• Aliona

Ljuset i den ekonomiska tunneln

Grattis - jättestarkt jobbat!! 

När man plötsligt för mer pengar, genom löneökning eller som du, en utgift försvinner, så är det bra att omedelbart ordna med ett månadssparande. Med automatisk överföring samma dag som pengarna kommer in så kommer du inte ens märka att du saknar dem, men de växer på sparkontot. 

Du kan försöka ställa dig in på att det är 3000 mer per månad som du får, inte 4000. Det är fortfarande mycket mer än idag och du kan snabbt köpa båda vinterjacka (perfekt att passa på när det är rea nu i slutet av vintern) och mobil. 1000 kr i månaden kan du föra över till ett sparkonto, och redan på ett år har de en riktigt fin buffert. Bufferten kan du använda om du får någon större oväntad utgift, och har du inte rört dem till nästa sommar så kan du lugnt unna dig en semesterresa för delar av dem :) 

Jag skulle inte rekommendera fonder innan du har en buffert. Kolla istället vilka sparkonton som har högst ränta. Det ger inte många kronor, men lite iaf. 

• Aliona
    Anonym (snart) skrev 2025-01-22 18:29:58 följande:
    Tack! Jag tänker också att jag vill spara minst 1000 kronor, kanske 1500, och bygga upp en buffer. Vad är det de säger när man hyr, 3 månaders utgifter i buffert lättillgängligt? 

Jag älskar min vinterjacka, haha. Kanske lämna in den och få dragkedjan bytt, jag har en kemtvätt och skräddare bara 5 minuters promenad bort. Det är nog inte många jackor där man får plats med 1,5 liter mjölk ledigt i fickan. Särskilt inte på damjackor.

Ja, man brukar säga tre månadsutgifter i buffert, men det är ok att ha mindre också. Det viktigaste är att man kan täcka oförutsedda utgifter, och jag måste säga att det är en otroligt skön känsla att inte behöva gå och ha ångest för oförutsedda kostnader, för man vet att man kan klara dem. 

Härligt att du har en jacka som du trivs i! Tror inte att det kostar jättemycket att byta dragkedja. Jag bytte dragkedja på en Fjällräven-ryggsäck för några år sedan och det kostade 400 kr, för väskor är visst rätt komplicerade. Annars kan jag tipsa om Repair café, om sådana finna där du bor. Det är jätteduktiga människor som hjälper en att själv reparera trasiga prylar, allt från elektronik till textil. Att laga en dragkedja är just en sån sak som de hjälper till med. Det kostar inget, och brukar även finnas gratis fika där, men man får så klart själv ta med sig vad som behövs. Verktyg, symaskiner och sånt finns. Jag fick tom hjälp att laga en symaskin där en gång. 

Svar på tråden Ljuset i den ekonomiska tunneln