• Anonym (Li)

Lita direkt

Brukar manipulativa människor vilja att man litar på de direkt?

• Svar på tråden Lita direkt
  • Anonym (Ja)

Ja det är klart. Det är ju hela vitsen med manipulation.

Samtidigt är inte alla som vill att man litar på dem, manipulativa människor.

• Anonym (Frida)

Ja, det är vanligt. De söker sig till godtrogna personer, och kan snabbt bli defensiva om man inte litar på dem.

• Anonym (Li)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-22 21:39:00 följande:

Träffar en man som beteer sig konstigt enligt mig. Han vill att jag litar på honom fast jag sagt att sånt tar tid och visas i handling. Han är väldigt på i ord att jag ska lita på honom.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Ja) skrev 2025-01-22 21:39:00 följande:

Jo men tillit tar sin tid.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-22 21:43:08 följande:
    Träffar en man som beteer sig konstigt enligt mig. Han vill att jag litar på honom fast jag sagt att sånt tar tid och visas i handling. Han är väldigt på i ord att jag ska lita på honom.
    Enligt mig är det ett manipulativt beteende, ja. Märkligt att han är så mån om att du måste lita på honom och inte kan acceptera att sådant tar tid.

Akta dig för kommentarer om att det är något fel på dig som inte litar på honom, det kallas gaslighting.
  • Anonym (Li)
    Anonym (Frida) skrev 2025-01-22 21:47:12 följande:
    Enligt mig är det ett manipulativt beteende, ja. Märkligt att han är så mån om att du måste lita på honom och inte kan acceptera att sådant tar tid.

Akta dig för kommentarer om att det är något fel på dig som inte litar på honom, det kallas gaslighting.
    Han säger att han inte orkar med en tjej som inte litar på honom fast jag förklarat fint att det tar sin tid och menar inget illa mot honom.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Li) skrev 2025-01-22 21:50:51 följande:
    Han säger att han inte orkar med en tjej som inte litar på honom fast jag förklarat fint att det tar sin tid och menar inget illa mot honom.
    Det är hans problem om han inte orkar. Om han bryr sig om dig måste han respektera att din tillit tar tid.
  • Anonym (Jo)

Jo, det är vanligt och dom brukar vara skickliga på det.

• Anonym (J)

Träffade också en som var sådan. Han började sedan kalla mig hemska ord flera ggr om dagen i ungefär ett år, sen hade han en annan samtidigt.

Dra öronen åt dig. Stå på dig. 

• Anonym (Nålsögat)

Varför säger han så? I vilket sammanhang ska du lita på honom? Det här kan gå åt två håll nämligen. Du skulle kunna vara den som utsätter honom för manipulation också.

t ex att någon ifrågasätter (på olika sätt) om den oskäligt kan lita på dig i början av ett förhållande, då egentligen inte förhållandet är spikat och tvingar då fram ett "du kan lita på mig" Egentligen är förhållandet för färskt för att göra några egentliga "commitments" utan den sk lojaliteten och försäkran har då manipulerats fram.

Svar på tråden Lita direkt