingarna matchar med pratet.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:16:05 följande:
    Hur länge har ni träffats?
    2 månader.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:19:38 följande:
    Okej, är ni uttalat ett par eller dejtar ni bara?
    Par
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:25:35 följande:
    Okej, vad är det som han gör som du är misstänksam mot?

Har du blivit sviken tidigare? Dvs har du något i bagaget?
    Är inte direkt misstänkssam utan hans beteende är konstigt bara. "Du måste lita på mig" har han babblat om sedan första dejterna redan, men hans handlingar är kassa och jag kan inte ställa frågor men han kan. Han blir arg.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:34:16 följande:
    Att ni bråkar redan är ju en rätt kraftigt varningssignal om att ni inte är gjorda för varandra. Självklart ska han inte bli arg över dina frågor. Vad gör han när han blir arg?

Två månader är ju objektivt sett inte så lång tid. Vad är det som får dig att stanna hos honom? Hur gammal är du?
    Han ber mig hålla tyst. 
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 09:44:48 följande:
    Vad är det som får dig att stanna kvar med honom? Har du haft några tankar om att göra slut?

Bor ni tillsammans och sånt? Ungefär hur gamla är ni?
    Nej vi bor inte ihop. Vi är 25.

Utöver det är han fin mot mig och aldrig lyft handen på mig (mitt ex slog mig).  Samt att min nuvarande kallar mig inte för fula saker. Det är detta som är läskigt när man varit med om sjuka grejer förut så verkar man tro att det är bra så länge han inte kallar mig saker och slår mig men något är ju ändå off när jag skapat denna tråd. Han känns manipulativ. Ville inte skicka bilder i underkläder för anser att han kan se mig när vi ses istället, han blev arg och säger "känns som om du inte är min flickvän men ja du är ju smart som inte skickar sånt".
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 10:04:27 följande:
    Oj... Då har du ju en del i bagaget... Hur länge var du tillsammans med ditt ex som slog dig? Var det länge sedan det förhållandet tog slut?

Det finns ju en risk för att du dras till sådana killar. Ditt ex, slog han dig efter två månader? Eller hur började det?

Jo, det är lite manipulativt det du säger. Men samtidigt svårt att avgöra så här... Antar att det är din ryggmärg som reagerar.... Därav att du skapar tråden...
    Var ihop i 5 år och förhållandet tog slut för 3 år sedan. Detta nu är mitt första efter mitt ex.
    Första slaget mitt ex gav mig kom efter 5 månader.
    Varför har jag trott att så länge en man inte kallar mig det ena och andra och inte slår mig så är han bra? Inte alls så ju. Blir helt förvirrad...
  • Anonym (Li)
    Anonym (Ammie) skrev 2025-01-23 10:25:48 följande:
    Och du har fortsatt träffa honom för att?
    Har redan besvarat det. Har tyvärr trott att så länge en man inte slår en och kallar en för fula saker så är det bra, men det känns inte bra nu och han känns manipulativ. Försöker lista ut om det är så.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Inte ok) skrev 2025-01-23 10:20:04 följande:

Varför hör du inte av dig till personen istället för att skriva här? 

För att jag vill skriva av mig. Skött ditt istället.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Toker) skrev 2025-01-23 10:56:40 följande:
    Anonym (Inte ok) skrev 2025-01-23 10:44:37 följande:
    Men personen vill att du hör av dig. 
    Anonym (Inte ok) skrev 2025-01-23 09:43:04 följande:
    Hör av dig så får du veta hur det ligger till istället för att skriva om någon. 

Är du pojkvännen?
    Vet inte vem den här människan är som skriver.
  • Anonym (Li)
    Anonym (J) skrev 2025-01-23 12:14:26 följande:
    Du ska nog inte vara med honom. Han låter dom mitt ex Innan han började kasta skit på mig för jag inte gjorde som han ville
    Kan du ge exempel?
  • Anonym (Li)

Han brukar även fråga om jag döljer något för honom och om han får reda på det en dag så kommer det inte vara bra.

• Anonym (Li)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-25 16:01:33 följande:
    Så han hotar dig? Bryt direkt!
    Men om jag frågar saker tillbaka så gillar han det inte.
Svar på tråden Lita direkt